Bur eller bälte?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Krukan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 740
K

Krukan

Ni som inte har kombi hur åker era hundar?

Skulle de funka att lägga en bur ändå? (har liiiten hund)

Sv: Bur eller bälte?

bilbur.jpg

Såhär åker vår lilla hund i vår lilla-lilla bil (som enl. reg.beviset är en kombi men absolut inte är det enligt dagens standarder). Vi har fällt halva baksätet för att få plats med buren, en ihopfällbar Dogman med en lutande sida.

Jag har i och för sej en kombi, men min lilla hund åker inte där bak i alla fall. Hon blir helknäpp och sitter och ylar, vilket gör mej stressad och jag blir ingen bra bilförare. Så hon sitter i passagerarsätet om ingen annan är med, eller bak om det är någon annan med.

vi lutar också åt bur. Hunden vår trivs inte alls i sele, men samtidigt skulle jag aldrig låta henne åka lös.

Sele med eget säkerhetsbälte för hundar och i baksätet.

Vi hade bur i baksätet först men Izor blev skrämd av något och låg bara och skakade nästan okontrollerat efter det.:crazy: Så nu sitter vovve fast i sitt säkerhetsbälte och ligger för det mesta i mitt knä när vi åker bil.

Ibland är Izor uppe i mitt knä innan jag ens hunnit sätta mig ordentligt.
Han kan ligga själv i baksätet men får han bestämma så ska jag sitta där.

I bur i baksätet, ryggstödet är fällt så man kan öppna dörren till buren och den sitter fast med säkerhetsbältet. Vi har testat sele + bälte också men då satt hon bara och skakade. I buren känner hon sig trygg.
image-upload-9-762137.jpg

Aha, som Izor fast tvärtom!;)

Jag tror att vovve inte gillade åka i bur för att någon gång i samma veva så började stötdämparna gå sönder.:crazy:
Stötdämparna fixades förstås men det hjälpte inte så det blev bilbälte istället.

Både Izor och jag är nöjda med arrangemanget, han gillar mitt knä och jag gillar att ha honom där.:love:

lägger om fragn lite som jag samtidigt puttar upp tråden.

Vad är bäst för hunden i en krock? Hundbälte eller bur?

Varken eller. Har en suv men hunden tycker inte det är kul att ligga därbak, dessutom blir han mer åksjuk där... Så han får åka framför passagersätet, på golvet. Det är gott om plats där pga bilen är så stor. Har en collie och han åker sällan bil.

Jag tror bur är det bästa i en evt. krock!

I Krocktestad bur har hunden störst chans att klara sig ...

Därför åker våran lilla Sessa i Bur som är avsedd för baksätet, hon trivs bra i den :D

Än så länge åker vår lille bov i en kartong i baksätet som är fastspänd i säkerhetsbältet. Han äääälskar att åka bil (han är prick tre månader). Idag när vi åkte så hoppade han snällt ut, men när han såg att det regnade ville han in och mysa igen... :love: Sockertoppen!
Men den är snart urväxt så då får vi se. Det kan nog bli en bur av något slag, han blir ju rätt stor..

Vi har en kombi också, och när han blir stor ska han helt klart få bo där bak.

aha tack de var de jag ville veta .. då ska vi inskaffa en bur som hon glatt får sitta i och se glad ut.

När min vovve har åkt i bil som inte är kombi så åker han med sele å det går jättebra, dock köpte vi det enda bilselet för hundar som va krocktestad så den va ganska dyr tyvärr!

Tycker det är oansvarsfullt att låta hunden vara fri i bilen om olyckan skulle vara framme.

Min hudn åker i bur antingen i baksätet eller bak i combi. Går bra vilket som. Men vi binder fast buren.

Liknande trådar

Övr. Hund Låt oss snacka lite hundburar till bilen! Vad för typ av bil, hund och bur har ni? Jag har i nuläget en stor kombi som mina föräldrar... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 651
Senast: attheedge
·
Övr. Hund Tittar på ny bil - en xc40 men har svårt att hitta bur till hundarna. Någon som har en och vad har ni då för bur? Behöver en dubbelbur... 2
Svar
20
· Visningar
1 088
Senast: Piaff
·
Övr. Hund Försöker slippa ett bilbyte och ändå få in tre hundar, så kikar på lite olika lösningar. För det första ska en ny takbox inhandlas...
Svar
17
· Visningar
1 060
Senast: BornAgain
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
896
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka