Bukefalos 28 år!

Buke, bestäm åt mig!

kolblakkur

Trådstartare
Sitter i lite av en rävsax. Jag läser 100% på distans samtidigt som jag arbetar just 60%. Hade hoppats på att kunna tillgodoräkna mig min arbetslivserfarenhet på en praktikkurs på universitetet, men fick avslag. Denna kursen infaller till våren och det rör sig om tre veckors praktik på kursen. Jag tänkte försöka be om tjänstledigt dessa tre veckor, men det är absolut inte säkert att det godkänns då vikarier är en bristvara. Godkänns det inte så vet jag inte riktigt vad jag ska göra: ska jag avsluta mina studier eller säga upp mig och slutföra studierna (det är cirka ett års studier kvar efter kursen). Eftersom jag inte är helt hundra på att jag verkligen, innerligt, vill arbeta med det jag studerar till så hade jag hoppats att jag kunde skjuta upp detta beslutet tills det var dags för examination typ :angel:

Jobbet jag har nu är ett helt okej jobb, men blir riktigt less på det ibland. Avdelningen är tung, det är stressigt ibland och att arbeta så nära människor kan verkligen suga energi ur mig. Fördelen är att det är fem minuter bort och man kan själv bestämma en viss del av arbetsschemat. Jag är även en av de absolut högst avlönade på hela stället, trots att vissa varit där hela sitt arbetsliv (jag började i augusti :o). Kollegorna är bra också. Bra chef. Schemat funkar väl med kollektivstallet jag har 1 km hemifrån och väl med att ha hund.

Yrket min utbildning leder till är eventuellt sämre betalt och kommer innebära viss pendling. Hunden kommer få gå på hunddagis. Kollektivstallet kan bli svårt, men inte omöjligt om arbetsplatsen erbjuder flextid. Arbetsuppgifterna är mer "för mig" och det är inte lika fysiskt tungt som äldrevården då det är inom administration. Utbildningen ger ganska stor bredd, så jag kan ha anställning inom stat, landsting, kommun och privat sektor.

Hur hade ni gjort? Vad tycker ni att jag borde göra? Om ni ger mig input/feedback så älskar jag er för evigt :angel:
 
Hur flexibelt är kursupplägget? Kan du hoppa över praktiken och fortsätta med övriga teoretiska kurser tills du bestämt dig hur du vill göra med utbildningen? Alternativt lägga praktiken under period då det är lugnare på jobbet?

Med det sagt, så tänker jag å andra sidan att det kanske är just en praktikperiod du behöver för att få grepp om utbildningen är rätt för dig eller inte. Vore dock jävligt surt om du sagt upp dig från jobbet pga praktiken och det visar sig att du inte trivs med arbetsuppgifterna.
 
Hur flexibelt är kursupplägget? Kan du hoppa över praktiken och fortsätta med övriga teoretiska kurser tills du bestämt dig hur du vill göra med utbildningen? Alternativt lägga praktiken under period då det är lugnare på jobbet?

Med det sagt, så tänker jag å andra sidan att det kanske är just en praktikperiod du behöver för att få grepp om utbildningen är rätt för dig eller inte. Vore dock jävligt surt om du sagt upp dig från jobbet pga praktiken och det visar sig att du inte trivs med arbetsuppgifterna.
Jag vet inte alls hur flexibelt upplägget är på kursen, kursen börjar i april och vi har inte fått någon information mer än att praktiken kommer vara i tre veckor. Hade jag vetat vilka veckor det rör sig om (har mailat och frågat) så hade jag kanske kunnat byta bort arbetspass, ta enstaka semesterdagar (vissa veckor jobbar jag bara två dagar) osv.

Hade jag bara fått igenom mitt tillgodoräknande så hade jag gladeligen skippat praktiken :angel: Vi har en längre praktik i slutet av utbildningen, den är viktigare. Då hade jag även kunnat skjuta upp ett eventuellt beslut ett tag till :angel:
Men eller hur! Jag vågar inte säga upp mig när jag inte vet - och hur ska jag veta?! :banghead:
 
Skulle hen göra det då? I så fall är det rätt sniken chef, skulle jag säga.

Dessutom skulle det ju tydligen bli en fråga för förhandling, enligt din länk. Det tyder på att ett uppskjutande inte är en superenkel grej.
Det finns inga vikarier.

Superenkel förhandling, för jag är inte med i Kommunal :D
 
Jag vet inte alls hur flexibelt upplägget är på kursen, kursen börjar i april och vi har inte fått någon information mer än att praktiken kommer vara i tre veckor. Hade jag vetat vilka veckor det rör sig om (har mailat och frågat) så hade jag kanske kunnat byta bort arbetspass, ta enstaka semesterdagar (vissa veckor jobbar jag bara två dagar) osv.

Hade jag bara fått igenom mitt tillgodoräknande så hade jag gladeligen skippat praktiken :angel: Vi har en längre praktik i slutet av utbildningen, den är viktigare. Då hade jag även kunnat skjuta upp ett eventuellt beslut ett tag till :angel:
Men eller hur! Jag vågar inte säga upp mig när jag inte vet - och hur ska jag veta?! :banghead:

Men. Nu kan jag bara utgå från mig själv men är det inte väldigt frustrerande att lägga tid (och studielån?) på något du kanske inte vill jobba med? Jag hade aldrig pallat plugga om jag inte gillat ämnet, men då är jag en av dem som mycket hellre jobbar än pluggar :angel:
 
Är den här praktiken ett krav för tillträde till senare termin? Ett alternativ om den inte är det är att helt enkelt vänta med praktiken till senare och ta igen den nästa år eller så.
 
Men. Nu kan jag bara utgå från mig själv men är det inte väldigt frustrerande att lägga tid (och studielån?) på något du kanske inte vill jobba med? Jag hade aldrig pallat plugga om jag inte gillat ämnet, men då är jag en av dem som mycket hellre jobbar än pluggar :angel:
Behöver inte studielån eftersom jag jobbar :)

Jag tycker det är jätteintressant! Men om jag kommer vilja jobba med det kan jag omöjligt veta innan jag får testa det. Men det verkar kul :)
 
Behöver inte studielån eftersom jag jobbar :)

Jag tycker det är jätteintressant! Men om jag kommer vilja jobba med det kan jag omöjligt veta innan jag får testa det. Men det verkar kul :)

Jamen då så :) Som sagt, hade jag varit du hade jag prioriterat praktiken framför jobbet just för att få testa. Är jobbet viktigare för dig är det nog enklare att kolla med universitet om det går att skjuta på praktiken till senare termin eller dylikt.

Oavsett: lycka till! :)
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Är den här praktiken ett krav för tillträde till senare termin? Ett alternativ om den inte är det är att helt enkelt vänta med praktiken till senare och ta igen den nästa år eller så.

Ja eller om den ligger till grund för nästkommande praktik.
Så hade vi. Fick inte ta den andra praktiken om inte fösta var genomförd, etc. De byggde på varandra och svårighetsgraden trappades upp allt eftersom.
 
Känns som att praktiken kan vara nyttig för dig i detta läge i och med att du känner dig osäker. Så det kan vara bra att få testa på och se så att det verkligen är helt rätt.

Du kan ju höra lite med din chef om hur hen tror att det skulle kunna funka. Säga att du har ett moment i en kurs som innefattar en praktik och att du skulle behöva vara ledig den perioden. Om du pratar med hen nu i god tid så skulle jag tro att chanserna för att få tjänstledigt skulle öka, än om du la fram det i ett senare skede.

När jag pratade med min chef om tjänstledigt p.g.a studier så tyckte hon att jag var ute i väldigt god tid, jag hade ju precis bara sökt programmet, och inte skulle få antagningsbesked på ett tag. Jag hade läst att chefen kunde skjuta upp starten med upp till 6 månader. Även vi var ont om vikarier, där av att jag var ute så pass långt i förväg. Men man kan säga att jag hade tur ändå som var ute i så pass god tid, för när det väl började närma sig skolstart så var det många som blev sjukskrivna, nån även långtid och en som slutade.

Så mitt tips är att redan nu förvarna om att det är ett praktikmoment som ska göras och att du skulle behöva vara ledig då.
 
OM du måste välja tycker jag att du ska göra klart din utbildning. Oavsett om du tänker jobba inom det eller inte, så kommer du antagligen inte(?) ha samma jobb som du har just nu hela ditt liv. Och det ser mycket bättre ut på en CV att man har fullförd en utbildning, nästan oavsett inom vad, än att man har slutat innan man var klar.

Administration är dessutom något som kan vara bra att ha bakgrund i inom flera branscer, många jobbar inte direkt med det deras utbildning var riktad mot men kan ändå nyttja delar av utbildningen. Som du är inne på själv så är det inte lika fysikt krävande och det kan komma en tid då din kropp inte orkar med ett fysiskt tungt arbete, eller att du pga. barn eller annat skulle vilja jobba kontorstider istället för schema.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hallå hej. Varning för långt inlägg... :o Men jag har en del funderingar jag gärna skulle bolla med någon. Jag saknar slutbetyg...
Svar
13
· Visningar
2 150
Senast: Dandylinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp