"BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Har aldrig hört talas om någon som gör vad den kan för att få hästen utdömd - det är ju absurt!

Då är du både blåögd o naiv samt dåligt påläst. Det finns folk till allt, de som åker till alla möjliga olika veterinärer och ger allsköns mediciner för de tror det är bäst är långt ifrån alltid de bästa hästägarna.
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Varför reagerar ni hemmablinda svenskar så hysteriskt när ni hör ordet BUTTA??
Jag jobbar i ett internationellt tävlingsstall och tycker at det är jättebra att FEI vill tillåta vissa substanser igen, tex Phenylbutazon, ASS, ACC och Flunixin!
Vi tar hand om våra hästar på bästa tänkbara sätt. Regelbundna veterinärkoller för att i tid upptäcka små skador, fysioterapeut en gång i veckan för massage, hovslagare som extra kommer från ett annat land, bästa foder, halm, spån, toppunderlag i ridhus, skrittmaskin, hagar och utebana, varm dusch och solarium, magnettäcken, kylmaskin och lera för benen... You name it!!! Tror ni på allvar att vi skulle göra allt detta 24 timmar om dygnet för att befara hästarnas hälsa med smärtstillande???

om ni har tillgång på allt detta och ändå har såna problem att ni inte kan hålla lättare skvanker borta utan smärtstillande så kan problemet ligga i erat tränings och tävligs upplägg.

Självklart inte!!! Vad proffsen vill med dessa substanser är att kunna HJÄLPA sina hästar att lättare kunna prestera det dom ändå måste prestera! Om det är tillåtet att ge en påse Butta eller lite Aspirin på tävling skulle hästarna mycket snabbare kunna återhämta sig och slippa så mycket träningsvärk.
För att det är hårt för dom kan man inte sticka under stol med!!! Ta till exempel Falsterbo där hästarna måste gå två rundor nationshoppning på fredagen och två rundor (om man har otur, dvs är bra...) Grand Prix på söndagen. Klart att det är jobbigt, men varför inte hjälpa dom när man kan???

om hästen får träningsvärk har den inte den styrkan/kondisen för att gå den/dem klasserna och om en häst inte klarar av att gå två rundor nationshoppning och sedan GP på söndagen så skall inte samma häst gå på fredagen och söndagen och om ryttaren inte har två så bra hästar så får han/hon välja vilken klass som är viktigast.

Om man är någorlunda proffsig ger man inte Butta för att dölja skada, det är hästarna för värdefulla för och Grand Prix-hästar växer ju inte på träd.

Nä GP hästar växer inte på träd men för det så skall dem som klarar av det inte behöva gå 30 meting eller mer på ett år vilket inte är så ovanligt nere i europa

Dessutom tror jag personligen inte att en påse Butta hjälper för att dölja en senskada eller en riktig hälta men det gör det lättare för hästen att kunna gå med småskavanker som den ändå har, med eller utan butta!!!
Vad jag absolut inte har någon förståelse för är att ni blir så otroligt upprörda över att vi vill ge våra hästar lite Butta, när ni själva kan åka till fem olika veterinärer med er ordentligt försäkrade häst för att få den UTDÖMD, SLAKTAD och KÖPA EN NY FÖR FÖRSÄKRINGSPENGARNA??? Är det då inte bättre att kanske kunna ge lite smärtstillande ibland och på så sätt ha kvar samma häst på tävlingsnivå några år längre???
Nä, bort med den svenska slit och släng-metoden och fram för lite proffsig SPORTHÄST-hållning!!!

tycker inte häller om att folk åker runt till olika vet för att få sina hästar utdömda men oftast så behöver man inte åka till så många för att få det, själv har jag inte mina hästar livförsäkrade då jag inte vill betala till andra som rider sönder sina hästar.

Ser fram emot debatten!!

Jag tror att det största problemet är att det finns tävligar att åka på året runt så det finns inga tillfälen då man kan låta hästen gå på sparlåga för att återhämta sig.

tycker kanse det är dags för det som Royne föreslog, att låta en häst tävla på max 20 stora meting.

 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Det jag inte förstår är när man använder argumentet att människan kan välja. Jag är själv en "smärtperson" och kan definitivt inte välja. För att kunna jobba måste jag under vissa perioder använda smärtstillande - och det är ett faktum att jag måste jobba. Så - människan kan inte välja. Inte ens på gräsrotsnivå - för man måste försörja sig.

Skillnaden är ju att du fortfarande kan välja. Ska du tävla får du inte medicinera med listade preparat. Klarar du att jobba med såna mediciner är det ju ok. Vissa preparat kan man få dispens för i tävlingssammanhang t.ex. min astmamedicin alt. att jag väljer att inte ta den inför tävling den tid det behövs för att den ska gå ur kroppen. Har jag för ont för att klara en tävling kan jag avstå, söka dispens eller ta risken att få ännu ondare alt.slå upp mina skador.

Vore ju attan så trevligt om min häst kunde prestera och tjäna in sig själv (de kostnader jag har valt att ta för att ha häst). Men inte tusan får det gå ut över hästens väl och ve. Den kan nämligen inte välja!
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Ett mycket bra inlägg:bow::bow:

Och jag kan tillägga att det är likadant inom galoppen, att starta en behandlad häst är ett big "nono".



Sedan finns det givetvis rötägg där som inom alla andra grenar men de bruar inte bli så långvariga.

Ja självklart finns det rötägg onom alla grenar, även inom travet. Så ingen behöver få det till att jag försöker försvara "min" sport. Men som du säger, dessa brukar inte bli långvariga av förklarliga anledningar.
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Hej Anonym!
Jag tror inte alls att det är svårt att veta om hästen är fräsch nog för att tävla, då inen skulle ge sin häst butta 365 dagar om året: En proffsig ryttare/hästskötare skulle snarare bara använda sig av exempelvis butta dom sista dagarna på ett riktigt hårt meeting, och då märkerman ju i sitt arbete hemma om hästen är fräsch. Det är ju ganska bortkastade pengar att visa hästen för sin veterinär om den ändå står på butta...
Angående att anpassa tävlingarna efter hästarna lär det nog bli svårt. Så länge publiken vill se till exempel VM-final med hästbyte lär häststackarna nog behöva hoppa fem rundor med fyra olika ryttare i finalen....
Skulle vara intressant hur ni ställer er till detta med utdömning och avlivning av hästar??? Har har utomlands berättat om det systemet för både veterinärer och ryttare och dom är minst sagt CHOCKADE!

Det är ju just när de är trötta och slitna det är oerhört viktigt att hästarna känner sina begränsningar och inte överanstränger sig. Både häst och ryttare måste känna när krafterna börjar ta slut. Med smärtstillande i kroppen kommer de ju slita sönder sina kroppar totalt. Här kan vi snacka lång återhämtningstid innan kroppen reparerat sig.

Jag är helt emot slit och släng och att få sin häst utdömd av ekonomiska skäl, utan man ska ta hand om sina hästar och träna dem ordentligt för de uppgifter den får. Däremot är det intresant att jämföra varför det är så fel att ta bort en tävlingshäst som inte håller för tävling men inte alls är nåt fel med att avliva köttdjur som är helt friska, både hästar och kor.

Tror det är ovanligt att med vilje få sin häst utdömd om den är frisk, sjuka hästar däremot tas väl bort i alla länder.
 
Senast ändrad:
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Då är du både blåögd o naiv samt dåligt påläst. Det finns folk till allt, de som åker till alla möjliga olika veterinärer och ger allsköns mediciner för de tror det är bäst är långt ifrån alltid de bästa hästägarna.

Och du är onödigt otrevlig. Så bra, då har vi båda placerat den andra i ett fack.
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Och du är onödigt otrevlig. Så bra, då har vi båda placerat den andra i ett fack.

Du behöver ju inte bli sur för att du inte visste.
Du skrev:

Har aldrig hört talas om någon som gör vad den kan för att få hästen utdömd - det är ju absurt!

Nu vet du att det förekommer- det är antagligen inte ens ovanligt, för vissa räcker det att de tröttnar på hästen- den uppfyller inte förväntningar eller kanske tom rädsla för den.
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Jag tror att det största problemet är att det finns tävligar att åka på året runt så det finns inga tillfälen då man kan låta hästen gå på sparlåga för att återhämta sig.

Det där togs väl upp från experthåll nu, att förut var det liksom säsong, och sen vila. För det fanns om man så ville inget att tävla. Nu är det full fart på tävlandet året om, och hästarna får inte samma 'automatiska' vila.

Och det här med 'om hästen ska orka'. Där kanske man kan titta på fälttävlansryttarna och lära? DE om några hästar utsätts ju för enorma påfrestningar. Där är det inte direkt 'två rundor i Falsterbo på samma dag' eller vad som togs som exempel. Men så tävlar inte FT-hästarna 'hela tiden' heller. Och de är oftast 'på topp' i senare ålder men är sen still going strong många år och hyfsat högt upp i åldrarna?

Så, sätta en maxbegränsning på antalet tävlingar/meetings per år kanske vore en bra ide?
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

KL TS verkar höra till kategorin anställda som är totalt hjärntvättade av arbetsgivaren o inte vågar eller kan ifrågasätta.
Resonemanget visar ju solklart hur fel det vore att släppa fritt o hoppas att det skulle skötas snyggt.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Det där togs väl upp från experthåll nu, att förut var det liksom säsong, och sen vila. För det fanns om man så ville inget att tävla. Nu är det full fart på tävlandet året om, och hästarna får inte samma 'automatiska' vila.

Och det här med 'om hästen ska orka'. Där kanske man kan titta på fälttävlansryttarna och lära? DE om några hästar utsätts ju för enorma påfrestningar. Där är det inte direkt 'två rundor i Falsterbo på samma dag' eller vad som togs som exempel. Men så tävlar inte FT-hästarna 'hela tiden' heller. Och de är oftast 'på topp' i senare ålder men är sen still going strong många år och hyfsat högt upp i åldrarna?

Så, sätta en maxbegränsning på antalet tävlingar/meetings per år kanske vore en bra ide?

japp det har Royne Z som har tagit upp det.
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

KL TS verkar höra till kategorin anställda som är totalt hjärntvättade av arbetsgivaren o inte vågar eller kan ifrågasätta.
Resonemanget visar ju solklart hur fel det vore att släppa fritt o hoppas att det skulle skötas snyggt.
PL

:rofl: Ha,ha ja en del skriver som en annan tänker :cool:

Rolle
IpL
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

TS pratar dessutom delvis om något som inte ens är med i debatten nu - att under pågående tävling/meeting ge en häst butta, t ex inför en omhoppning. DET är lika förbjudet nu som sen även om man antar progressiva listan, den handlar ju om behandling mellan tävlingar.

Så det TS 'vill se' är ju iaf än så länge tack och lov inget som sporten verkar vilja se generellt.
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Man undrar ju verkligen vad det är för slags ställe hon jobbar på o i vilket land.
PL
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Det låter elittänk!
Alltså,jag hälsokollar aldrig mina hästar.Eler vad menar du med hälsokoll, bäst att fråga först så jag förstår.:)

Angående elittänk så är det hälsokoll många gör, visar det minsta lilla , så behandlas hästarna, inte ovanligt med förebyggande ledsprutor-MEN- hästarna vilar(vad jag vet, och säger för säkerhets skull, som regel) efter, arbetas inte och tävlas inte.

Jag undrar också varför man ska göra det, men jag vet travtränare som gör det och som också sprutar leder i tid och otid och sen startar direkt efter,:confused: En massa behandlingar och trixande och experimenteranade som verkar bli följden av att vara så fokuserad på att "kolla" (det har inte varit några topptravare direkt....)

Varför ska man behöva hälsokolla var 6:e månad om man känner hästen och den verkar ok och inte tävlar på elitnivå:confused: Risken är stor att man tror sej hitta något som MÅSTE åtgärdas och så sätter man igång att behandla dona och kanske hade hästen mått bättre om man inte hållit på så mycket:o

alexandra:

Hälsokoll för mig är rörelsekoll (inkl böjprov), arbetsprov (longering och/eller ridning), allmänt 'känna och klämma igenom' - dvs en 'check' att hästen är fräsch och det inte är något litet på G, och om det är det att fånga upp det i tid innan det blir något större.

Böjprov på friskt häst?? Arbetsprov gör man ju dagligen, man känner ju om något inte stämmer, man masserar och borsta och känner ju dagligen, tycker jag. Risken är nog bara att man blir hysterisk och "hittar" saker som inte finns tror jag om man lägger för mycket på det... Då finns ju sen risken att man ställer till något genom att "tro" att det är något och sen kanske t o m behandla och vila hästen och då ökar risken för att något verkligen blir på tok sen, tror jag.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

TS pratar dessutom delvis om något som inte ens är med i debatten nu - att under pågående tävling/meeting ge en häst butta, t ex inför en omhoppning. DET är lika förbjudet nu som sen även om man antar progressiva listan, den handlar ju om behandling mellan tävlingar.

Så det TS 'vill se' är ju iaf än så länge tack och lov inget som sporten verkar vilja se generellt.

Nu tycker jag natruligtvis inte man ska släppa buttta fritt men jag tror ts menar att hjälpa hästen återhämta sej genom butta, har hört såna resonemang förr, fast inte numera utan bakåt i tiden.

Men naturligtvis anser jag att det vore vansinne att tillåta butta mm då skule garanterat amatörer med krackliga hästar tävla dom ändå, de som inte har mer än en häst att tävla och så väldigt gärna vill...:cool:
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Jag tänkte egentligen inte skriva nåt, men skojar du när du skriver nåt så dumt?! Ingen jag har träffat har kört runt till fem veterinärer för att få hästen utdömd, snarare tvärtom!


Jag har sett mycket av just det där att vända sej till olika för att få hästen utdömd. Det är vädligt vanligt. Eller om EN klinikbesiktning visar att det är ngt fel på hästen vid försäljing vill ägaren prova annan klinik som inte är så "griniga". Jodå, det stämmer verkligen som säger ts säger att folk får hästar utdömda på begäran för att dom inte orkar vänta ut en skadad häst.:(
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

alexandra:



Böjprov på friskt häst?? Arbetsprov gör man ju dagligen, man känner ju om något inte stämmer, man masserar och borsta och känner ju dagligen, tycker jag. Risken är nog bara att man blir hysterisk och "hittar" saker som inte finns tror jag om man lägger för mycket på det... Då finns ju sen risken att man ställer till något genom att "tro" att det är något och sen kanske t o m behandla och vila hästen och då ökar risken för att något verkligen blir på tok sen, tror jag.

Ja, naturligtvis ersätter inte hälsokollerna den dagliga kollen/avkännandet.

Dock så hitills har som sagt *peppar peppar* inte en enda hälsokoll lett till medicinsk behandling, varken ledbehandling eller mer allmän.

Däremot så t ex fblvalackens första koll, så det kändes INGET, det SYNTES inget (för vet heller) etc, men han reagerade ca en grad på lågt böjprov BB. Han gick ren genom vetbes 6 mån tidigare.

Det var absolut inget tal om behandling, eller ja rent tekniskt nämndes det, vet sa att 'det är inget HON skulle behandla, men om jag absolut ville det så'. Jag ansåg dock inte heller det var något tal om behandling. Däremot så konstaterade vet att det hon trodde var anledningen var mest troligt en kombination av ryttarebyte, ökade krav och att herrn hade 'överambitiösa' bakben. Han klev under sig för mycket, och att när han inte riktigt orkade fick kotorna för stor belastning. Så vet rek att ge honom förlängd traktarm på BB.

Han fick det, och gick alla gånger efter det rakt igenom böjprov.

Det där är ett typexempel på varför jag vill hälsokolla. Inte för att 'behandla minsta lilla', utan för att fång upp det där lilla och åtgärda INNAN man behöver behandla det. Och just fånga upp det innan det besvärar hästen såpass att det märks.

Jag ändrar ju hellre en skoning litegrann än medicinerar t ex.

Sen, nu har ju jag ofta begåvats med opipiga hästar, som tyvärr inte visar ngt förrän det är rätt rejält, hade jag en häst jag visste var lite pipigare t ex, skulle jag utan problem kunna 'dra ut' tiden emellan, viss om att hästen kommer säga till INNAN det blivit ett stort problem, och då kommer jag känna det just i det dagliga.

Och, 'grundläge' för böjprov t ex är ju hus hästen normalt är. Jag brydde mig inte alls om den där 1 grad böjprovhältan från hasen på valacken, för det var liksom hans 'normala'. Så rörde han sig u.a. och var ren just förutom den graden, då hade han klarat sitt u.a. Medan om fblvalacken skulle reagera 1 grad från hasen men röra sig u.a. och vara ren i resten av benen så skulle han inte klarat sitt u.a. Däremot är det inte likhetstecken med behandling bara för det, men likhetstecken med åtgärd. Beroende på vad reaktionen kommit av så kan det ju vara vila, ändrad träning, ändrad skoning etc.

Sen är det - märk väl - inget jag säger alla borde/måste göra. Men jag gör det, just av ovan beskrivna anledningar, och jag kommer göra likadant med lillplutt här.
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

TS pratar dessutom delvis om något som inte ens är med i debatten nu - att under pågående tävling/meeting ge en häst butta, t ex inför en omhoppning. DET är lika förbjudet nu som sen även om man antar progressiva listan, den handlar ju om behandling mellan tävlingar.

Men hur skulle det kunna kontrolleras, när man ger buttat- sålänge gränsvärdet inte överstigs? Om det ges några dagar innan tävling eller som TS förslag, lite under ett meeting?
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Nu tycker jag natruligtvis inte man ska släppa buttta fritt men jag tror ts menar att hjälpa hästen återhämta sej genom butta, har hört såna resonemang förr, fast inte numera utan bakåt i tiden.

Men naturligtvis anser jag att det vore vansinne att tillåta butta mm då skule garanterat amatörer med krackliga hästar tävla dom ändå, de som inte har mer än en häst att tävla och så väldigt gärna vill...:cool:

Tänkte på det här, som TS skrev: En proffsig ryttare/hästskötare skulle snarare bara använda sig av exempelvis butta dom sista dagarna på ett riktigt hårt meeting, och då märkerman ju i sitt arbete hemma om hästen är fräsch. Det är ju ganska bortkastade pengar att visa hästen för sin veterinär om den ändå står på butta...

...

Om det är tillåtet att ge en påse Butta eller lite Aspirin på tävling skulle hästarna mycket snabbare kunna återhämta sig och slippa så mycket träningsvärk.


Jag kan på ETT plan förstå att man vill ha möjligheten att ge butta mellan tävlingarna (dvs enligt progressiva listan). Jag anser inte det är rätt att göra det på det sätt som stundtals förts fram i debatten, dvs som någon form av undehrållsbehandling. Men där kan jag på ett sätt som sagt förstå hur de tänker, även om jag inte håller med.

Men TS är ju inne på att de ska få butta under pågående tävling, och således kommer de tävla medicinerade i nästa klass/omhoppningen etc. Och det är ju inte ens med i progressiva listan (tack och lov), utan den handlar ju om möjligheten att medicinera innan tävlingarna i viss dos, utan att löpa risk att hästen har för höga gränsvärden och de torskar för otillåten medicinering.
 

Liknande trådar

M
Hästvård Nu ska ni få höra!! Jag jobbar på en ridskola som instruktör. En häst blev halt för 2½ månad sedan. (Vecka 42) Han började i slutet av...
Svar
12
· Visningar
1 971
Senast: b4nugget
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommarpratare 2024
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Monarki - för eller emot?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp