Buketräff Svärdsjö - 2016 edition

Jag tar åt mig äran som provsmakare av räkorna! :D

För övrigt så har min den där pojkspolingen till kollega aldrig ätit rökta räkor! :eek: Undrar om Feskarn i Saluhallen har bra nog räkor.
 
Okej. Känner att jag borde skriva det här, inte i andra tråden. Ni kan ignorera om ni vill - jag dyker upp på nästa träff ändå :D

Jag har idag deklarerat att jag från och med nu vägrar svara på mina föräldrars alla tusen frågor gällande var jag befinner mig / vart jag är på väg.

Det gick sådär. De kör med rätt barnsliga motargument, men jag tänker inte ge mig :o:up:

Så tack återigen för att ni var så snälla i helgen och stort tack till @athena_arabians som fick mig att våga dissa flyttpackningen :love::D
Jag blir genuint glad. Bra gjort!

Och nej vi var inte snälla, vi var som vi brukar. Lite vinmarinerade bara.
 
Oj. Det är ju bara mitt vanliga frukostbröd

jag bakar på en liter -2 pkt jäst - och det är en näve linfrö, dito solrosfrö och lite pumpafrön. 1,5 msk salt och lite sirap och en skvätt olja.

Ca en 5-6 dl grahamsmjöl, nästen lika mycket grovt rågmjöl och resten vetemjöl. Värm vatten till kroppstemp och häll över jästen, fröna, oljan, sirapen och saltet.
Kör hushållsassistenten tills degen är bra. Jäs i bunken, Knåda och tryck ut i en ungslångpanna. Låt jäsa en gång till till dubbel storlek.
45 min i 175 graders ugnsvärme.

Särbons recept på rökta räkor:

Öppna en flaska vin och drick lämplig mängd.
Tänd röken.
Drick lite mer vin medans röken blir varm.
Lägg in räkorna med rökved i röken.
Ta en vinpaus.
Ta ut några räkor och låt gästerna smaka om de är lagom varma och har lagom röksmak.
Drick lite mer vin och ät räkor.

:D
Noterade! :D
 
Särbon gjorde en liten macka på resterna från festen innan han åkte iväg på jobb:
13658361_1141254299281841_725737233_n.jpg

:D
 
Uff, ville inte läsa den här tråden, är så avundsjuk! :arghh: Nästa år bara ska jag vara med - det blir en nästa år eller hur???
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det är dags igen... :banana: Buketräff Svärdsjö 2017 den 8 juli :up: Jag har helt sonika bestämt ett datum eftersom flera av min helger...
59 60 61
Svar
1 210
· Visningar
64 267
Senast: Raderad medlem 94602
·
Äldre Jag har sneglat lite på Svärdsjöträffen, men det är ju så himla långt bort! Annars hade jag gärna deltagit där, det låter jättemysigt...
Svar
13
· Visningar
722

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp