Butet sadlar!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare TeamWahlund
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 12 667
Sv: Butet sadlar!

Har du fler hästar så tittar du på rätt märke iaf. för Butet är lättpassade men det betyder ju givetvis inte att de passar alla hästar. Du har ju dessutom 2 andra sadlar och välja på om den mot förmodan inte skulle passa någon utav de andra hästarna. Jag har också många hästar och har CWD, vilket fungerar på de allra flesta, samma sak med min Childeric dressyrsadel. Min syster har en Butet dressyrsadel och även den lägger hon på de flesta hästar utan några som helst problem. Hon hade tidigare även Butet som hoppsadel men har nu också bytt till CWD. Vi är ju dock bortskämda (och hästarna också förstås) och byter till ett annan bomvidd/bom/märke om det inte skulle passa då vi har ett gäng sadlar på lager. ;)

Har man någorlunda koll på hur sadeln ska ligga så ser man ju ganska fort om den passar eller ej. Men man ska vara observant för som alla vet ändrar sig gärna hästen i ryggen och det kan gå snabbt. Speciellt när det gäller unga hästar som fortfarande växer. Butet är dock tacksam att lägga på olika sorters hästar.

Angående hemsidor så PM.ar jag dig, vill inte göra någon smygreklam. :angel:

panelarna börjar längre ner fram så den blir mer öppnen där, och som sagt så är den bredare, det är väl egentligen det som är det speciella vad jag har förstått. alltså att panelerna börjar längre ner än på vanliga sadlar..

och ja jag rekomenderar=)

Okej:) Ja jag har ju andra sadlar med om de skulle vara så, o ja jag är medvbeten om att kanske blir jag tvungen o byta ut sadlarna eller nån av dem till de unga hästarna. :)

Har ni gått från butet till cwd? Jag är kluven med de märkena, har ridit i en cwd, gillade den mkt var rätt lik min amerigo. Lite därför jag vill ha butet nu så jag har en annan modell eller så. ;)

tackar för pm :)

Panelerna börjar längre ned och så är den några cm bredare i hela kanalen, den är även någon cm mer uppbyggd i bossan baktill, men det kan man ju få som man vill om man beställer en ny. Är något special vid bossan framtill också men kommer inte ihåg exakt vad de var, hade i alla fall något med hästens enorma utstående bogblad att göra.

Har också bara positivt att säga om sadeln även om min nuvarande häst ratar den totalt :p.

Okej:) Nästan så man funderar på att beställa en ny istället (jag köper annars alltid beg) så jag får bomkanalen bredare. är livrädd för att få en för smal bomkanal...

Om man älskar eller hatar att rida i Buten beror nog mycket på hur man är byggd som ryttare och vilken balans man har själv. Jag bara älskar min Butet. Ligger som ett smäck på hästen och ger en oerhört "nära" känsla. det går inte att jämföra med andra sadlar helt enkelt (provade massor innan vi hittade Butet:angel:) Jag gillar precis som du sadlar som är väldigt "rena" i sitt utformande, inga stora stöd eller djupt säte...och då älskar man en Butet. Kräver man mer stöd...ja då finns det nog andra sadlar som passar bättre!

Min bomkanal är inte smal och har aldrig gett några problem med ryggen på pållen. Har haft den på andra hästar också utan problem!

Lädret är underbart och hantverket likaså. Det märks skillnad och jag tycker verkligen de är värda sitt pris!!:)

Hoppas du hittar en begagnad som passar både dig och hästen. Tänk på att det finns olika framskurna kåpor, de med integrerade paneler och olika sätesdjup!

Tack så jättemkt för ditt inlägg :)

Jag blir bara mer o mer säker på att en butet skulle passa mig perfekt :)

:bow:

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
635
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 267
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och... 2
Svar
33
· Visningar
2 578
Senast: Idaw83
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka