Visst Butet är inte jätte väl tilltagna i sina bomkanaler men det är inget jag skulle oroa mig för speciellt inte om det nu gäller en sadel från -08. De äldre är smalare i kanalen än de nyare, precis som på så många andra märken.
Angående ryggproblem så skulle jag vilja påstå att alla sadlar kan orsaka ryggproblem om den inte passar hästen. Det är inte Butet som märke som orsakar ryggproblem utan snarare att passformen är fel på just den hästen. Just Butet är kända för att vara lättpassade (vilket de också är!) och jättepopulära. Vilket innebär att många ryttare har samma sadel på flera hästar som ser helt olika ut i ryggen vilket resulterar i ryggproblem, eller helt sonika köper en Butet bara för att det är just Butet och inte ser om den passar ordentligt. Oj vad jag svävar ut och blir övertydlig, nu lär du förstått iaf.
Jag är också som dig och föredrar kvalitet och därmed lite dyrare sadlar (just därför vi endast saluför lite bättre kvalitetssadlar, då vi själva kan rekomendera dem av egna erfaranheter). Lädret som man får i en sadel för 5000kr går inte att jämföra med en i en högre prisklass, så enkelt är det. Men visst finns det trevliga sadlar för en billigare peng. Prestige finns ju i överflöd på begagnatmarknaden i varierande prisklasser. Andra märken att se över är kanske Devocoux, Forestier och Equipe. Samtliga är supertrevliga sadlar med superkvalité men kostar förvisso därefter..