Mia_R

Trådstartare
Någon som har några bra tips på kattmat på burk? Min ena katt som är omplacerad var veterinären tvungen att dra 13 tänder på pga misskötsel av hennes förra ägare. :mad: Det gör att hon är hänvisad till ett liv med burkmat eftersom hon inte kan äta torrfoder.

Några bra tips på ett bra helfoder och som inte kostar lika myckets som Hills, 20:- för en 400 gr. burk?! Min andra katt fick en väldigt stark allergisk reaktion när jag provade ICAs eget burkfoder, vi tror iaf att det är det han inte tål. Ska jag fortsätta köpa Hills till henne kommer jag vara ruinerad innan månaden är slut. :p
 
Ja, med blandat resultat. Har faktiskt en burk som ligger i bilen nu i väntan på hemtransport i morgon bitt efter jobbet.

Inte nog med att kattrackan:love: är nästan tandlös, det lilla odjuret är kräsen med och kan äta en nyöppnad burk med god aptit, för att nästa gång matvägra. :p :( Trist nog verkade hon gilla ICA-maten men den törs jag inte köpa mer och vet inte riktigt vad jag ska göra med de tre burkar jag har kvar. Känns inte så kul att ge dem till någon katt alls nu när lillen blev så dålig. :crazy:
 
Hej!

Vår ene kise har alltid blivit väldigt dålig i magen av blötmat så det enda som gällt här hemma är torrfoder men.....vår "stödis" fick små och de fick som extra blötmat....iaf Mats åt av denna med god aptit och inte det minsta dålig i magen :)....kanske nå´t för din/ a kisar?!

Pussi Purina, finns att köpa i de flesta affärer...vi köpte vårt på Hemköp.....jag vet att det finns ett helt ok torrfoder som heter Purina, samma :confused:

Nåja, om du vågar så är det kanske värt att prova...

Mvh C + Gänget

Ps; Kan din hona äta uppblött torrfoder, annars är det kanske en idé?!
 
Som jag skrev så kan jag inte ge henne torrfoder eftersom hon är näst intill tandlös, så ditt tips på torrfoder var inte vad jag eftersökte men tack ändå. :smirk: Ingen av katterna har något problem med dålig mage.
 
annars är pussi bra. minalskar det! fast iof så äter de ju allt....
 
Tyvärr så är hon väldigt petigt med maten och vägrar äta blöta torrisar. :( Pussi duger ibland och ibland inte alls.
 
Vägrar äta? Hon äter givetvis när hon blir tillräckligt hungrig. Frågan är väl hur länge du vill vänta... Det låter dom om din katt är för bortskämd för sitt och mattes eget bästa.

När jag tog hem mina kattungar kunde de enbart äta blötmat i sås. Ingenting annat dög. Och jag och sambon släpade hem dessa förbaskade burkar. Men det kostade faktiskt mer än vad man kanske kan tro. Och det luktade illa, burkar överallt. Vi gav sjutton i den maten, och köpte en säck Royal Canin Kitten. Som missarna tvärvägrade att äta. Det tog två dagar innan de var tillräckligt hungriga för att ens prova. Och nu får de ingenting annat.

Jag tycker givetvis synd om din lilla kisse. Men att inte ge uppblött torrfoder bara för att den "inte vill ha", det är tycker jag är fel. Köper du bra torrfoder är ju det det bästa för både katten och din plånbok. Hoppas det löser sig för er. :)
 
Nja, hon tynar helt enkelt bort och innan dess får jag springa runt och torka "tomspya" i hela lägenheten. :p Jag vet inte om det kan ha sina orsaker i hennes tidigare liv med bristande omvårdnad och uppfödning, men hon är väldigt "spröd". Vet inte riktigt hur jag ska förklara det, har aldrig stött på något liknande trots 30 år med katt. :confused:

Jag har haft henne i fem år nu och det är en ständig kamp att hålla henne i hull. Jag har försökt vara hård och låtit maten stå tills hon äter, men hon bara kräks först av hunger och sedan av maten istället. Äter hon av lillens torrfoder kräks hon av det. Usch, ibland har jag känslan av att hon ska gå sönder medan jag tittar på. :(

Hade jag känt till alla problemen vet jag inte om jag tagit hand om henne, men samtidigt hade jag nog inte kunnat låta bli. I början när jag kontaktade hennes förra ägare och berättade om alla problem hon hade fick jag bara till svar att så hande hon alltid varit. Som tur var nöjde jag mig aldrig med det utan har varit till veterinären flera gånger istället med hennes otäcka lukt, hennes sår mm. Prover och dropp... Det tog väl ca ett år innan hon var "normal" och trygg efter hon slapp fd. Känner lite att jag vet inte om jag orkar med fler omplaceringar, vilket är väldigt synd. Blir så :devil: att folk som kallar sig för uppfödare och utställare har så dålig koll på sina katter. Ägaren ville jag skulle ta över fler katter från henne, men jag kände att jag orkar inte och har inte råd att springa hos veterinären 7 dar i veckan. Hennes kullsyster visade sig ha en hjärntumör och fick avlivas ett par månader efter hon omplacerades. Hade varit typiskt om jag tagit hand om henne med och gråtit mig sömnlös över hennes öde. Jag är glad att jag sa nej trots mitt urusla samvete. Kände mig som en svikare. :cry:
 
Jag känner att jag svarade lite "hårt" nu när jag läst hur hon har det, missekraken din. Men det är ju heller inte lätt för mig att veta hur hon haft det. Alla missar är ju olika givetvis.

Hoppas ni hittar en lösning som fungerar bra. :crazy:
 
Att svälta en katt för att man själv bestämt vad den ska äta är livsfarligt. Katter kan i princip matvägra sig till döds.

MiaR: jag har inget tips till dig. Men har du en susning om VAD i burkmaten som katten reagerade på? Frågan är väl om du inte måste veta det först, innan du väljer ny mat... Det är ju inte helt ovanligt med fiskallergi. Var det fisk i maten kanske du ska testa foder helt utan fisk?

mandalaki
 
Det var ICAs kyckling som vi hade köpt till honan, men kyckling i sig har han aldrig haft några problem med och äter det glatt som torrfoder. Ser när jag läser på burken att den är tillverkad i Frankrike och innehåller kött och animaliska biprodukter(minst 4% kyckling och 4% kalkon), fisk och fiskprodukter, mineraler och socker.

Kan ju varit ngt av de "speciellt utvalda råvarorna" som innehållit något som han reagerat på. :confused: Fisk i sig har han aldrig haft några problem med, men då har det oftast varit vanligt hemkokt fisk.
 
Ingen fara, jag tog inte illa upp. :) Självklart kan inte du eller någon annan veta hur morrhoppan är, jag fattar det ju inte riktigt själv... :D :angel:
 
Ok, men det jag tänkte på var att din ena kise hade reagerat på ICA - blötmaten och det var darför jag tänkte på Pussi Purina....just eftersom vår kise klarar att äta den maten utan att reagera trots känslig mage.....tänkte att den då, kanske, är lite mildare/bättre/eller nå´t för din lille... :)

Tråkigt att höra om din lilla tös....hon har inte haft en lätt start på livet :( Jag håller med Mandalaki om att man inte ska "svälta ut" katter.....Låt henne få det hon vill ha, så äter hon åtminstone...
Men det finns ngenstans du kan ge henne mat så din andre katt inte kommer åt det?

Jag hoppas att det löser sig för det bästa för er! :)

Mvh C + Gänget
 
Nä, han är både starkare och smidigare än vad min lilla tant är så dit hon tar sig kommer även han åt. Dessutom måste vi redan nu skydda maten för hundarna, så katterna får allt sitt på en hylla i bokhyllan. Annars hade det inte spelat ngt roll vad vi gett dem, de hade aldrig haft en chans att äta något ändå! :D
 

Liknande trådar

Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 321
Senast: Stereo
·
Katthälsa För drygt två månader sedan tog jag över en väns katt. Katten är från början mammans, hon har flyttat utomlands, döttrarna kunde i ha...
Svar
16
· Visningar
2 603
Senast: Hipphopp
·
Katthälsa Har två honkatter, 8 och 11 år, som båda har speciella behov har det visat sig; den yngre verkar inte tåla spannmål i fodet något vidare...
Svar
8
· Visningar
2 659
Senast: Lotus
·
Katthälsa Vill höra om andras erfarenheter/kunskap runt kräsna katter. Vet att det inte är ovanligt att de blir såna, men varför, och finns det...
2
Svar
24
· Visningar
6 055
Senast: Marvin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp