Buköppning

Finns det risk för att det kan återkomma?

På föreläsningen på SLU sa de att risken är lika stor efter som före. Man opererar inte fast något utan behandlar bara själva koliken, magomvridningen eller upphakningen.

Det är en av de anledningarna jag inte skulle buköppna min kolikhäst eftersom risken är lite stor efter.
 
En av mina hästar hade upphängning 3-4 ggr, han var väldigt känslig i magen och fick lätt gaskolik. Jag lärde mig att skilja på när han var "gasig" och fick kolik mot när det var upphängning och våra distriktare prioriterade oss när det var på gång. Det jag lärde mig var att försöka få honom att springa och gärna får honom att bocka, vilket är enormt svårt då de har så ont att de bara vill ligga ner. Jag åkte aldrig in med honom utan klarade av att få ordning på det hemma vid varje tillfälle, med hjälp distriktarna och att "svälta" honom dagarna efteråt. Jag hade min häst i 16 år, och det var såklart alltid en oro iom att han var känslig. Jag valde att ta bort honom för nästan exakt ett år sedan, då han var 20. Jag ville inte att hans liv skulle avslutas i kolikplågor och så hade han fått artros i knäna som han började känna av. Men jag vill med detta berätta att det såklart kan gå bra och att min veterinär och ditriktarna alltid var tydliga med att jag måste åka in om han blev sämre. Tack och lov hände det aldrig, och med den här fina tappra hästen hade jag bestämt mig att ta bort honom hemma även om jag med flera av mina andra, kan tänka mig att buköppna.
 

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 212
Senast: sandrafors
·
Hästhantering Tänkte höra med er här om ni har några tips eller knep på hur jag/vi kan lösa ett problem: Jag har en valack som stått på boxvila och...
Svar
5
· Visningar
1 941
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9
  • Bukekullar 23/24

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp