"BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Vill också påpeka att den internationella toppsporten och blåbärshoppningarna i lilla Svedala är två skilda universum, oich den som tycker att det är så hemskt med toppsportens sätt att sköta sina hästar ska nog inte jubla så högt nästa gång det går bra för Malin, Roffe och Helena, för det är inte med socker och klapp på halsen som dom är där dom är!!!

Där håller jag med dig.

Och angående tävlingar som är för hårda-meetings, höga klasser-det är synd att både publik och ryttare? aldrig nöjer sig utan bara vill ha mer och mer.
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Jag tycker det är bullshit att sådana preparat ska behöva användas för att hästarna ska kunna tävlas. Jag skiter i vad människor tar, det är bara pinsamt att folk dopar sig i brist på talang och träning. Men att ge smärtstillande till en intet ont anade häst för att man åker på krävande meeting är bara skit.

Att säga att publiken kräver det är också fel enligt mig, vill publiken verkligen se hästar som egentligen inte orkar vara där? Reglementet ska väl se till tävlandets bästa och inte till vad publiken vill se, även om publiksidan såklart ska få sitt - vill vi att sporten ska växa ska den såklart vara publikvänlig. Men enligt mig är det inte publikvänligt att ge sådana preparat för att hästarna ska vara fucking fabolous.

Hellre nytänkande och att man anpassar tävlandet efter hästarnas möjlighet att ta sig igenom dem. Men kul att nån "från andra sidan" äntligen gav sig till känna, förutom den där veterinären som skrivit sitt stöd till Haya. Men han verkade ju rätt... partisk.
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Att kunna göra det lättare för hästen genom att den, med hjälp av diverse läkemedel, blir av med träningsvärk och stelhet kan jag inte förstå vad ni ser problemet i??



Det finns väl inte ett enda läkemedel utan biverkningar? Där är ett skäl.

Sedan är träningsvärk faktiskt något som uppkommer om då hästen i det här fallet anstränger sig mer än vad den är tränad för och jag tycker inte att en sådan sak ska döljas med butta, träningsvärk o stelhet av träning/tävling är ju ett kvitto man får som talar om statusen på hästens ork o kondition.

Och jag förstår om man i tävlingshettan går över gränsen , även hästen kan faktiskt hetta till av sig själv sas, men då är det vila, eller lättlätt arbete som gäller, inte behandling för min del.
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Men vad gäller buta är det väl knappast biverkningarna som är "problemet".
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Att säga att publiken kräver det är också fel enligt mig, vill publiken verkligen se hästar som egentligen inte orkar vara där?


Frågan är vad publiken väljer faktiskt, se hästar som inte orkar vara där eller stoppa strutshuvudet i sanden och "se" hästar som orkar.
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Det låter elittänk!
Alltså,jag hälsokollar aldrig mina hästar.Eler vad menar du med hälsokoll, bäst att fråga först så jag förstår.:).

Förstår inte vad du menar med elittänk?

Hälsokoll för mig är rörelsekoll (inkl böjprov), arbetsprov (longering och/eller ridning), allmänt 'känna och klämma igenom' - dvs en 'check' att hästen är fräsch och det inte är något litet på G, och om det är det att fånga upp det i tid innan det blir något större.

Varannan gång brukar jag 'hoppa på' det erbjudande min klinik har om just hälsokoll, då ingår det ovan, plus tandkontroll och blodprov i princip.

Hitills har inte någon sådan lett till behandling, däremot vissa gånger ändras skoning, eller lite vila. Oftast har de *ta i trä* seglat igenom, inkl den gång när jag faktiskt inte trodde hästen skulle det.

Men det borde ju funka lite bra på de hästar TS skriver om, fast man kanske ska kolla oftare. Men istället för att träna på butta så kolla upp och vila bort, eller om det behövs behandla bort men i komb med vila.
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Ja men det är pinsamt om publiken skulle kräva att se sådant som man vet kräver smärtstillande för att klara av. Jag själv är ganska omedveten om vad som sker i toppstall och kan inte annat än applådera fantastiska insatser. Men inte kan jag påstå att jag kräver mer och mer och mer hela tiden... Och jag tycker nog ändå att min lilla röst räknas, jag är ju en del av publiken!

Hittills har man åtminstone kunnat utgå från att doping inte är okej.
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Men vad gäller buta är det väl knappast biverkningarna som är "problemet".

Jag vet inte. PL vet säkert.
Men jag har läst på buke att hästar som fått butta samtidigt har fått paj mage.

Jag har aldrig fått det på egen häst.Och ska villigt erkänna att de gånger en av mina hästar fått butta så har jag duttat med påsen i det stall alla hästar står och buttahästen har fått butta i sin box.

Nu vet jag med säkerhet att jag inte tävlat samtidigt-och det tänkte jag igenom sas innan behandlingen-om jag kunde ge i vanliga stallet.

De andra fick säkert i sig något dammkorn.Eller två.
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Hej Alexandra!!!
Jag tror inte bara 160-hästarna har skavanker, jag tror att ALLA (och då menar jag ALLA) hästar har skavanker,

--

Att kunna göra det lättare för hästen genom att den, med hjälp av diverse läkemedel, blir av med träningsvärk och stelhet kan jag inte förstå vad ni ser problemet i??

Men en häst som har skavanker som INTE MÄRKS vid det arbete den gör, eller vid t ex rutinkontroller - den störs inte av dem, och behöver inte butta.

En häst som har skavanker den störs/besväras av, den ska inte tävla.

Det finns bättre sätt att bli av med träningsvärk, som dessutom är helt biverkningsfria. Varför ta till butta?
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Vi tar hand om våra hästar på bästa tänkbara sätt. Regelbundna veterinärkoller för att i tid upptäcka små skador, fysioterapeut en gång i veckan för massage, hovslagare som extra kommer från ett annat land, bästa foder, halm, spån, toppunderlag i ridhus, skrittmaskin, hagar och utebana, varm dusch och solarium, magnettäcken, kylmaskin och lera för benen..

Jag ser inte varför detta skulle vara för hästarnas skull? Jag tror hästarna ger fulla fan i att hovis är importerad, att de blir instängda i olika sorters maskiner och inlindade i allsköns material.
Hur är det med utevistelse? Hur ser hagarna ut? Hur länge får djuren gå där och hur många i varje hage? Vad innebär "bästa foder"?
Det är sånt som är välfärd för en häst; en stor hage och en trevlig flock. Hur gärna man än vill annorlunda är hästen ett betande, flocklevande stäppdjur som visserligen har potential att tjäna en massa åt människan men likförbannat är den samma i grund och botten.


Och angående vårt "svenska slit- och slängtänk", tja, kanske det. Men vi är väl inte sämre människor för att vi inte ger smärtstillande och antiinflammatoriskt? Jag är lite nyfiken på vad du har för underlag till att svenska hästar skulle slitas ut mer än utländska pga medicinvalet?


En liten parentes:
Antibiotika i gris- och hönsfoder.
Man gav (ger?) grisar antibiotiska preparat i fodret för att undvika sjukdomar. Det vill man ju inte ha i ett djur som ska prestera (i det här fallet växa). De hålls ju friska på så sätt och man slipper ändra i sin djurhållning. Hållbart i längden?
I hönsfoder (ffa till slaktkyckling) är det vanligt (?) med tillsatser av antikoccidostatika.

Är det etiskt försvarbart att stoppa i ett djur läkemedel i förebyggande, bara för att det ska kunna tjäna människan bättre?

Var ska man dra gränsen?
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Jag ser inte varför detta skulle vara för hästarnas skull? Jag tror hästarna ger fulla fan i att hovis är importerad, att de blir instängda i olika sorters maskiner och inlindade i allsköns material.
Hur är det med utevistelse? Hur ser hagarna ut? Hur länge får djuren gå där och hur många i varje hage? Vad innebär "bästa foder"?
Det är sånt som är välfärd för en häst; en stor hage och en trevlig flock. Hur gärna man än vill annorlunda är hästen ett betande, flocklevande stäppdjur som visserligen har potential att tjäna en massa åt människan men likförbannat är den samma i grund och botten.


Och angående vårt "svenska slit- och slängtänk", tja, kanske det. Men vi är väl inte sämre människor för att vi inte ger smärtstillande och antiinflammatoriskt? Jag är lite nyfiken på vad du har för underlag till att svenska hästar skulle slitas ut mer än utländska pga medicinvalet?
Var ska man dra gränsen?

håller med dig. :bow:

kl
sen förstår jag inte hur ryttare eller vem det är som stoppar i hästarna alla preparat, har samvete till att göra så bara? :crazy:
det är liksom receptbelagd medicin. det är inte en morot dom stoppar i dom.
medicin som påverkar inte bara hästen utan inre organ också säkerligen.

Fruktansvärt och tragiskt är det i alla fall.
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Utdömnings-/försäkringssystemet av ridhästar existerar inte på samma sätt här nere på kontinenten. Med andra ord är det upp till dig att veterinärt behandla din häst så att du kan använda den. Att åka runt till olika veterinärer tills man "äntligen" hittar någon som dömer ut den så du kan slakta den och köpa en ny för pengarna går liksom inte här! Här måste du betala din nya häst ur egen ficka om den gamla inte håller. Själva principen att man "slänger hästen på soptippen" när den inte längre håller är det som har chockat mina kollegor här.
Angående våra hagar är det gräshage på ca 100*300 meter som hästarna går parvis i tillsammans någon timme om dagen. Bästa foder är ett hygieniskt och näringsrikt hö 3 gånger om dagen, havre, müsli, pellets, mash och morötter efter behov.
Och visst är det så att hästen egentligen är ett flocklevande, betande stäppdjur så om vi vill driva diskussionen riktigt till sin spets så borde det ju egentligen vara så att vi inte skulle rida eller tävla överhuvudtaget????
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Ja , jag kan oxå hålla med om att det är långt i från varandra att vara blåbärs hoppare och elitryttare, men det är väl ändå så att eliten är en förebild för de tjejer och killar som hoppar så kallad blåbärs hoppning och ridningen hör ju ändå till kattegori sport och i andra är det inte ok att till preparat för att kunna prestera eller klara sin uppgift bättre . Då kan jag tycka att de unga som skall bli våra nya os hopp inte behöver lära sig att det skall vara så inom ridsporten heller.
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Jag har inte läst hela tråden men hoppar in här :bump:

För det första förstår jag inte varför du skriver "hemmablinda svenskar" då detta förslaget faktiskt har motarbetats av dom flesta länderna i europa? Det har ingenting med speciellt svenskar att göra.

Och ja, hästar i de flesta internationella tävlingsstall blir otroligt väl omhändertagna men ingen kan sticka under stolen med att dom blir också otroligt medicinerade ibland.

Jag säger inte att jag är emot, eller för. Jag har inte riktigt bestämt mig ännu. Att godkänna tex butta för det ändamål som du beskriver är helt fel enligt mig. Har man en häst som inte kan gå en omhoppning utan Butta så har den inte på tävlingsbanorna att göra. MEN däremot att godkänna så små substanser av det som det talas om för att minska alla dessa dopingskandaler (läs Leo de beckers brev till FEI, finns på H*rsetalk´s hemsida) tycker jag är desto vettigare. Vet själv hur extremt noggran man måste vara med allting eftersom minsta lilla kan ge utslag.

Och som du skriver, "någorlunda proffsig" så är detta tyvärr ett väldigt luddigt uttryck inom ridsport. Det är inte dom proffsigaste som ligger på topp, tyvärr. Det är dom smartaste. Åker du till exempel till usa så skulle inte ens hälften av alla deras hästar gå igenom vet-check om inte butta var tillåtet där. Det är nog också varför så många hästar säljs dit, men inte många säljs tillbaka, dom hade helt enkelt inte klarat en vetcheck i europa.

Jag tycker också att har man kommit dit där man har en häst som man VET inte mår bra men istället stoppar den full med mediciner för att forsätta kunna tävla för sin egna skull, då ska man nog ta sig en funderare på vad man håller på med. Vet inte om det är det du menar med "proffsig sporthäst-hållning" men det hoppas jag verkligen inte.

Jag är för ren sport. Med det menar jag inte nolltolerans men förhoppningsvis så kommer man kunna hitta en gyllende medelväg.
 
Senast ändrad:
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Men en häst som har skavanker som INTE MÄRKS vid det arbete den gör, eller vid t ex rutinkontroller - den störs inte av dem, och behöver inte butta.

En häst som har skavanker den störs/besväras av, den ska inte tävla.

Det finns bättre sätt att bli av med träningsvärk, som dessutom är helt biverkningsfria. Varför ta till butta?

:bow: Tack.
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Varför reagerar ni hemmablinda svenskar så hysteriskt när ni hör ordet BUTTA??
Jag jobbar i ett internationellt tävlingsstall och tycker at det är jättebra att FEI vill tillåta vissa substanser igen, tex Phenylbutazon, ASS, ACC och Flunixin!
Vi tar hand om våra hästar på bästa tänkbara sätt. Regelbundna veterinärkoller för att i tid upptäcka små skador, fysioterapeut en gång i veckan för massage, hovslagare som extra kommer från ett annat land, bästa foder, halm, spån, toppunderlag i ridhus, skrittmaskin, hagar och utebana, varm dusch och solarium, magnettäcken, kylmaskin och lera för benen... You name it!!! Tror ni på allvar att vi skulle göra allt detta 24 timmar om dygnet för att befara hästarnas hälsa med smärtstillande???
Självklart inte!!! Vad proffsen vill med dessa substanser är att kunna HJÄLPA sina hästar att lättare kunna prestera det dom ändå måste prestera! Om det är tillåtet att ge en påse Butta eller lite Aspirin på tävling skulle hästarna mycket snabbare kunna återhämta sig och slippa så mycket träningsvärk.
För att det är hårt för dom kan man inte sticka under stol med!!! Ta till exempel Falsterbo där hästarna måste gå två rundor nationshoppning på fredagen och två rundor (om man har otur, dvs är bra...) Grand Prix på söndagen. Klart att det är jobbigt, men varför inte hjälpa dom när man kan???
Om man är någorlunda proffsig ger man inte Butta för att dölja skada, det är hästarna för värdefulla för och Grand Prix-hästar växer ju inte på träd. Dessutom tror jag personligen inte att en påse Butta hjälper för att dölja en senskada eller en riktig hälta men det gör det lättare för hästen att kunna gå med småskavanker som den ändå har, med eller utan butta!!!
Vad jag absolut inte har någon förståelse för är att ni blir så otroligt upprörda över att vi vill ge våra hästar lite Butta, när ni själva kan åka till fem olika veterinärer med er ordentligt försäkrade häst för att få den UTDÖMD, SLAKTAD och KÖPA EN NY FÖR FÖRSÄKRINGSPENGARNA??? Är det då inte bättre att kanske kunna ge lite smärtstillande ibland och på så sätt ha kvar samma häst på tävlingsnivå några år längre???
Nä, bort med den svenska slit och släng-metoden och fram för lite proffsig SPORTHÄST-hållning!!!
Ser fram emot debatten!!

Jag tänkte egentligen inte skriva nåt, men skojar du när du skriver nåt så dumt?! Ingen jag har träffat har kört runt till fem veterinärer för att få hästen utdömd, snarare tvärtom! Det är bra mycket vanligare i så fall att åka till flera kliniker för att få mer input på vad som kan vara fel vid t.ex. hälta. Jag är jäkligt upprörd ens över att förslaget kommer från FEI, vad signalerar det? Det är nästan så IOK kan slänga ut ridsporten på en gång, jag som älskar sport skulle inte kunna titta på OS och tycka att det är ok att medicinera ett djur som inte kan välja själv. Jag är glad att både veterinärer, ryttare och sponsorer reagerat så kraftigt emot förslaget.
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Ska man dra saker till sin spets så är det inte de med en skogsmulle som lejer folk för att slå benen av den dyra tävlingshästen som inte håller måttet, den stora skandalen som uppdagades för flera år sedan in USA, ngt som säkert förekommer oftare än man tror! :crazy: Jag känner inte till en enda som åker runt till olika veterinärer för att få hästen utdömd så de kan köpa ny häst för pengarna, jag känner tack och lov ingen som låter sin häst vara ute "nån timme"/dag utan de går ute flera timmar/dag och som andra säger, är hästen inte i skick att tävla utan butta är den inte i skick att tävlas öht. :cool:

Är man så blind att man sätter den egna prestigen före hästens väl och ve borde man syssla med motorsport istället, för kom inte och säg att det är av omtanke om hästen som den ska tävlas med smärtstillande i kroppen för att klara av dina/era krav. :grin:
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

knapplån


Jag läste en intressant artikel i höstas som visar på hur butta påverkar kroppen. För mig är det ganska uppenbart att detta inte är ngt som vi ska ge i onödan bara för att "hjälpa" hästen att prestera bättre. Det är nog snarare så att man alltid bör tänka sig för om man verkligen måste ge det.
Jag har gett det till min fångponny och kommer att fortsätta att göra det om jag blir tvungen men inte i tid och otid,

"Conclusions and Clinical Relevance—Prolonged phenylbutazone administration caused
hypoalbuminemia, neutropenia, changes in RDC arterial blood flow, and changes in VFA production."

Pathophysiologic effects of phenylbutazone
on the right dorsal colon in horses
Rebecca S. McConnico, DVM, PhD; Timothy W. Morgan, DVM, PhD; Cathleen C. Williams, PhD;
Jeremy D. Hubert, BVSc; Rustin M. Moore, DVM, PhD
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Ja , jag kan oxå hålla med om att det är långt i från varandra att vara blåbärs hoppare och elitryttare, men det är väl ändå så att eliten är en förebild för de tjejer och killar som hoppar så kallad blåbärs hoppning och ridningen hör ju ändå till kattegori sport och i andra är det inte ok att till preparat för att kunna prestera eller klara sin uppgift bättre .


"Preparat" finns det ju gott om at ta till även för mulleryttaren, redan då blir hästägaren inlärd att de ska köpa både det ena och det andra för att hästen ska må bättre.
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Jag tänkte egentligen inte skriva nåt, men skojar du när du skriver nåt så dumt?! Ingen jag har träffat har kört runt till fem veterinärer för att få hästen utdömd, snarare tvärtom! Det är bra mycket vanligare i så fall att åka till flera kliniker för att få mer input på vad som kan vara fel vid t.ex. hälta.

Eller också åker man till fler kliniker, byter klinik tills man får den diagnosen man vill ha... och skiter egentligen innerst inne på inputen....
 

Liknande trådar

M
Hästvård Nu ska ni få höra!! Jag jobbar på en ridskola som instruktör. En häst blev halt för 2½ månad sedan. (Vecka 42) Han började i slutet av...
Svar
12
· Visningar
1 971
Senast: b4nugget
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp