Butet sadlar!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare TeamWahlund
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 12 667
T

TeamWahlund

Jag är på jakt efter en ny sadel o jag har kollat på lite olika märken men har nu hittat en fin butet från 2008.

Vad har ni för erfarenhet av butet sadlar?
Jag har hört mkt om den o en del dåligt.
Har hört att bomkanalen är smal o att de är smala i bomvidden.

Jag tkr de verkar himla fina o bra att rida i men är rädd för de där med den smala bomkanalen,...

Hjälp mig :)

Sv: Butet sadlar!

Ingen som har någon erfarenhet av butet sadlar?? Eller åsikter om dem?

jag har inte hört nånting gällande bomkanalen / bomvidden.
kan bara tala från mina egna erfarenheter och jag ÄLSKAR de sadlarna!! har haft 4 st och använt dom på ca 6-7 hästar och de har legat bra på alla. personligen tycker jag inte att det finns nån skönare sadel att rida i. har provat andra också, tex CWD men den tycker jag inte alls om.
det jag gillar med buteten är att man kommer så nära hästen, jag gillar inte när det är "stort och klumpigt" (som jag tycker CWD sadeln är) och det är inte massa klossar emellan.
jag älskar mina butet sadlar iaf!! :love:

¨De lät ju super :) Då kanske du vet vad jag ska kolla efter då jag inte vill ha en för smal bom.
Vet ju inte riktigt nåt om modeller eller butets sätt att säga vad som är normal bom o vilka som är vid osv.

Lite allmänt om dem, tips :)

Mamma har en butet hoppadel när hon rider i skogen den är helt ok tycker dock inte dom är så bra till hoppningen, då tycker ja cwd är bättre:) Men de är helt klart en okej sadel :) mamma trivs jätte bra med den.

Vrf tkr hon inte den är så bra till hoppningen?
Den är ju bygd till att användas i hoppning.
Vad har CWD som inte butet har o tvärt om?
Tips :)

De är inte de att den inte är bra till hoppning de är bara de att vi inte använder den till de för att vi har sadlar vi tycker funkar bättre i hoppningen.
Jag tycker cwdn är mjukare på nätt vis många tycker tvärt om. Så tycker ja man får stadigare och bättre sits i den. Men ja ska ärligt säga att ja tycker prestigesadlarna är bäst o hoppa i.

Mig veteligen så har alla Butetsadlar latexpaneler. Så det är en "Expressen eller Aftonbladet-fråga" Latex eller Ullstoppad alltså.

Butetsadeln marknadsförs som en sadel som ger ryttaren optimal balans då bommen är något smalare i midjan. Sen finns det möjlighet att variera kåplängden, jag har några långa kompisar som valt Butet då endast Butet har kunnat erbjuda så extralånga kåpor som de velat ha.

I övrigt så handlar det mycket om skicklig PR, att se till att många elitryttare rider i Butet.
Sen tycker jag att den är för dyr, men det är ju upp till var och en.

Senast ändrad:

Svarar lite till alla.

Om man bortserfrån pris o pr o så, vad anser ni om butet sadlar, fördelar nackdelar.

Jag är nästan hundra på att jag vill ha en butet.
Mitt egentliga favoritmärke är Pariani men de är svåra att hitta beg pariani.

Butet är en toppensadel som ger ryttaren möjlighet att komma mycket nära hästen och inverka med små hjälper. Den lämnar dock upp till ryttaren själv att hitta sin balans då den inte är utformad med jätte mycket stöd. CWD är "mer" sadel på så sätt att den har mer stöd för ryttarens ben och lite mer bossor. Båda sadel-märkena är utav absolut toppklass och är mycket välbalanserade och lättpassade på många olika typer av hästar. Min personliga favorit är dock CWD, varför? Jo för att jag rider mycket studsiga unghästar och kan ibland behöva den där extra supporten som jag tycker man får i dem, dessutom älskar jag det underbara kalvlädret. Det är helt enkelt en smaksak som är väldigt inviduell, båda märkena tycker jag är väl värda sina pengar.

Håller med ja rider unghäst o stissiga fullblod o då vill jag göra ha med "stöd" då är cwdn bättre .

Har ridit i flera olika Butet sadlar och för mig är dom verkligen inte en favorit. Tycker inte man får något bra stöd i dom alls, har upplevt dom som något hala och väldigt väldigt flata i själva sitsen. Ett plus är väl att dom ligger bra på många hästar.
Men alla tycker ju olika! :laugh:

Svarar lite till alla:
Då tror jag faktiskt att butet blir ett bättre märke till mig om man ser till mig som ryttare. jag gillar inte sadlar med för mkt bossor o stöd gillar när de är som butet.
Jag har i mig själv väldigt bra skänkelläge o sits så behöver inte stödet för dens skull, o sen om jag skulle rida lite stutsiga eller busiga unghästar så har jag en pariani o en amerigo som jag kan använda då.

De som lockar mest för mig med butet är att jag hört att de passar många olika hästar o den nära kontakten man får.

Men sen har jag hört att de är smala i bomkanalen o har orsakat ryggont hos många hästar, har ni upplevt det?

Jag är en sådan person som tror att de dyra sadlarna är avsevärt mkt bättre än billiga, har aldrig köpt en sadel under 10 000:- med de i tankarna kanske ni har fler sadeltips än butet??
Känns som att denna tråden blir lite allmänt om sadlar ;)

Visst Butet är inte jätte väl tilltagna i sina bomkanaler men det är inget jag skulle oroa mig för speciellt inte om det nu gäller en sadel från -08. De äldre är smalare i kanalen än de nyare, precis som på så många andra märken.

Angående ryggproblem så skulle jag vilja påstå att alla sadlar kan orsaka ryggproblem om den inte passar hästen. Det är inte Butet som märke som orsakar ryggproblem utan snarare att passformen är fel på just den hästen. Just Butet är kända för att vara lättpassade (vilket de också är!) och jättepopulära. Vilket innebär att många ryttare har samma sadel på flera hästar som ser helt olika ut i ryggen vilket resulterar i ryggproblem, eller helt sonika köper en Butet bara för att det är just Butet och inte ser om den passar ordentligt. Oj vad jag svävar ut och blir övertydlig, nu lär du förstått iaf. :laugh:

Jag är också som dig och föredrar kvalitet och därmed lite dyrare sadlar (just därför vi endast saluför lite bättre kvalitetssadlar, då vi själva kan rekomendera dem av egna erfaranheter). Lädret som man får i en sadel för 5000kr går inte att jämföra med en i en högre prisklass, så enkelt är det. Men visst finns det trevliga sadlar för en billigare peng. Prestige finns ju i överflöd på begagnatmarknaden i varierande prisklasser. Andra märken att se över är kanske Devocoux, Forestier och Equipe. Samtliga är supertrevliga sadlar med superkvalité men kostar förvisso därefter..

jag får in 4 fingrar i kanalen på min butet men den är specialbyggd!

och förövrigt är den kanonskön, min är halvdjup , hal?NÄÄ knappast, men visst det kan ju vara en fördel att smörja:angel: de oxå annars blir ALLA sadlar hala...

´kanonsadel som jag älskar, har ridit i tre olika butetsadlar och visst den ena hade några år på nacken och den smörjdes väl inte jätteflitigt, den va lite lite hal och lite hård.

Butet:love:

Visst Butet är inte jätte väl tilltagna i sina bomkanaler men det är inget jag skulle oroa mig för speciellt inte om det nu gäller en sadel från -08. De äldre är smalare i kanalen än de nyare, precis som på så många andra märken.

Angående ryggproblem så skulle jag vilja påstå att alla sadlar kan orsaka ryggproblem om den inte passar hästen. Det är inte Butet som märke som orsakar ryggproblem utan snarare att passformen är fel på just den hästen. Just Butet är kända för att vara lättpassade (vilket de också är!) och jättepopulära. Vilket innebär att många ryttare har samma sadel på flera hästar som ser helt olika ut i ryggen vilket resulterar i ryggproblem, eller helt sonika köper en Butet bara för att det är just Butet och inte ser om den passar ordentligt. Oj vad jag svävar ut och blir övertydlig, nu lär du förstått iaf. :laugh:

Jag är också som dig och föredrar kvalitet och därmed lite dyrare sadlar (just därför vi endast saluför lite bättre kvalitetssadlar, då vi själva kan rekomendera dem av egna erfaranheter). Lädret som man får i en sadel för 5000kr går inte att jämföra med en i en högre prisklass, så enkelt är det. Men visst finns det trevliga sadlar för en billigare peng. Prestige finns ju i överflöd på begagnatmarknaden i varierande prisklasser. Andra märken att se över är kanske Devocoux, Forestier och Equipe. Samtliga är supertrevliga sadlar med superkvalité men kostar förvisso därefter..

Jag lär ju ha sadeln på mer än en häst, de är där mitt största problem är , har nu 4 tävlingshästar o 2 sadlar(+ en som jag använder vid inridning) o ska nu köpa en tredje. så vill ha en sadel som lätt passar fler hästar, de är främst till min 4 åring på 157cm o 6 åring på 163cm som jag letar sadel o de är relativt lika i ryggen ingen speciell manke eller inte direkt breda. de andra två är 164cm o 173cm o de kan båda ha pariani sadeln, ligger super på alla 4 hästarna o amerigon passar bara 4 åringen. *babblar*

Jag har med hört att de nyare har bredare bomkanal ville bara försäkra mig om det :)

Equipe har jag kollat en del på, var hittar jag bra sidor o kolla på de andra märkena?? ;)

jag får in 4 fingrar i kanalen på min butet men den är specialbyggd!

och förövrigt är den kanonskön, min är halvdjup , hal?NÄÄ knappast, men visst det kan ju vara en fördel att smörja:angel: de oxå annars blir ALLA sadlar hala...

´kanonsadel som jag älskar, har ridit i tre olika butetsadlar och visst den ena hade några år på nacken och den smörjdes väl inte jätteflitigt, den va lite lite hal och lite hård.

Butet:love:

Är din butet annorlunda i bomkanalen än andra? Eftersom den är specialbygd.
vad är din för modell?

Så antar att du rekommenderar butet :)

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
635
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 267
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och... 2
Svar
33
· Visningar
2 578
Senast: Idaw83
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka