Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
2020 kom organisationen Bloom, tillsammans med en samling forskare, ut med en rapport om hur MSC använder sig av certifiering för greenwashing. Rapporten avslöjade exempelvis att endast sju procent av certifieringarna gavs till verkligt hållbart fiske med låg påverkan. Samtidigt användes dessa sju procent i nästan hälften av deras reklam- och marknadsföringsmaterial.Kollade med olika rekommendationer och om tonfisken är märkt MSC så skall det vara okej.
https://www.msc.org/se/vad-vi-gor/tillsammans-kan-vi-gora-skillnad/hallbart-tonfiskfiske
Åh så trist.2020 kom organisationen Bloom, tillsammans med en samling forskare, ut med en rapport om hur MSC använder sig av certifiering för greenwashing. Rapporten avslöjade exempelvis att endast sju procent av certifieringarna gavs till verkligt hållbart fiske med låg påverkan. Samtidigt användes dessa sju procent i nästan hälften av deras reklam- och marknadsföringsmaterial.
Nej, jag slutade äta tonfisk för mycket länge sedan pga det ohållbara fisket och den stora miljökonsekvensen av det. MSC litar jag inte på för fem öre.
Jag brukar följa WWF guide och där är viss tonfisk grön.2020 kom organisationen Bloom, tillsammans med en samling forskare, ut med en rapport om hur MSC använder sig av certifiering för greenwashing. Rapporten avslöjade exempelvis att endast sju procent av certifieringarna gavs till verkligt hållbart fiske med låg påverkan. Samtidigt användes dessa sju procent i nästan hälften av deras reklam- och marknadsföringsmaterial.
Nej, jag slutade äta tonfisk för mycket länge sedan pga det ohållbara fisket och den stora miljökonsekvensen av det. MSC litar jag inte på för fem öre.
Ja, WWF påstår det och forskare något annat.Jag brukar följa WWF guide och där är viss tonfisk grön.
https://www.wwf.se/fiskguiden/
Det är ju trist att det inte går att lita på dessa stora internationella organisationer.Ja, WWF påstår det och forskare något annat.
Samtidigt stoltserar organisationer såsom WWF med certifieringen på sin hemsida. Det är ett problem eftersom det betyder att konsumenterna får uppfattningen att allt går rätt till, när sanningen är den motsatta. Den storskaliga fiskeindustrin kan gömma sig bakom en nonsensetikett och fortsätta sin bottentrålarverksamhet i en hållbarhetsförklädnad.
Mest trist att man inte kan lita på fiskeindustrin. 'Bara att se på hur trålarna dammsuger våra egna hav på fisk för att producera fiskmjöl, som sedan säljs bl a till de norska laxodlingarna som inte heller är bra för haven eller laxarna.Det är ju trist att det inte går att lita på dessa stora internationella organisationer.
Girigheten slår alltid till för just industri.Mest trist att man inte kan lita på fiskeindustrin. 'Bara att se på hur trålarna dammsuger våra egna hav på fisk för att producera fiskmjöl, som sedan säljs bl a till de norska laxodlingarna som inte heller är bra för haven eller laxarna.
Nej, det dags att vi svenska konsumenter gör samma sak med laxen som vi gjorde med det klorblekta toapappret:Mest trist att man inte kan lita på fiskeindustrin. 'Bara att se på hur trålarna dammsuger våra egna hav på fisk för att producera fiskmjöl, som sedan säljs bl a till de norska laxodlingarna som inte heller är bra för haven eller laxarna.
Jag litar verkligen inte på att det sköts som det ska så jag låter bli, men det är ju mitt personliga samvete. Jag är säker på att nästan all fisk jag köper också är problematisk på ett eller annat sätt.Kollade med olika rekommendationer och om tonfisken är märkt MSC så skall det vara okej.
https://www.msc.org/se/vad-vi-gor/tillsammans-kan-vi-gora-skillnad/hallbart-tonfiskfiske
Det har visst blivit en "grej" där det kommer ut nya superdyra "gourmetvarianter" med snygga burkar och etiketter. Enda anledningen till att jag vet detta är att mina favorityoutubare gjorde ett smaktest just på grund av hypen. Tror det är framför allt amerikanskt.Jag svarade ja men gör undantag för surströmming som jag inte förstår tjusningen med. Sardiner, sardeller, ansjovis och makrill är ju mumma! Men inte särskilt nytt?
Jag tycker mycket om makrill i tomatsås, tonfisk på burk och sardeller till pizza. Men jag såg Lawless Oceans och efter det slutade jag nästan helt att äta fisk och skaldjur. Det känns som att bortsett från abborren man metar själv går det inte att lita på att något inte fångats med stort lidande för djur, människor och ekonsystem.
Det händer väl att jag gör undantag. Det brukar bli ett par burkar spöfångad tonfisk om året, kanske sushi med fisk någon gång (äter annars vegetarisk) och skaldjur om jag hälsar på släktingarna på västkusten. Men det är som sagt undantag.