Buköppnad

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Trolltyg
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 2 922
Sv: Buköppnad

De som jag känner som inte löst koliken hemma har fått sondning med parafinolja och vätska, dropp och ingen mat ett par dagar på djursjukhus.

Hoppas din häst blir bra!

Sondning av parafinolja+vatten+10 liter dropp+kramplösande+smärtstillande gjordes som första insats. Då hästen var påverkad av tillståndet hade det varit djurplågeri att vänta med operation alt avlivning.

Jag hade inte köpt en buköppnad häst, om det inte var något väldigt speciellt med just den hästen.
Ofta när man letar häst har man ju fler att välja på och jag hade inte valt den buköppnade hästen.

Du får nog räkna med uppåt ett år innan hästen är i full tävlingskondition igen.

Delar inte alls ovanstående uppfattning.

Så klart beror det på VARFÖR hästen buköppnades och hur läkningen fortskridit men det finns inget som säger att det ska behöva ta 1 år.

Min förra häst (dressyrhäst som tävlade MSV) buköppnades då hon var 10 år gammal och i full tävlingskondition.

Operationen gick ypperligt (grovtarmsomvridning) och ordinationen efter operation var skritt för hand 2 gånger om dagen i 8 veckor. Jag valde att tömköra i skritt stora delar av dessa 8 veckor och kunde därefter mycket snabbt komma igång med ridningen. Hästen tappade nästan ingen kondition av 8 veckors skritt (totalt 1 timme per dag).

Med andra ord kan man säkert rida för fullt redan efter 3-4 månader, det gjorde jag i alla fall.

Vad gällde ev prisnedsättning sålde jag hästen efter ca 1½ år och satte inte ner priset pga buköppningen. Däremot INFORMERADE jag noga om att hästen hade varit buköppnad så att det inte skulle kunna bli några frågetecken osv i efterhand.

Delar inte alls ovanstående uppfattning.

Så klart beror det på VARFÖR hästen buköppnades och hur läkningen fortskridit men det finns inget som säger att det ska behöva ta 1 år.

Min förra häst (dressyrhäst som tävlade MSV) buköppnades då hon var 10 år gammal och i full tävlingskondition.

Operationen gick ypperligt (grovtarmsomvridning) och ordinationen efter operation var skritt för hand 2 gånger om dagen i 8 veckor. Jag valde att tömköra i skritt stora delar av dessa 8 veckor och kunde därefter mycket snabbt komma igång med ridningen. Hästen tappade nästan ingen kondition av 8 veckors skritt (totalt 1 timme per dag).

Med andra ord kan man säkert rida för fullt redan efter 3-4 månader, det gjorde jag i alla fall.

Vad gällde ev prisnedsättning sålde jag hästen efter ca 1½ år och satte inte ner priset pga buköppningen. Däremot INFORMERADE jag noga om att hästen hade varit buköppnad så att det inte skulle kunna bli några frågetecken osv i efterhand.

Hoppas det går så bra här också!

Är det en "bra" häst som kan prestera, så finns det nog köpare.
Jag sålde min häst som var bukopererad, och fick vad jag ville ha.
Men nu var det ingen högpresterande häst med toppstam och priset var inte så högt.
Ingen av dom som var spekulanter tyckte det spelade roll att hon var buköppnad !
Däremot fick de nya ägarna reservation mot kolik, då hästen också gillade sand !
Men det berodde nog på att kolikerna fortsatte efter ca 6 månader och det tog ett tag innan vi fattade att hon var full av blodmask .
( Trots avmaskningar )

Jag tycker inte att du redan nu ska oroa dig för priset på henne.
Lycka till med henne !
Hej från hambo

Det är en stor skillnad om den blivit buköppnad UTAN att man skurit i tarmarna eller OM man skurit i tarmarna. Nu vet jag inte vad tanken är med din men ingrepp i tarmarna brukar inte allför sällan medföra sammanväxtningar i vävnaden i längden och risken för förstoppning pga det uppkommer i stället.

Liknande trådar

Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
2 073
Senast: Mint
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 309
Senast: Kilauea
·
Hästvård Ska börja ge min häst Gastrogard i morgon för magsår. Veterinären som skrev ut medicinen sa att jag kan ge det när som helst under...
Svar
1
· Visningar
275
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat... 2
Svar
20
· Visningar
2 097
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka