Bucas täcken - storlekar och passform?

mackan

Trådstartare
Ja som huvudrubriken lyder: Hur är Bucas täckena när det gäller storlekar och passform? små i storlekarna eller stora? Stora eller små i bogen? andra synpunkter? :bow:

Sv: Bucas täcken - storlekar och passform?

Storleken är väl Ok men de är alldeles för trånga i bogen, dålig pasform.

Jag har bara ett Bucastäcke och det tycker jag är väldigt litet i storlek och framförallt väldigt trång i bogen.

Jag tycker tvärtom det jag har är stort i bogen då båda mina hästar har rejäla bogar och det sitter bra på dem.

Mitrolle skrev:
Jag tycker tvärtom det jag har är stort i bogen då båda mina hästar har rejäla bogar och det sitter bra på dem.

Oj fan vad svårt nu när ni säger helt olika. Jag har ett fullblod som är stort, 1,70 och av "ridhäst modell" dvs högställd, rund inte spinkig, har 155 cm i täcken. Borde han kunna ha Bucas i 155 då eller? Det är just bogen som blir trång om jag har tex 145 eller för små 155 täcken...

Event har jag i 155 och det är vrålstort i bogen å andra sidan.

Mitt halvblod har rejäl bog och drar 155 i det mesta. Har bara hittat ett par täcken som varit för stora i bogen åt henne, och det ena är ett från Börjes och det andra var ett Jacson eller nåt, innetäcke..
Detta Bucas är med såna där veck som inte är bogveck men ändå gör bogen mer "rund". Passar jättebra. Även på unghästen som är kortare i kroppen o inte kräver 155 ännu, kan ha det i bogen iaf, det är nån dm för långt bara, hon är jättegrov.

Mitt fullblod som var av den grövre modellen kunde ha Bucas med en där plattan i fram, Alltex rain tror jag den hette men hon kunde inte ha de vanliga med knäppen fram.

Tack... tittade på en som heter Power turnout high neck (halvhals) som har platta fram..... undrar om det skulle funka....

Ja, det var ett sånt jag hade till mitt fullblod

Har två olika Bucas (regn och vinter). Båda är lika bedrövlig passform på i bogen, ger snabbt skav. Dessutom dålig vattentäthet.
Ett märke jag inte skulle köpa igen även om det vore rea. :devil:

Hade ett bukas täcke (vinter) på min förra foderhäst , arab). Det var ganska trångt i bogen så hon fick en massa skav och så åkte det alltid på sne.
Men det var bra vättentätt. Men skulle aldrig köpa ett sådant.

Jag tycker också att dom är trånga i bogen. På min welsh d-ponny som var ganska grov och välmusklad så knep det åt som fan. Men å andra sidan så hade han large i bogskydd..... Så det funkar kanske fint på en lite smäckrare häst. Annars så var det bra, regnade aldrig igenom.

Mitt fullblod på 167 har ett Bucas i stl. 145 som passar utmärkt! (Han har 145 på andra täcken också).
Det är utan bogveck, men har små sydda veck i runt halsen så att det formar sig runt bogen.
Det är ett regn/övergångstäcke med tunt foder o nylon närmast hästen. Blev rejält testat häromnatten när det regnade från kvällen ända till morgonen o hästen VÄGRADE stå inne i vindskyddet/ligghallen. Var ut flera gånger o försökte få honom in, men han skulle prompt stå ute under sin tall. På morgonen när jag kände på hästen så var han helt torr o varm överallt....

tack alla som svarar.... fortfarande oerhört svårt då många har olika erfarenheter, men så är det ju ;)

ang. kvalieten och hållbarheten så är de ju välkända för att vara oerhört tåliga och slitstarka täcken, så kvaliteten oroar mig inte, vet att de är kanon... men passformen.... de är dyra täcken om de dessutom sitter dåligt.... en kompis har en arab som är ganska rund i formen, han har ett regntäcke bucas, och det är as stort i bogen (hänger lågt lågt runt bogen på honom) så blir jätteförvirrad att många säger att de är trånga.... fortsätt gärna svara flera, så får jag väga statistiken för och emot lite till !

:D :bow:

Jag tycker att de är ganska stora i halsen. Iaf de äldre modellerna...

Jag har ett bucas (145 cm) till mitt halvblod, och det sitter bra!
Rambo (155 men lite stort) och mark todd sitter också bra, men shires fungerar inte alls.

(Om det nu var till någon hjälp)

Senast ändrad av en moderator:

Har en frieser...kunde visserligen ha ett regntäcke bucas...men nog var det trångt i bogen, har satt det på min andalusier istället. annars ett bra täcke men som många skrivit bedrövlig passform i bogarna.

Jag har en arab som tydligen stått modell till Bucastäckena. De sitter som sydda till honom. Så jag tycker det är bra passform och normalstort för övrigt. Det med platta fram sitter lite bättre än enkel knäppning fram.
Mitt första köpte jag 1997. Nu har jag fått pensionera det för det håller inte tätt en hel dags regn. Men det är verkligen väl använt och på en häst som strimlat andra täcken.
// Linda

Liknande trådar

Utrustning Vilket täcke bör jag satsa på? Har en häst som är breeeed, halsen högt satt och hög/bred. Jag har några täcken men nästan på alla så är... 2 3
Svar
40
· Visningar
1 495
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Jag har ett Rambo summer series, ett Rambo airmax cooler disc och ett rambo protector disc. Alla rambo och med disc front, samtliga... 2
Svar
26
· Visningar
1 555
Senast: ako
·
Utrustning Håller på och blir galen i täckesdjungeln så vänder mig nu till er för lite hjälp. Har en häst med breda bogar, normal hals men högrest...
Svar
19
· Visningar
1 841
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 529

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka