Bucastäcken

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare buspilen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 2 875
B

buspilen

Hej!

Jag har ett Bucas Smartex Turnout -All-in-one med 300g Stay-Dry foder och isolering, som passar mellan dessa temperaturer -20 till +12 C. Jag är supernöjd med täcket då jag har en häst som går ute 12 timmar varje dag. Skönt att kunna lägga på honom täcket efter att jag ridit och han är svettig och veta att han kommer att torka och täcket inte blir blött :)!

Jag undrar jag bör investera i ett BUCAS Smartex Rain med endast Stay-Dry foder utan fyllning till höst och vår-dagar? Det skiljer ju inte så mycket på temperaturerna då det passar mellan +2 till +13 C.

Bör jag istälet köpa det billigare Bucas Irish-täcket som saknar stydry foder? Det skiljer ju bara en grad på plusstrecket. Men då det blir varmare kanske det känns bättre att lägga på ett litet tunnare täcke?

Vet inte hur jag ska göööra?

Sv: Bucastäcken

Det jag undrar över är om ni som använder Bucas-täcken har flera? Ett för vinter och ett för regn? Jag bor i norrland där vi fortfarande har ganska kalla temperaturer av och till under vintern.

nu använder inte jag bara bucas men jag skulle aldrig lägga på mina hästar ett 300g täcke när det är +12!!
ska du ha täcke då ska det vara ett ofodrat.
300g är vinter.
så jag tycker du ska köpa ett regntäcke till vår/höst och ha vintertäcket på vintern.

Hej!

Självklart tänker jag inte ha ett vintertäcke på sommaren :confused:.

Min fråga är om det är någon idé att investera i ett Bucas smartex rain med 220g Stay-Dry foder eller ett Bucas Irish regntäcke utan foder istället om det kanske inte är någon större skillnad mellan smartex rain och all-in-one= vintertäcket som jag har?

300g Stay-Dry foder och isolering, som passar mellan dessa temperaturer -20 till +12 C.
Det var detta jag reagerade på....
300 gr foder=vintertäcke och det skulle jag aldrig ha om det var 12 +!!

Kan tyvärr inte hjälpa dig välja täcke då jag inte är särskilt insatt i Bucas. Sunt förnuft gällande väder och vind och val av täcke är vad jag brukar luta mig mot.

I så fall hoppas jag att alla som läser täckestillverkarens angivelser struntar i det och använder sitt sunda förnuft i stället. Nu har jag aldrig använt just det täcket, men just gradantalet låter helt sjukt! Skulle själv aldrig komma på tanken att använda samma jacka vid -20 som vid +12.
Nä, sunt förnuft, säger jag bara.

TS: Jag skulle strunta i de där temperaturangivelseran och skaffa ett tunnare regntäcke att ha till vår-höst. Allt beror ju så klart på hur just din häst vill ha det, hur h*n är klippt och så vidare, men helt klart skulle i alla fall jag vilja ha ett tjockare på vintern och ett tunnare till höst-vår.

Pja jag har sett hästar med vintertäcken på sommaren "de andas jue" ;)
Sen kanske temperaturangivelsen är angiven 12grader för den extremfrusna helklippta hästen vid kraftigt regn och blåst. Och -20grader för en mindre frusen häst vid vindstilla. Jag har faktiskt ingen aning men jag har ett vagt minne av att bucas har temperaturangivelser.

Senast ändrad:

Men den där tempangivelsen... Det är ju som att läsa på hundmatspåsen hur mycket mat man ska ge hunden.... Lite samma.
Ingen idé att haka upp sig på det. Sunt förnuft och individanpassat!

Synd att man inte var i USA! Då hade jag köpt ett sådant täcke till min häst och lagt på vid +12. Då kan jag ju stämma dem då hon blir jättesvettig, så då blir jag rik! :D

Skulle själv aldrig komma på tanken att använda samma jacka vid -20 som vid +12.
Nä, sunt förnuft, säger jag bara.

Om ni nu har så mycket sunt förnuft, varför annvänder du det inte? Bucas tillverkas på Irland. Vet du hur väderförhållandena är där på vintern. Att ha ett 300g täcke vid 12+ spöregn och deras blåst på en helklippt tävlingshäst är inget ovanligt.

12+ spöregn och deras blåst
12+ spöregn och blåst är väl samma i de flesta länder... Om vi håller oss till samma grad-skala, Celsius....;)

Uppfattade det inte som att TS häst stod på Irland. Om den nu står i Sverige får hon väl använda sitt sunda förnuft och översätta gradangivelsen till svenska förhållanden.

Senast ändrad av en moderator:

Vad ska du stämma den för? Att hästen blir svettig? :rofl:

Ja! Enligt deras gradering anses det ju passa då det är +12. I USA är allt möjligt. Var ju någon som blev stenrik på att stämma en tillverkare av husbilar. De hade ju inte skrivit i bruksanvisningen att föraren INTE kunde gå bak och fika när man kopplat in farthållaren. :rofl::rofl::rofl:

TS kanske vill att vi håller oss till ämnet?
Jag har tyvärr inga fler råd att ge, men någon annan kanske har?

jag har både ett vintertäcke, tror det är 300 g eller lite tjockare kanske och ett smartex regntäcke som jag inte riktigt vet hur tjockt det är, men det används under hösten, varmare "vinterdagar" och även på våren. Är jättenöjd över det.

Har även ett irish regntäcke som är helt ofodrat som används under sommar/vår/höst när det är varmare.

Är riktigt nöjd över alla mina bucas täcken faktiskt.

Jag tänkte skaffa ett Smartex Turnout Medium, med 150 gr foder, verkar bra, då det är mitt emellan vinter och regn täcke.. :p Tror det är värt att satsa på!

nej blåst och blåst är defenetivt inte de samma i alla länder. inte ens i Sverige är de samma. Bott uppe i norra norrland och nu i södra skåne och de är defenetivt inte samma.

TS jag har både deras vinter och regn och hade jag varit du hade jag kompliterat med deras regntäcke med light foder alltså stay dry fodret. Så praktiskt och trevlig täcke.

Liknande trådar

F
Utrustning Min första tråd här på Buke så jag hoppas den hamnar rätt! :o Har precis fått hem mitt nya täcke (BUCAS IRISH TURNOUT 5o g) satt bra...
Svar
4
· Visningar
1 243
Senast: pulkaskurk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden V