Bukefalister utomlands

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Seabaz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 71
  • Visningar Visningar 7 298
Ja Ocado har jag testat och eBay :D scandikitchen har jag kollat på men det kändes lite dyrt

Jag trodde att Ocado hade scandikitchens utbud? De kanske inte tar in allt iofs.

Jag jobbar rätt nära scandikitchens butik i Fitzrovia, känns härligt kunna ta en promenad och köpa svenskt godis när jag blir sugen eller ta en räkmacka till lunch.

Har bott lite här o där genom åren mest i Florida dock, innan dess Paris och London.
Nu är jag hemma i Sweden igen och där blir jag nog kvar till träfracken.

Med språket beror det nog på vilken sorts jobb man söker. Jag jobbar på ett internationellt företag där det inte är något problem om man bara talar engelska. Sen är det såklart enklare (och roligare) om man lär sig språket och vet vad andra pratar om när de inte håller sig till engelska. För serviceyrken och inom vård/skola etc är det nog ganska viktigt att kunna det språk man talar i den regionen.
Vet inte om avslutad utbildning är viktigare här än i andra länder, jag har aldrig sökt jobb i Schweiz på det sättet eftersom jag gjorde en transfer från dotterföretag i Sverige. Det beror säkert på vad för typ av jobb man tänkt sig. Men 'alla' som inte läser på universitet eller högskola går istället en lärlingsutbildning i 3 eller 4 år (beroende på yrke), så att få jobb utan högskoleutbildning eller godkänd lärlingsexamen (eller motsvarande) kan nog vara svårt.
Tack!
Jag har inga problem med att lära mig språk, eller jag tycker det är svårt, men jag är inte främmande för att göra mitt bästa. Det är bara det jag inte kan det nu.

När jag läser på sidor om Schweiz verkar det vara totalt omöjligt att få jobb utan stora akademiska meriter. Själv har jag bara gått en KY-utbildning i 2 år. Det är kanske bäst att försöka söka jobb på svenska företag i landet till att börja med? Jag har jobbat hela mitt liv med någon sorts säkerhet samt krisberedskap inom offentlig förvaltning.

Rent generellt kan jag tänka mig att flytta vartsomhelst så länge hästar och hund kan följa med. Svårt bara att veta hur man ska börja. England är ju också en dröm men jag har fått info att det är inte värt det innan Brexit.

Rent generellt kan jag tänka mig att flytta vartsomhelst så länge hästar och hund kan följa med. Svårt bara att veta hur man ska börja. England är ju också en dröm men jag har fått info att det är inte värt det innan Brexit.
Det är väl snarare tvärtom, bättre att flytta innan än efter. Visst, exakt vad som händer efter vet ingen än, men allt jag har sett har dragit en tydlig grãns mellan de som bor här innan och efter datumet för utträdet. Som sagt, ingen vet något säkert än, men hittills verkar det bli lättare om du bor här innan.

Det är väl snarare tvärtom, bättre att flytta innan än efter. Visst, exakt vad som händer efter vet ingen än, men allt jag har sett har dragit en tydlig grãns mellan de som bor här innan och efter datumet för utträdet. Som sagt, ingen vet något säkert än, men hittills verkar det bli lättare om du bor här innan.
Så tänkte jag med, men så pratade jag med några vänner i London och de hade fått info (eller spekulation?) att har man inte varit i landet i 5 år innan Brexit skulle man "behandlas" annorlunda och risken att man åker ut är stor. Jag har mailat några skolor också och de har skrivit som svar att de rekommenderar inte internationella studenter att söka innan Brexit? Men kan tänka mig att det är mycket tyckande och spekulationer där borta.

Det har jag hört också, sãrskilt från Londonområdet och England. Det sista typ officiella jag såg pekade mer mot det jag sa, i början var det mer åt det hållet du har hört. Allt kan ändras fortfarande, men det sista jag läste var att de som bodde i landet vid datum för utträdet skulle "i stort sett" (vilket är väldigt öppet för tolkning) behålla samma rättigheter som innan och femårsgränsen nämndes bara som att de som bott här kortare skulle få "specialtillstånd" tills de kan ansöka om settled status/PR efter fem år här. Sedan verkar det vara skillnad mellan delar av landet, här i Skottland verkar det mer avslappnat

Det har jag hört också, sãrskilt från Londonområdet och England. Det sista typ officiella jag såg pekade mer mot det jag sa, i början var det mer åt det hållet du har hört. Allt kan ändras fortfarande, men det sista jag läste var att de som bodde i landet vid datum för utträdet skulle "i stort sett" (vilket är väldigt öppet för tolkning) behålla samma rättigheter som innan och femårsgränsen nämndes bara som att de som bott här kortare skulle få "specialtillstånd" tills de kan ansöka om settled status/PR efter fem år här. Sedan verkar det vara skillnad mellan delar av landet, här i Skottland verkar det mer avslappnat
aha! Jag har börjat titta på Skottland och även Wales faktiskt. Kanske ska kolla lite mer seriöst då.

Så tänkte jag med, men så pratade jag med några vänner i London och de hade fått info (eller spekulation?) att har man inte varit i landet i 5 år innan Brexit skulle man "behandlas" annorlunda och risken att man åker ut är stor. Jag har mailat några skolor också och de har skrivit som svar att de rekommenderar inte internationella studenter att söka innan Brexit? Men kan tänka mig att det är mycket tyckande och spekulationer där borta.

Alltsa, inget ar ju nagonsin sakert, men det som verkar galla i nulaget ar att alla som flyttar innan 29 mars 2019 (fast jag har ocksa last end of transition, dv.s. dec 2020), kommer tackas av nuvarande regler - alltsa du far flytta hit och bo har som eu medborgare, och efter 5 ar har du kvalificerat for "permanent residency"

Scrolla ner till "What happens to EU citizens living in the UK and UK citizens in the EU?"
http://www.bbc.co.uk/news/uk-politics-32810887

Risken för att åka ut skulle jag säga är minimal, åtminstone om du har ett jobb. Däremot kanske regler för studier ändras i och med brexit och jag förstår om de i dagsläget inte kan garantera att internationella studenter kan stanna kvar på samma villkor.

Liknande trådar

Tjatter Visst kör vi i år också? :D Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet vad som gäller - men läs ändå igenom... 16 17 18
Svar
342
· Visningar
10 437
Senast: Takire
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på... 50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
37 075
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 426
Senast: Johanna1988
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 428
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka