Att läsa in gymnasiet i efterhand

vtok

Trådstartare
Hallå hej. Varning för långt inlägg... :o

Men jag har en del funderingar jag gärna skulle bolla med någon.

Jag saknar slutbetyg från gymnasiet, men då jag känner mig låst inför framtiden vad gäller att jag inte har behörighet till några högre studier alls, så har att försöka fixa ett slutbetyg på sistone börjat kännas som en rätt prioriterad fråga i mitt liv.

Men eftersom jag jobbar heltid och i dagsläget inte är beredd att ta tjänstledigt för studier (av olika anledningar) så önskar jag kunna kombinera arbete och studier. Lite det får ta den tid det tar, liksom.

Så jag har googlat runt och hittat (en i sammanhanget rätt känd, tror jag) skola som erbjuder kurser i olika takt helt på distans och som det, enligt skolans hemsida, går att söka till via min kommun. Många kurser dessutom (tillräckligt för ett slutbetyg), varav flera har en ganska direkt koppling till den bransch jag arbetar inom i dag, så det kändes som en fullträff!

Så, i dag hade jag möte med en studievägledare i min kommun. Och det kan väl sammanfattas med att naiva jag onekligen rycktes tillbaka till verkligheten med buller och bång... De kurser jag redan har betyg i (inte många men ett antal hundra poäng i alla fall) är i och med gymnasiereformen bara gångbara i ett och ett halv år till. Därefter kommer jag inte kunna tillgodogöra mig dem i ett slutbetyg. Med andra ord: mina tidigare betyg kan jag i princip kasta. Jag hinner helt enkelt inte läsa allt som krävs på bara något år. Jag får börja om från noll.

Och då nästa uppvaknande: Det finns inte en chans att jag får läsa in gymnasiet på distans via den här skolan. Det är helt enkelt för dyrt. Och 'den vanliga' vuxenutbildningen/komvux inom kommunen erbjuder vad jag förstår inga distansstudier alls, i princip. Det finns ett par sk. flexibla utbildningar (inom två områden jag är praktiskt taget totalt ointresserad av och definitivt inte kommer ha någon nytta av jobbmässigt, men ok) som varvar självstudier med träffar och lektioner; det är det närmaste distans man kan komma. Tillräckligt långt ifrån 'distansstudier i egen takt' för att det ska kännas rimligt för mig just nu...

Så jag vet just nu inte vad jag ska göra. Jag HAR ju ändå ett jobb så jag sitter ju inte i skiten på något sätt, men min framtid känns ärligt talat rätt körd. Med tanke på hur arbetsmarknaden ser ut känns det inte som om det går att känna sig säker någonstans, tillsvidareanställning eller inte, och mitt jobb är inget drömjobb på något sätt. Jag trivs ok, jag får arbetslivserfarenhet och pengar på kontot varje månad, men jag kommer troligtvis vilja utvecklas och ha ut mer av mitt arbetsliv än vad den här arbetsplatsen på sikt kommer att kunna erbjuda (åtminstone utan att jag utbildar mig). Jag vill liksom inte vara 35 år gammal, i värsta fall arbetslös eller bara med en önskan att jobba med något helt annat och fast i en återvändsgränd för att jag inte har behörighet att utbilda mig till ta mig fan någonting.

Jag vet ju att det finns några här inne som har läst in gymnasiet i efterhand. Hur har ni gjort? Hade ni mycket att läsa in/komplettera? Missar jag någon möjlig väg eller är den krassa verkligheten att jag långt över 20 år gammal måste välja mellan jobb (med allt vad det innebär i form av inkomst och erfarenhet) och gymnasiestudier (med studielån...), om jag vill ha en chans att kunna gå vidare i framtiden? Ser det likadant ut i alla kommuner?

Förlåt för ett vansinnigt långt inlägg men jag greppar verkligen efter halmstrån här. :(
 
Sv: Att läsa in gymnasiet i efterhand

Jag var sjukskriven under mina gymnasieår, så när jag vid 20 år blev ''friskförklarad'' hade jag hela gymnasiet att läsa in, och det kändes omöjligt. Jag började på Komvux i min stad för tre terminer sedan och denna termin är min sista, sedan har jag läst in allt på tre terminer.
Min skola har något som kallas för deldistans. Det innebär en föreläsning/kurs varannan vecka, prov i skolan eller uppsats på varje delkurs och sedan så klart ett slutprov/examinationsuppsats. Det innebär ju väldigt mycket självstudier, men sparar också jättemycket tid. Man slipper allt annat som tar tid i skolan som raster, samlingar, luncher, transporter till och från osv. Man kan plugga när man hinner och vill, det verkar vara vad din kommun kallar för ''flexibel utbildning''. Men som sagt, kräver disciplin.
För mig har självstudierna varit perfekta. Jag är så introvert, och gå till skolan varje dag med massvis med människor skulle aldrig funka.

Sammanfattningsvis kan jag säga så här: Jag har läst 200% på deldistans, fått utmärkta resultat och jag hade definitivt haft tid med ett deltidsjobb också, om någon hade velat anställa mig. Vilket ingen vill. Om du läser bara 100% (400 poäng, vanliga heltidsstudier) och har någorlunda disciplin så tror jag att du skulle fixa det. Jag har pluggat mycket kvällar och helger också, man är ju inte lika bunden till kontorstider vid självstudier.
Har du bara gymnasiekompetens kan du ju välja något som är mer relevant för ditt yrkesliv på högskolan sedan.
Kör på!
 
Sv: Att läsa in gymnasiet i efterhand

Seriöst, finns det INGEN studievägledare (förutom den jag träffade då :D ) som känner till detta:

https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/En-annan-vag/

Har du jobbat i mer än 3 år sedan du skulle ha tagit studenten, läser in ämnena (eller redan har betyg i) som är listade på sidan samt gör högskoleprovet så är du behörig till högskolan. Kräver det program du vill gå särskilt behörighet, t.ex. ytterligare matte, så måste du förstås läsa in det. Eftersom det är så grundläggande kurser som behövs ska det inte vara några problem att läsa dem på distans, jag läste via NTI-skolan.

Jag gick inte heller gymnasiet, läste in de kurser jag behövde på mindre än ett år vid sidan av jobbet, smackade dit ett bra högskoleprov och läser nu fjärde terminen på juristprogrammet.
 
Sv: Att läsa in gymnasiet i efterhand

Vad jag hört av min studievägledare är de mer ellre mindre skyldiga att erbjuda en utbildning för att man ska få ett komplett slutbetyg. I min kommun finns inget riktigt komvux utan man är förvisad till att hoppa in i en gymnasieklass. Jobbar man,eller inte har möjlighet att närvara fysiskt under de lektioner man behöver kan man ansöka om att få studera på distans, vilket i princip alla som söker får godkänt att göra. Prata med studievägledare igen, finns andra studievägledare i din kommun? Prata med studievägledaren på distansskolan, kanske kan den hjälpa dig.
 
Sv: Att läsa in gymnasiet i efterhand

VA ? Detta har jag missat, är de gamla betygen "skrot" sen ? Jag som fått besked att det räknas om man hinner få slutbetyg före.

Jag saknar 500 poäng för ett slutbetyg och de är tänkt att läsa nu under min föräldraledighet. Jag kan inte läsa in hela slutbetygen sen, det är nu som är min chans :eek:

Jag är fast anställd i vården på heltid, som undersköterska finns det alltid jobb. Men det är inte där jag vill vara livet ut.
 
Sv: Att läsa in gymnasiet i efterhand

Då jag bara har andrahandsuppgifter på detta, ta det med en nypa salt;

Min mamma är gymnasielärare och hon har ibland pratat om att hon "tentat av" (eller vad hon kallade det) personer och att de därmed fått betyg i dessa kurser. De har alltså läst på egen hand hemma, med info om vad de måste kunna, och sedan gjort en tentamen under en dag. Tror både skriftligt och muntligt (mamma är lärare i engelska och svenska). Om du har gamla betyg och/eller nya kunskaper så tror jag det går att göra så i ganska många ämnen.

Men en studievägledare borde ju veta om detta är möjligt och hur det ska gå till.
 
Sv: Att läsa in gymnasiet i efterhand

Om jag inte minns helt fel så kan man, som någon ovan skrev, "tenta av" kurser som man har kvar. Man pluggar själv hemma och sedan skriver man ett prov och klarar man det är man godkänd i kursen. Tror dock att man får betala en avgift per prov man tar. Kanske kan vara något?
 
Sv: Att läsa in gymnasiet i efterhand

Om du får ett slutbetyg innan "när det nu är det slutar gälla" så är det klart att de betygen räknas in i slutbetyget. Men när den tiden gått ut kan man inte tillgodoräkna äldre betyg för att få slutbetyg. Eller missuppfattade jag dig?
 
Sv: Att läsa in gymnasiet i efterhand

Min skola har något som kallas för deldistans. Det innebär en föreläsning/kurs varannan vecka, prov i skolan eller uppsats på varje delkurs och sedan så klart ett slutprov/examinationsuppsats. Det innebär ju väldigt mycket självstudier, men sparar också jättemycket tid. Man slipper allt annat som tar tid i skolan som raster, samlingar, luncher, transporter till och från osv. Man kan plugga när man hinner och vill, det verkar vara vad din kommun kallar för ''flexibel utbildning''. Men som sagt, kräver disciplin.

Ja det verkar vara ungefär samma som vuxenutbildningen i min kommun (även om jag tycker det låter lite med bara någon enstaka lektion varannan vecka eftersom det bl a är undersköterske-/vårdutbildningen som finns som flexibel utbildning och det är väl, vad jag alltid trott åtminstone, en ganska praktisk utbildning).

Hur eller hur känns det mycket nog. Jag jobbar heltid dagtid -- i en annan kommun dessutom -- och varken vill eller direkt kan gå ifrån jobbet så ofta/mycket som lektioner & prov på plats i skolan skulle innebära. Läsa på heltid finns tyvärr heller inte en chans att jag orkar just nu. Inte när det handlar om så mycket. Disciplinen för självstudier tror jag däremot finns där; för första gången känner jag mig verkligen motiverad att plugga!

Seriöst, finns det INGEN studievägledare (förutom den jag träffade då :D ) som känner till detta:

https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/En-annan-vag/

Har du jobbat i mer än 3 år sedan du skulle ha tagit studenten, läser in ämnena (eller redan har betyg i) som är listade på sidan samt gör högskoleprovet så är du behörig till högskolan. Kräver det program du vill gå särskilt behörighet, t.ex. ytterligare matte, så måste du förstås läsa in det. Eftersom det är så grundläggande kurser som behövs ska det inte vara några problem att läsa dem på distans, jag läste via NTI-skolan.

Jag gick inte heller gymnasiet, läste in de kurser jag behövde på mindre än ett år vid sidan av jobbet, smackade dit ett bra högskoleprov och läser nu fjärde terminen på juristprogrammet.

Det där hade jag verkligen ingen aning om :bow:! Hade något sånt funkat även för min del hade det ju varit helt fantastiskt. (Bra jobbat!)

Men -- jag förstår inte helt, funkar det som motsvarande ett slutbetyg eller är det mer ett sätt att kunna komma in på en specifik utbildning? Alltså kan man läsa in de ämnen som krävs och sen komplettera med HP 'när som' alternativt skriva HP flera gånger om man vill höja sig, om första resultatet inte räcker? Jag menar jag har ju inget direkt mål med eventuella studier just NU -- jag är mest ute efter möjligheten att kanske kunna läsa vidare 'i framtiden' (inte om 20 år men inte inom ett år heller). Och kanske enstaka kurser i första skedet, snarare än att börja med att hoppa på ett helt program. Finns den här chansen kvar framöver går det ju kanske att lösa när vidare studier isåfall blir aktuellt, men om en vill kunna sitta tryggt i båten liksom...

Sen är det ju just NTI-skolan som min kommun tydligen inte beviljar studier vid.. Jag fick direkt vid mötet med studievägledaren veta att alla kurser till ett slutbetyg = inte en chans att få läsa på distans via NTI, men sökte iallafall EN kurs för att kunna börja med NÅGOT, men har redan fått avslag på den ansökan :(.

Handlar det just bara om kärnämneskurserna så skulle jag kanske kunna försöka lösa det med jobbet dock, åtminstone inom en överskådlig framtid. Engelska, matematik och samhällskunskap har jag dessutom redan godkända betyg i (i de gamla A-kurserna) så vad jag förstår är det i ovanstående fall bara svenskan jag saknar, för grundläggande behörighet åtminstone. (Hur länge de betygen nu då gäller...) Det hade ju gått på några veckor även om jag var tvungen att vara en del på plats.

Vad jag hört av min studievägledare är de mer ellre mindre skyldiga att erbjuda en utbildning för att man ska få ett komplett slutbetyg. I min kommun finns inget riktigt komvux utan man är förvisad till att hoppa in i en gymnasieklass. Jobbar man,eller inte har möjlighet att närvara fysiskt under de lektioner man behöver kan man ansöka om att få studera på distans, vilket i princip alla som söker får godkänt att göra. Prata med studievägledare igen, finns andra studievägledare i din kommun? Prata med studievägledaren på distansskolan, kanske kan den hjälpa dig.

Krasst sett så nekar ju kommunen mig inte att plugga, bara att kunna plugga helt på distans (vilket ju då i praktiken gör det omöjligt för mig att plugga in hela gymnasiet just nu men...).

Jag funderar på om jag kan nästla mig in hos en studievägledare i den betydligt större grannkommunen... Inte för att den kommunen skulle vara intresserad av att bekosta mina studier, men för att kanske få höra lite mer vad jag eventuellt kan göra. Har faktiskt läst på komvux på plats i den kommunen för ett antal år sen -- och fått studierna betalda av hemkommunen -- och just det är väl inte aktuellt igen (eftersom kommunen verkar snåla som fan och jag inte kan läsa på plats oavsett skola) men då hade jag kontakt med en superbra studievägledare, så att få den hjälpen kanske inte vore helt omöjligt iallafall.

VA ? Detta har jag missat, är de gamla betygen "skrot" sen ? Jag som fått besked att det räknas om man hinner få slutbetyg före.

Jag saknar 500 poäng för ett slutbetyg och de är tänkt att läsa nu under min föräldraledighet. Jag kan inte läsa in hela slutbetygen sen, det är nu som är min chans :eek:

Jag vet ärligt talat inte exakt hur det funkar med de gamla betygen; det jag fick höra var bara att under/efter 2015 slutar mina gamla betyg att gälla -- OM jag inte hinner få ihop poäng till ett slutbetyg under den tiden. Och det gör jag inte. Men ska du studera nu och bara saknar 500 p borde det inte vara omöjligt för dig att kunna räkna med dina gamla betyg?


Och angående att 'tenta av' kurser så ja, när ni nämner det.. Det var något som erbjöds på skolan jag gick i när jag läste på komvux i grannkommunen. Kostade 500 kr/kurs och visst, ett antal kurser hade jag nog kunnat fixa den vägen (om nu min kommun skulle gå med på det...). Dock inte alla tyvärr. Men om mina studier skulle gå att lösa så att jag bara skulle behöva komplettera med svenskan, enligt länken Tassetass la in, så hade ju det varit den enklaste vägen verkligen.


Ja jag får onekligen försöka gå vidare och se om det kanske finns en chans att det här går att lösa trots allt.

Tack så jättemycket för alla svar!
 
Sv: Att läsa in gymnasiet i efterhand

Men -- jag förstår inte helt, funkar det som motsvarande ett slutbetyg eller är det mer ett sätt att kunna komma in på en specifik utbildning? Alltså kan man läsa in de ämnen som krävs och sen komplettera med HP 'när som' alternativt skriva HP flera gånger om man vill höja sig, om första resultatet inte räcker? Jag menar jag har ju inget direkt mål med eventuella studier just NU -- jag är mest ute efter möjligheten att kanske kunna läsa vidare 'i framtiden' (inte om 20 år men inte inom ett år heller). Och kanske enstaka kurser i första skedet, snarare än att börja med att hoppa på ett helt program. Finns den här chansen kvar framöver går det ju kanske att lösa när vidare studier isåfall blir aktuellt, men om en vill kunna sitta tryggt i båten liksom...

Sen är det ju just NTI-skolan som min kommun tydligen inte beviljar studier vid.. Jag fick direkt vid mötet med studievägledaren veta att alla kurser till ett slutbetyg = inte en chans att få läsa på distans via NTI, men sökte iallafall EN kurs för att kunna börja med NÅGOT, men har redan fått avslag på den ansökan :(.

Handlar det just bara om kärnämneskurserna så skulle jag kanske kunna försöka lösa det med jobbet dock, åtminstone inom en överskådlig framtid. Engelska, matematik och samhällskunskap har jag dessutom redan godkända betyg i (i de gamla A-kurserna) så vad jag förstår är det i ovanstående fall bara svenskan jag saknar, för grundläggande behörighet åtminstone. (Hur länge de betygen nu då gäller...) Det hade ju gått på några veckor även om jag var tvungen att vara en del på plats.

Det fungerar som motsvarande slutbetyg, det ger dig alltså en allmän behörighet till högskolan om du uppfyller kraven (uppradade kurser, arbetslivserfarenhet och högskoleprov). Sedan kräver ju vissa kurser och program på högskolan ytterligare ämnen, t.ex. matte b eller religion, och då måste du läsa till dessa.

HP skriver du hur många gånger du vill och det är alltid det bästa resultatet under de senaste fem åren som räknas. :)

Har du kollat om det kan funka med distans via Hermods?
 
Sv: Att läsa in gymnasiet i efterhand

Det finns tack och lov olika sätt att läsa på idag, bland annat distans :)

Hör med närmsta studievägledning för upplägg och vilka kurser som är valbara, lämpligt studiesätt osv.

Ska också läsa upp lite kurser för att få ett slutbetyg och saknar 550p vilket jag kommer att hinna till sommaren 2015 även på halvfart enl studievägledaren jag kontaktade.
 
Sv: Att läsa in gymnasiet i efterhand

Det fungerar som motsvarande slutbetyg, det ger dig alltså en allmän behörighet till högskolan om du uppfyller kraven (uppradade kurser, arbetslivserfarenhet och högskoleprov). Sedan kräver ju vissa kurser och program på högskolan ytterligare ämnen, t.ex. matte b eller religion, och då måste du läsa till dessa.

HP skriver du hur många gånger du vill och det är alltid det bästa resultatet under de senaste fem åren som räknas. :)

Har du kollat om det kan funka med distans via Hermods?

Det låter ju helt perfekt. Tusen tack för att du talade om detta för mig!

Hermods har jag inte kollat direkt, men tycker att studievägledaren borde ha sagt något om det var ett alternativ. Kanske att studievägledaren rentav nämnde just Hermods (eller så var det nåt helt annat, det blev lite snurrigt tillslut) i samband med 'distansvårdutbildningen' (som ju då bara är halvt på distans). Annars finns min kommun inte ens med på Hermods egna hemsida (vilket, mtp att den FINNS med på NTI's sida, kanske inte behöver säga så mycket iofs).

Men, skulle jag gå den här vägen och grundläggande behörighet hänger på ett enda betyg, d v s svenskan, kanske kommunen rentav inte vore så extremt motvilliga till att låta mig läsa upp det via t ex NTI. Jag menar en enda ynka kurs kan ju inte kosta så jävla mycket.

Hur eller hur -- nu har jag ju något att gå vidare med iaf :).

Hennes problem var ju att skolan nekar henne distansstudier trots att hon har heltidsjobb.

Precis så...
 
Sv: Att läsa in gymnasiet i efterhand

Man kan ansöka om distansutbildningar eller kurser utanför sin kommun.
Man kan t o m få utbildning betald av sin kommun fast annan kommun håller utbildningen.

En enda skola kan inte bestämma, så jag hade hört mig för.
Det kan ju bero på att skolan inte är godkänd att hålla utbildning på distans men det finns ju andra skolor så det behöver absolut inte vara kört

Själva grejen m distans är ju att man ska slippa flytta och inte ska riskera sin inkomst
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
572
Senast: niardasp
·
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 597
Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
14 985
Senast: Badger
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 140
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp