Bryta fodervärdsavtal????!!!!

S

Smulpaj

Har pga graviditet lånat ut min häst på foder fram till slutet på maj. Ville helst sälja honom men en tjej jag känner genom vår ridklubb ville gärna ta honom på foder, (hon har ingen möjlighet att köpa honom). När jag får honom tillbaka har jag redan fött mitt barn så jag måste hitta en köpare så fort därefter som möjligt. Så nu till mitt problem: Nu har hästen varit hos henne ett par veckor och nu har en som vi båda känner hört av sig och vill köpa honom! Hon och min häst skulle vara perfekta för varandra! Jag måste ringa tjejen och be henne att bryta vårt avtal. Enligt kontraktet har hon rätt att behålla hästen till 1 mars, men den nya vill köpa omgående. Hur gör man? Jag hade blivit jätteledsen om jag haft en häst på foder och ägaren ville bryta avtalet efter ett par veckor. HJÄLP???????!!!!!!!

Sv: Bryta fodervärdsavtal????!!!!

Har pga graviditet lånat ut min häst på foder fram till slutet på maj. Ville helst sälja honom men en tjej jag känner genom vår ridklubb ville gärna ta honom på foder, (hon har ingen möjlighet att köpa honom). När jag får honom tillbaka har jag redan fött mitt barn så jag måste hitta en köpare så fort därefter som möjligt. Så nu till mitt problem: Nu har hästen varit hos henne ett par veckor och nu har en som vi båda känner hört av sig och vill köpa honom! Hon och min häst skulle vara perfekta för varandra! Jag måste ringa tjejen och be henne att bryta vårt avtal. Enligt kontraktet har hon rätt att behålla hästen till 1 mars, men den nya vill köpa omgående. Hur gör man? Jag hade blivit jätteledsen om jag haft en häst på foder och ägaren ville bryta avtalet efter ett par veckor. HJÄLP???????!!!!!!!
hon visste ju att hästen skulle säljas och om du nu har hittat "den perfekta köparen" så kan du faktiskt säga upp kontraktet, men då borde väl ev. uppsägningstid finnas? visst kan det kännas lite elakt men ändå...det finns andra hästar den tjejen kan ha på foder, samtidigt som det såklart finns andra hästar som skulle passa köparen...men ett köp tycker jag går före fodervärd iaf...:smirk:

Du har väl en uppsägnings tid på kontraktet? Då är det den som gäller. Sen att man känner sig taskig kan jag förstå... Men prova först att prata med tjejen som har hästen. Hon kanske förstår din situation och går med på att bryta kontraktet i förtid.

MVH

Russin8

I avtalet står det att jag har rätt att sälja hästen under avtalsperioden men att hon har rätt att behålla honom halva tiden, 1 mars. Så jag måste be henne att bryta avtalet i förtid. Om jag känner henne rätt så kommer det bli ett j**la liv, och det blir ju jobbigt mellan oss om hon vägrar lämna honom ifrån sig förrens 1 mars (då köparen inte är intresserad längre).

Men har du ingen uppsägnings tid?

Jag hade honom på annons länge utan att hitta någon köpare så jag blev jätteglad när hon hörde av sig. Jag trodde verkligen inte att jag skulle hitta någon som ville köpa honom så för att försäkra mig om att hon inte skulle lämna tillbaka honom mitt i vintern (jag har sagt upp min stallplats och här är det ONT om stallplatser) så skrev vi inget om uppsägningstid. Jättedumt så här med facit i hand.

Men även om ni inte skrivit något om uppsägnings tid så bör det väl ändå gå att säga upp kontraktet. Jag skulle kontakta en jurist som kan förklara hur du ska göra. Många advokater har gratis rådgivning via telefon. Bara kolla i tele katalogen. Jag ringde till en advokat för några månader sedan angående ett fodervärds avtal och han tog inte betalt. Prova det tycker jag.

Hoppas det löser sig för dig.

MVH
Russin8

I avtalet står det att jag har rätt att sälja hästen under avtalsperioden men att hon har rätt att behålla honom halva tiden, 1 mars. Så jag måste be henne att bryta avtalet i förtid. Om jag känner henne rätt så kommer det bli ett j**la liv, och det blir ju jobbigt mellan oss om hon vägrar lämna honom ifrån sig förrens 1 mars (då köparen inte är intresserad längre).

Jag anser inte att man kan bryta ett avtal. Det enda du kan göra är att vädja till fodervärden. Sedan kan ju situationen uppstå att du gör ett jävla liv av det hela, hästen besiktigas och går ej igenom och du inte har en köpare. Då har du inte roligt. Om köparen ej vill vänta, så verkar det inte vara så seriöst. Bra hästar hittar man inte så lätt och inte bra köpare heller. Så köparen borde inte låta några månader vara ett hinder för att få en bra häst.

Hälsning Maja

Rent juridiskt lär du får svårt att bryta avtalet. Går det att förhandla med tjejen? Förlika ekonomiskt?

Det är ju inte roligt för henne heller att ha en häst som hon vet ägaren helst hade sett hos någon annan....

Jag anser inte att man kan bryta ett avtal. Det enda du kan göra är att vädja till fodervärden. Sedan kan ju situationen uppstå att du gör ett jävla liv av det hela, hästen besiktigas och går ej igenom och du inte har en köpare. Då har du inte roligt. Om köparen ej vill vänta, så verkar det inte vara så seriöst. Bra hästar hittar man inte så lätt och inte bra köpare heller. Så köparen borde inte låta några månader vara ett hinder för att få en bra häst.

Hälsning Maja

Vill hon inte lämna honom så vill hon inte, min intention är inte att vi skall bli ovänner. Hästen behöver en lugn och trygg ryttare, jag har märkt att tjejen är rädd och osäker när hon rider=ingen bra kombination. Köparen vill ha hästen så fort som möjligt för att han inte ska bli mer osäker, hon vill ha honom som varit hos mig.

Det låter ju som ni skrivit ett avtal om att hon har hästen till mars. Då blir det svårt att bryta avtalet om där inte står något om eventuella andra villkor.

Hade jag varit i din sits hade jag erbjudit fodervärden någon form av ekonomisk kompensation, till exempel erbjudit mig att betala (kall)hyran fram till mars. Går hon med på det, kanske?

Det låter ju som ni skrivit ett avtal om att hon har hästen till mars. Då blir det svårt att bryta avtalet om där inte står något om eventuella andra villkor.

Hade jag varit i din sits hade jag erbjudit fodervärden någon form av ekonomisk kompensation, till exempel erbjudit mig att betala (kall)hyran fram till mars. Går hon med på det, kanske?

Ekonomiskt är det nog inga problem hon har endast 1 mån uppsägningstid. Problemet är nog att hon är så fäst vid hästen! Sedan gör det ju inte saken bättre att hon och den eventuella köparen inte drar riktigt jämt. Att hon kanske känner sig "sviken" för att jag vill bryta kontraktet. Jag vill inte att hon ska lämna honom för att hon blir arg och ledsen utan för att hon förstår hur jag tänker.

Om du kallar det för provision på försäljningssumman, då? Kan det leda till att även fodervärden ser det som det bästa att lämna ifrån sig hästen? Samtidigt som hon får ett tack för hjälpen för att hon tagit väl hand om hästen när du inte haft möjlighet att göra det.

Om du kallar det för provision på försäljningssumman, då? Kan det leda till att även fodervärden ser det som det bästa att lämna ifrån sig hästen? Samtidigt som hon får ett tack för hjälpen för att hon tagit väl hand om hästen när du inte haft möjlighet att göra det.

Ja ska prata med henne imorgon så får vi se vad hon säger.
Jag känner mig som en skitstövel, som en svikare och förädare. Hoppas hon förstår hur jag känner.

Ta kontakt med en advokat som russin8 föreslår. De kan alltid tala om hur det ligger till, så att allt blir rätt .

Ring och säg som det är! Och som föreslaget, erbjud provision för att hon tagit väl hand om hästen! Det hjälper ju inte mot sorgen att bli av med hästen men är kanske lite plåster på såren.

Jag tycker egentligen att det är orelevant att du nu hittat en köpare. Du ville egentligen sälja, men tog beslutet att låna ut istället. Ni har skrivit ett avtal som säger till 1.e mars. Då får du nog helt enkelt acceptera att det är det som gäller, eftersom det var så det var beslutat och överrenskommet. Du får helt enkelt följa din orginal plan och hoppas att köparen är intresserad den 1:e mars, eller så får du ta tag i försäljningen då som du från början tänkt.

Visst har du rätt, mackan.

Men å andra sidan; fodervärden vet att hästen får det bra, hon tycker om hästen och vill den väl. Hon kommer ändå att skiljas från den 1 mars.

Att bryta kontraktet nu, kan ju innebära att fodervärden istället kan engagera sig i en häst som h*n kan ha längre tid än 2,5 månader framåt...

Visst har du rätt, mackan.

Men å andra sidan; fodervärden vet att hästen får det bra, hon tycker om hästen och vill den väl. Hon kommer ändå att skiljas från den 1 mars.

Att bryta kontraktet nu, kan ju innebära att fodervärden istället kan engagera sig i en häst som h*n kan ha längre tid än 2,5 månader framåt...

det har du rätt i. Jag utgick från att fodervärden INTE gillade förslaget, som TS misstänker att hon inte kommer göra. Det låter ju som om fodervärden redan är medveten om att 1 mars är det slut, att hästen definitivt kommer vara till salu sen, men att hon ändå ville ha hästen tills dess. Men visst kan man fråga - självklart!

enklast är att prata med tjejen och förklara hur det ligger till. kontrakt är ju bindande men hur många i sverige har sin foderhäst kvar till slutdatumet?? jag har hittills inte träffat på en enda, det är ett ständigt uppsägande av hästar efter knappt halva fodervärdstiden.

/mizz_perfect- som själv har 4 hästar ute på foder:mad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 493
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande... 6 7 8
Svar
145
· Visningar
12 907
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 550
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 729
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka