Glader

Trådstartare
Ni som har butet, vad har ni för bomvidd och på vad för rygg ligger den på? Har ni möjlighet att lägga upp bild så hade det varit toppen :)!

Om man har mycket olika hästar, ska man satsa på en normal eller vid?
Kanske behöver man en utav vardera?

Sv: Butet

Har man mycket olika hästar ska man förstås ha en sadel till varje som passar respektive häst, är inte det självklart? :crazy:. Har tyvärr ingen koll på hur just Butet är i bomvidderna.

Absolut ska man ha det, och det har jag till mina egna.
Men säg mig en beridare som har 1 sadel till varje häst?

Jag har haft sadelutprovare här som rekomenderade butet, just för att det är lätt att anpassa under en period, dom ligger sällan dåligt.
Men inte fan rider jag med en sadel som inte passar.

Förstår inte hur Bukefalos faktiskt kan gå runt, för det mesta är det bara tjafs och personer som ska sitta och "klanka" ner på andra.

Jag vet vad jag gör då jag jobbat som beridare i snart 20 år, jobbar med mycket hästkunnigt folk och är utbildad B tränare.

Självklart vet en sadelprovare vad han pratar om, men det skadar inte att höra med folk som har egna buteter eller erfarenhet utav dom, och faktiskt få se bilder på olika ryggar.

Nej urs för såna som dig ovan.

jag har en som är vid och en som är normal. Har hittills aldrig sött på en häst som nån av sadlarna inte ligger helt ok på. Det är verkligen fantastiska sköna sadlar.

Nej urs för såna som dig ovan.

Ursäkta?! Jag har du rakt inte klankat ner på någon utan ifrågasatte om det inte var normalt att använda utrustning som passar hästen i fråga. Om det nu är så att en beridare inte bryr sig om att använda passande utrustning (eller kräva att sådan skickas med en häst) så är det ingen som jag skulle anlita i alla fall oberoende erfarenhet eller utbildning. De jag känner som jobbar med hästutbildning har minst ett tiotal sadlar med olika passform för att kunna hitta nåt som sitter hyfsat men visst kan det fungera med färre om man bara tar in hästar som ser ungefär lika ut i kroppen.

Just Butet har väl snarare fått rätt dåligt rykte (i alla fall här i krokarna) pga att många hästar har fått ont i ryggen av dom när dom inte legat helt 100. Dock så kan det helt klart vara pga en inkompetent sadelutprovare och inte alls ha med sadlarna i sig att göra. Men håller helt med om att det är trevliga sadlar för ryttaren.

Senast ändrad:

Just Butet har väl snarare fått rätt dåligt rykte (i alla fall här i krokarna) pga att många hästar har fått ont i ryggen av dom när dom inte legat helt 100. Dock så kan det helt klart vara pga en inkompetent sadelutprovare och inte alls ha med sadlarna i sig att göra. Men håller helt med om att det är trevliga sadlar för ryttaren.

Är det inte knasigt att klaga på ett märke och ge det dåligt rykte pga sadeln inte passar hästen?
Då borde ju alla märken ha dåligt rykte..
Eftersom alla sadlar kan ge ryggproblem om de inte passar hästen..

Jag tycker det är skrämmade att det är så många hästägare som har pinsamt dålig koll på om deras sadlar ligger bra/dåligt.

:grin:
Ursäkta?! Jag har du rakt inte klankat ner på någon utan ifrågasatte om det inte var normalt att använda utrustning som passar hästen i fråga. Om det nu är så att en beridare inte bryr sig om att använda passande utrustning (eller kräva att sådan skickas med en häst) så är det ingen som jag skulle anlita i alla fall oberoende erfarenhet eller utbildning. De jag känner som jobbar med hästutbildning har minst ett tiotal sadlar med olika passform för att kunna hitta nåt som sitter hyfsat men visst kan det fungera med färre om man bara tar in hästar som ser ungefär lika ut i kroppen.

Jag har 12 prestige så där ligger inte problemet ;)

Nu är jag dock sugen på butet och tänkte börja med en, behövs både vid och normal, ja självklart köper jag båda två. Hästar som kommer till mig kollas alltid av sharpmans sadelutprovare innan jag ens sitter på dom, och dem kan jag inte kalla inkompetenta...

Vilken himla tur för dig att du inte behöver anlita mig :grin:

Den vida ligger bäst på flest hästar tror jag. Har på en del hästar lagt en fårskinnspadd under för att fylla ut lite när den varit för vid för hästen men på väldigt många hästar ligger den verkligen helt otroligt bra

Jag skulle helt klart välja en med normal bomvidd. Butet är rätt generösa i sina bomvidder o en vid är väldigt vid. Enligt Sharpman så säljer dom så gott som aldrig vida Butet pga av det. Jag har en Welsh Cob som är rätt maffig o han har normal på sin Butet.

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 260
Senast: MiniLi
·
Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
417
Senast: Freazer
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 043
Senast: Görel
·
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 225
Senast: Capybara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka