Bukefalos 30 år!

bönan

Trådstartare
Hästen har fått en bula stor som en golfboll på halsen precis där käken tar slut.den är hård och rörlig. Inte öm el varm. Veterinär vet inte vad de är.är opåverkad.ingen feber äter dricker tuggar normalt. Luktar inte illa i munnen.veterinären vill avvakta.bulan är bara på ena sidan.har nån här haft häst med något liknande

Bifogade filer

• IMG_20260808_205554357_HDR.webp
    IMG_20260808_205554357_HDR.webp
    79,4 KB · Visningar: 713
Min ena har så. Började som en sån bula men har nu några år senare vuxit en hel del.
Hästen är 24 år och pigg och opåverkad så vi har inte gjort några vidare undersökningar.

Mest sannolikt är det en ngt förstorad sköldkörtel (även om det förstås _kan_ vara en böld eller något annat). Tycker att det låter rimligt att avvakta om hästen mår bra (ultraljud bör annars kunna ge en bra hint om vad det är för något).
Mvh hästveterinär

Min häst hade en liknande för 5-6 år sen. Veterinär kollade på den, bedömde att det var något farligt och att den skulle försvinna. Det gjorde den på några veckor men jag minns inte exakt hur lång tid det tog.

Min gamla häst hade det en sån bula i många år. Inget som påverkade henne. Minns inte vad Veterinären sa men den var ofarlig i alla fall

Liknande trådar

• Svullnad på/kring ganasch
  • Konstiga bulor/sår
  • Oklar sårskada?! Hjälp
  • Magsår?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat