Buketräff Svärdsjö - 2016 edition

@cili: Rub för revbensspjäll (eller vad man nu vill grilla):

1 msk salt
1-1,5 tsk svartpeppar
1,5-2 tsk örter (ska eg bara vara rosmarin men ta det man tror passar köttet bäst, jag hade ca hälften rosmarin och hälften timjan den här gången)
3 tsk lökpulver (jag föredrar att blanda torkade bitar av vanlig lök och schalottenlök men de kan vara svåra att får tag på)
1,5-2 tsk ingefära
1 tsk senapspulver
chili efter smak (jag använde ca en msk hel ancho och en skvätt De Arbol)

Mixa allt ovanstående till ett pulver. Tillsätt 0,5 dl farinsocker och 0,5 dl vanligt socker och mixa igen så allt blir ett pulver. Strö på och gnid in så mycket som fastnar på spjällen.

Ursprunget Memphis dust innehåller också paprikapulver men jag tål ju inte paprika. Vill man kan man absolut tillsätta det i en lämplig mängd. För fyra tunnspjäll gick det åt ca 5 satser av ovanstående. Blandningen går att spara en tid men då kan man gärna förvara den i kylen så håller den smaken längre.

Det går naturligtvis att mixtra med receptet hur mycket som helst. För nöt/älgkött rekommenderar jag att man drar ner på sockret så det inte blir fullt så sött. Jag gjorde en sats med mindre socker och tillsatte lite kakaopulver som blev perfekt till ryggbiff.

Använder man gasolgrill men inga rökspån rekommenderar jag att använda chipotle istället för någon annan chili för att få lite röksmak.

Picklad rödlök:
1-2-3-lag (1 del ättika, 2 delar socker, tre delar vatten)
en nypa salt
skivad rödlök

Koka upplagen så socker och salt löser sig. Låt svalna lite och häll över rödlöken (jag har alltid i rödlöken i en burk och häller på lagen direkt i den, det blir mindre kladd då).
 
Strålande initiativ. :)

Det finns också ett vansinnigt gott bröd a la @tanten.
Oj. Det är ju bara mitt vanliga frukostbröd

jag bakar på en liter -2 pkt jäst - och det är en näve linfrö, dito solrosfrö och lite pumpafrön. 1,5 msk salt och lite sirap och en skvätt olja.

Ca en 5-6 dl grahamsmjöl, nästen lika mycket grovt rågmjöl och resten vetemjöl. Värm vatten till kroppstemp och häll över jästen, fröna, oljan, sirapen och saltet.
Kör hushållsassistenten tills degen är bra. Jäs i bunken, Knåda och tryck ut i en ungslångpanna. Låt jäsa en gång till till dubbel storlek.
45 min i 175 graders ugnsvärme.
 
Okej. Känner att jag borde skriva det här, inte i andra tråden. Ni kan ignorera om ni vill - jag dyker upp på nästa träff ändå :D

Jag har idag deklarerat att jag från och med nu vägrar svara på mina föräldrars alla tusen frågor gällande var jag befinner mig / vart jag är på väg.

Det gick sådär. De kör med rätt barnsliga motargument, men jag tänker inte ge mig :o:up:

Så tack återigen för att ni var så snälla i helgen och stort tack till @athena_arabians som fick mig att våga dissa flyttpackningen :love::D
 
Senast ändrad av en moderator:
Okej. Känner att jag borde skriva det här, inte i andra tråden. Ni kan ignorera om ni vill - jag dyker upp på nästa träff ändå :D

Jag har idag deklarerat att jag från och med nu vägrar svara på mina föräldrars tusen frågor gällande var jag befinner mig / vart jag är på väg.

Det gick sådär. De kör med rätt barnsliga motargument, men jag tänker inte ge mig :o:up:

Så tack återigen för att ni var så snälla i helgen och stort tack till @athena_arabians som fick mig att våga dissa flyttpackningen :love::D
Jag var inte med på träffen, men jag gillar det här ändå. :D
 
Särbons recept på rökta räkor:

Öppna en flaska vin och drick lämplig mängd.
Tänd röken.
Drick lite mer vin medans röken blir varm.
Lägg in räkorna med rökved i röken.
Ta en vinpaus.
Ta ut några räkor och låt gästerna smaka om de är lagom varma och har lagom röksmak.
Drick lite mer vin och ät räkor.

:D
 
Okej. Känner att jag borde skriva det här, inte i andra tråden. Ni kan ignorera om ni vill - jag dyker upp på nästa träff ändå :D

Jag har idag deklarerat att jag från och med nu vägrar svara på mina föräldrars alla tusen frågor gällande var jag befinner mig / vart jag är på väg.

Det gick sådär. De kör med rätt barnsliga motargument, men jag tänker inte ge mig :o:up:

Så tack återigen för att ni var så snälla i helgen och stort tack till @athena_arabians som fick mig att våga dissa flyttpackningen :love::D

:heart :heart
 
Okej. Känner att jag borde skriva det här, inte i andra tråden. Ni kan ignorera om ni vill - jag dyker upp på nästa träff ändå :D

Jag har idag deklarerat att jag från och med nu vägrar svara på mina föräldrars alla tusen frågor gällande var jag befinner mig / vart jag är på väg.

Det gick sådär. De kör med rätt barnsliga motargument, men jag tänker inte ge mig :o:up:

Så tack återigen för att ni var så snälla i helgen och stort tack till @athena_arabians som fick mig att våga dissa flyttpackningen :love::D

Fn va bra gjort! :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det är dags igen... :banana: Buketräff Svärdsjö 2017 den 8 juli :up: Jag har helt sonika bestämt ett datum eftersom flera av min helger...
59 60 61
Svar
1 210
· Visningar
64 262
Senast: Raderad medlem 94602
·
Äldre Jag har sneglat lite på Svärdsjöträffen, men det är ju så himla långt bort! Annars hade jag gärna deltagit där, det låter jättemysigt...
Svar
13
· Visningar
722

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp