Buköppning

Jag hör också till dom som egentligen valt bort buköppning. Men det är mest för att jag har sådant avstånd till klinik där det kan göras, att det inte är försvarbart i ett akutskede att transportera en häst som är så dålig.
Men om jag redan hade hästen på klinik som i det här fallet hade jag klart övervägt det, om jag hade råd och veterinären tyckte det var en bra lösning.

Jag har fått buköppnat en häst för många år sedan och själva buköppningen gick bra. Tyvärr var anledningen till den mindre bra så man räknade bara med att hästen skulle en eller två månaders bra liv innan det var tillbaka. Man upptäckte inte omfattningen av det innan hästen öppnats och man gjorde vad man kunde men det var "kört".
 
jag själv var inne med min unghäst, då det gick bra slapp jag buköppna, men jag hade inte gjort det i detta fallet. är prognosen god finns det ju inga hinder och om pengarna finns(om du vill ha dom till det) så gör det, man kan bara själv känna och gå på intuitionen. vet har alltid bra fakta så resonera med dom så mycket som möjligt om eftervården. orkar du inte är ju konvelacensstall en toppide
 
Min häst buköppnades för ett antal år sedan. Har för mig att han var 11 då. Nu är han 19 och har aldrig haft kolik igen (ta i trä)
 
Jag hade inte buköppnat, men det beror mycket på ekonomin. Jag bor och lever själv med barn i eget hus, och krasst sett så vore det idiotiskt att bränna hela sparkontot på en buköppning och eftervård. Hade jag däremot haft mycket mer pengar så hade jag övervägt,men det hade inte varit självklart, men i dagsläget,nej.
 
Hej!

Pållan har blivit bättre!! Med medicin och longering och svält hoppade tarmen ner av sig själv. Pållan är fortfarande trött så de behåller henne en natt till för säkerhets skull men om allt går som planerat får jag hem henne imorgon, utan operation.

/Lavinia som skulle buköppnat för världens finaste häst är värd en chans till. Men helst slipper jag ju såklart

@Lavinia hur har det gått under natten?
 
Vad skönt att höra att hon är bättre!

Fyraåringen hade jag gjort allt som är etiskt försvarbart för att rädda, men hennes 25-åriga mamma ska aldrig behöva genomgå behandling som innebär boxvila eller sjukhage längre tid än en vecka.
 
Åh så skönt att det gick bra med OmNom :love: @Lavinia :bump: :banana: :bump: :banana:

Bara lite nyfiken så du behöver inte svara men vet de varför det blev som det blev? Jag har aldrig hört talas om något sådant tidigare.
 
Hej!

Tydligen kan det bli så om hästen är gasig i magen (tex vid grovtarmsinflammation) för då rör sig tarmarna. Om hästen då lyckas rulla sig kan tarmen glida in i hålet som finns mellan njuren och mjälten. Men det här är veterinärens eventuella förklaring, dom hade extremt svårt att förstå hur Omman lyckats få in tarmen i det extremt lilla hål hon har.

Så det verkar inte som om dom är jättesäkra på hur det går till. Träffade en till häst som råkat ut för samma sak för 3 veckor sen i kompisens stall.

I vissa fall trillar tarmen tillbaka av sig själv om hästen galopperas i uppförsbackar. Så det kanske är fler men de trillar tillbaka av sig själva??

/lavinia, så glad att ha sin Omnom hemma igen

Åh så skönt att det gick bra med OmNom :love: @Lavinia :bump: :banana: :bump: :banana:

Bara lite nyfiken så du behöver inte svara men vet de varför det blev som det blev? Jag har aldrig hört talas om något sådant tidigare.
 
Hej!

Tydligen kan det bli så om hästen är gasig i magen (tex vid grovtarmsinflammation) för då rör sig tarmarna. Om hästen då lyckas rulla sig kan tarmen glida in i hålet som finns mellan njuren och mjälten. Men det här är veterinärens eventuella förklaring, dom hade extremt svårt att förstå hur Omman lyckats få in tarmen i det extremt lilla hål hon har.

Så det verkar inte som om dom är jättesäkra på hur det går till. Träffade en till häst som råkat ut för samma sak för 3 veckor sen i kompisens stall.

I vissa fall trillar tarmen tillbaka av sig själv om hästen galopperas i uppförsbackar. Så det kanske är fler men de trillar tillbaka av sig själva??

/lavinia, så glad att ha sin Omnom hemma igen

Härligt att höra att det gått bra! Jag känner åtminstone tre hästar som råkat ut för just sådan tarmupphängning och ingen av dem har behövt buköppnas. :)
 
Det var inte mjält-njur-ligamentsupphängning då? Hade jag heller hört talas om, men nu när man känner till det hör man hästar som får det då och då. De jag vet har klarat sig med medicinering/longering, men de blir ju sjukt dåliga :(
 
Precis sån. Jag är urusel på att komma ihåg långa namn.

De flesta blir bra på medicin min var ett gränsfall...

Det var inte mjält-njur-ligamentsupphängning då? Hade jag heller hört talas om, men nu när man känner till det hör man hästar som får det då och då. De jag vet har klarat sig med medicinering/longering, men de blir ju sjukt dåliga :(
 

Liknande trådar

Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 215
Senast: sandrafors
·
Hästhantering Tänkte höra med er här om ni har några tips eller knep på hur jag/vi kan lösa ett problem: Jag har en valack som stått på boxvila och...
Svar
5
· Visningar
1 941
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp