Bukefalos 28 år!

Bur mot separationsångest?

Sv: Bur mot separationsångest?

Å andra sidan så finns ju sånna här käcka tyghus, som innehundkojor att köpa, och det är ju inte olagliga. Sen kommer man långt med kompostgaller, du får bygga dig en liten hage.

Tyvärr stoppar det inte en orolig hund... Jag har provat.....
 
Sv: Bur mot separationsångest?

Jag tror bestämt jag ska släpa upp bilburen och prova hur det funkar, den är han ju van vid dessutom.

Tack för era erfarenheter!
 
Sv: Bur mot separationsångest?

Men vad gör man om jycken får frispel i buren, han biter och drar tills han blöder om tassar och mun. Jag har uteslutit buren.

Min lilla 1-åring (bearded/border -collie) har samma problem och får panik. Har förstört dörr, fönster m.m. Förr hade han också hundsällis hemma men det hjälpte inte alls. Nu under vintern fungerar ju bilen, men vad gör jag i sommar....

Min gamla hund (samma blandning) brydde sig inte alls om att vara ensam. Denna unga herre är däremot en ängsligare sort...

Vi ska testa DAP, sedan blir det kastrering snart. Kanske det blir ändring??
 
Sv: Bur mot separationsångest?

Men vad gör man om jycken får frispel i buren, han biter och drar tills han blöder om tassar och mun. Jag har uteslutit buren.

Min lilla 1-åring (bearded/border -collie) har samma problem och får panik. Har förstört dörr, fönster m.m. Förr hade han också hundsällis hemma men det hjälpte inte alls. Nu under vintern fungerar ju bilen, men vad gör jag i sommar....

Min gamla hund (samma blandning) brydde sig inte alls om att vara ensam. Denna unga herre är däremot en ängsligare sort...

Vi ska testa DAP, sedan blir det kastrering snart. Kanske det blir ändring??

Förstod inte i din text om din hund får frispel i buren, eller om det var ett exempel....

Hundar får frispel i bur om man stänger in dem där ensamma innan de har lärt sig att se buren som en trygghet. En hund måste burtränas i samma utsträckning som ensamhetsträning. Dvs det måste få ta den tid det tar att få hunden att känna sig trygg. Den skall frivilligt vilja lägga sig i buren.

Att man väljer bur är ofta ett resultat av att hunden är så uppstressad av att vara lös i huset/lägenheten att det är för dens egna bästa. Om en hund skulle få sådant frispel i bur att den sliter upp både tassar och mun så kan jag inte låta bli att fundera på vad en sådan hund kan ställa till för skada om den är lös i ett rum? Du skriver att din redan förstört dörrar och fönster, skadorna kommer förmodligen bli större med den hunden lös. Den har ju mer yta att stressa upp sig på.

Att du kan ha din hund i bilen är att det är en mindre yta. Jag hade min en del i bil när han var valp utan problem, men han hade svårare att vara ensam hemma. Ytan var för stor att vakta och skapade stress, tyvärr bet jag ihärdigt mot att använda bur, det kändes elakt. Idag har jag andra åsikter. Jag och min sambo har filmat våra hundar när de är ensamma hemma. Tiken som är mest stressad sitter i bur och hanen har vi lös i lägenheten, detta för att han håller sig lugnare om han får spana genom fönstret. Tiken försöker i 10 min ta sig ut genom att krafsa på gallret, men ger sen upp och lägger sig och sover när hon förstår att hon inte kommer ut. (vi håller precis på och introducerar henne för den och tränar genom att sätta oss hos våra vänner som bor i lägenheten ovanför och tittar till dem lite då och då)
Hundar försöker ta sig ut, men om de försår att de inte gör det, efter X antal försök så kommer de att ge upp. Har däremot aldrig sett några risker att hon skulle skada sig själv.

I övrigt kan jag tillägga att min hund kastrerades för 6 mån sen och jag har tyvärr inte sett någon ändring på det planet.
 
Sv: Bur mot separationsångest?

Ja det finns en lag, du får inte ens ha en öppnad bur hemma.

Klart man får ha en bur som är öppen hemma helt lagligt.
Det olagliga är ju att på regelbunden basis stänga in hunden, men i vissa fall är det faktiskt vad som är bäst ur hundens synvinkel.
 
Sv: Bur mot separationsångest?

Förstod inte i din text om din hund får frispel i buren, eller om det var ett exempel....

I övrigt kan jag tillägga att min hund kastrerades för 6 mån sen och jag har tyvärr inte sett någon ändring på det planet.

Jag var visst otydligt. Ja min hund har reagerat som jag skrev.

Kastreringen är inte bara för att han har separationsångest, utan bara en liten del. Vi har massor av tikar i vår omgivning m.m.

Jag tränar vidare, vad mer kan man göra! Han var på detta vis när vi tog honom 5 månader gammal. Så tyvärr så gjordes detta inte rätt på valpstadiet. Nu är det lite jobbigare. Men skam den som ger sig.

Ni som haft problem med dobberman - pappas lugnade ner sig vid 4-års ålder. Mognad kanske är det som behövs!!
 
Sv: Bur mot separationsångest?

Klart man får ha en bur som är öppen hemma helt lagligt.
Det olagliga är ju att på regelbunden basis stänga in hunden, men i vissa fall är det faktiskt vad som är bäst ur hundens synvinkel.

Kan börja med att säga att lagen är vag, hade för mig att jag specifikt läst att en öppen bur var likställd med en stängd. När jag däremot letade efter hänvisningar så visade det sig att mitt minne inte helt stämde. Lagen ger utrymme för tolkning. Försökte leta upp lagkommentar och praxis på vad som avses med förvaring, men jag kunde dock inte finna något som sa att det gällde öppen eller stängd bur. Det bör te sig naturligt att det avser stängd bur, men jag kan inte säga att jag känner mig fullt säker.

Citat Enligt Statens jordbruksverks allmänna råd (SJVFS 1999:3) i anslutning till djurskyddslagen bör hundar endast tillfälligt förvaras i bur och då inte längre än vad som är nödvändigt med hänsyn till avsikten med åtgärden. Med tillfälligt avses här enstaka och kortvariga tillfällen, som inte är regelbundet eller ofta återkommande. Som huvudregel bör inte den tillfälliga burförvaringen vara längre än cirka en timme.

Med bur avses;
Citat bur: förvaringsutrymme som inte uppfyller minimimåtten för box enligt 2 kap. 24 § samt 3 kap. 11 §,


Med förvaring avses;
Citat förvaringsutrymmen: boxar, kojor och rastgårdar och andra utrymmen där hundar och katter förvaras

Om du hittat lagkommentar eller praxis på att det gäller stängd bur så skulle jag gärna vilja veta vart du hittat den informationen, då jag anser att diskussionen är av stort intresse för mig.
 
Sv: Bur mot separationsångest?

Jippi - min fyllde fyra igår, så då kanske det blir något bättre snart då!
 
Sv: Bur mot separationsångest?

Har testat bilburen idag. Det verkar ha gått bra - buren står där jag ställde den och inte ens täcket jag bäddat med var omkringrivet. Hunden var lugn när jag kom tillbaka, men jag har faktiskt inte lyssnat vad han gjort hela tiden. Hade en mycket trött hund efter tre dagar på dagis och två kvar denna vecka, som säkerligen skulle må bäst av att få vila i lugn och ro hemma (om det nu var så det var) istället för att sitta i ett stall och frysa, alternativt sova i en kallnande bil.

Jag ser ljuset, Jonatan!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 513
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
12 919
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 739
Senast: Kilauea
·
Övr. Hund Kloka buke, jag behöver era tips och råd. Jag har en granne som går med sin franska bulldog lös trots att den inte lyssnar på husse...
2
Svar
31
· Visningar
3 763
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp