"BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Är man så blind att man sätter den egna prestigen före hästens väl och ve borde man syssla med motorsport istället, för kom inte och säg att det är av omtanke om hästen som den ska tävlas med smärtstillande i kroppen för att klara av dina/era krav. :grin:

Du har rätt, frågan är om det är någon omtanke öht om hästen för tävling på elitnivå, och var dras isf gränsen?
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Förstår inte vad du menar med elittänk?

Hälsokoll för mig är rörelsekoll (inkl böjprov), arbetsprov (longering och/eller ridning), allmänt 'känna och klämma igenom' - dvs en 'check' att hästen är fräsch och det inte är något litet på G, och om det är det att fånga upp det i tid innan det blir något större.


Jo, jag menar med elittänk att göra hälsokoll 2 gånger om året hör mer dit än att man gör det på skogsmullar.
Hälsokoll 2 ggr om året som du gör är ju mycket, tycker jag, och själv skulle jag aldrig få för mig ens att göra böjprov på en frisk häst för att kolla av om något kan vara på gång- om det inte är så att jag har misstanke om något- och det kan man kanappast ha regelbundet 2 ggr om året?
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

men det gör det lättare för hästen att kunna gå med småskavanker som den ändå har, med eller utan butta!!!

Småskavanker som kan utvecklas till större skador eftersom man belastar hårdare än vad hästen själv skulle gjort om den inte vore smärtlindrad.

Har du funderat på varför en häst med småskavanker inte presterar fullt? Gnissel i maskineriet eller för att det faktiskt gör ont? Är det ett djur eller en maskin?

Det spelar liksom ingen roll hur dyr eller sällsynt en bra häst är, de har lika ont ändå och har samma rättigheter till ett drägligt hästliv som en skogsmulle eller blåbärshäst. Vem är betjänt av att kunna tävla med hästens småskavanker, hästen eller människan?

Försvara gärna användande av smärtstillande i samband tävling men gör det för sjutton inte under förevändningen att du tänker på hästens bästa, gör det utifrån de verkliga motiven.
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Ska man dra saker till sin spets så är det inte de med en skogsmulle som lejer folk för att slå benen av den dyra tävlingshästen som inte håller måttet, den stora skandalen som uppdagades för flera år sedan in USA, ngt som säkert förekommer oftare än man tror! :crazy: Jag känner inte till en enda som åker runt till olika veterinärer för att få hästen utdömd så de kan köpa ny häst för pengarna, jag känner tack och lov ingen som låter sin häst vara ute "nån timme"/dag utan de går ute flera timmar/dag och som andra säger, är hästen inte i skick att tävla utan butta är den inte i skick att tävlas öht. :cool:

Är man så blind att man sätter den egna prestigen före hästens väl och ve borde man syssla med motorsport istället, för kom inte och säg att det är av omtanke om hästen som den ska tävlas med smärtstillande i kroppen för att klara av dina/era krav. :grin:

Word!

Har aldrig hört talas om någon som gör vad den kan för att få hästen utdömd - det är ju absurt! Nej, däremot hästägare som vänder sig till veterinär efter veterinär för att få fler utlåtanden i hopp om att någon ska veta något som kan rädda hästen från skadan.

Vet inte vad du, TS, för fram för bild av svensk hästhållning utomlands, men du låter inte som en ambassadör jag hade valt :crazy:

Småskavanker som kan utvecklas till större skador eftersom man belastar hårdare än vad hästen själv skulle gjort om den inte vore smärtlindrad.

Har du funderat på varför en häst med småskavanker inte presterar fullt? Gnissel i maskineriet eller för att det faktiskt gör ont? Är det ett djur eller en maskin?

Det spelar liksom ingen roll hur dyr eller sällsynt en bra häst är, de har lika ont ändå och har samma rättigheter till ett drägligt hästliv som en skogsmulle eller blåbärshäst. Vem är betjänt av att kunna tävla med hästens småskavanker, hästen eller människan?

Försvara gärna användande av smärtstillande i samband tävling men gör det för sjutton inte under förevändningen att du tänker på hästens bästa, gör det utifrån de verkliga motiven.

Så sant som det är skrivet.
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Om man är någorlunda proffsig ger man inte Butta för att dölja skada

Jag har inte läst hela tråden, det kan hända att det kommit upp förr men - du tar givetvis personligt ansvar för att ingen missbrukar substansen? Otroligt naivt resonemang att lita till folks 'proffsighet' snarare än vinningslystnad.
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Jisses. Ringer det inte en klocka när hästen har ont, då ska man väl för f*n inte belasta det? O ge hästen läkemedel för att prestera bättre... Det är ju doping, det är ju inte ok, då är det ju inte hästens eller ryttarens förtjänst att det går bra, då är det ju läkemedlets förtjänst. Nej tack, allt handlar bara om pengar, bullshit att det ska vara nått bra för hästen. Det där köper jag inte.
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

"Preparat" finns det ju gott om at ta till även för mulleryttaren, redan då blir hästägaren inlärd att de ska köpa både det ena och det andra för att hästen ska må bättre.
Här kommer väl dubbelmoralen in.
De som skriker mest ger sina hästar stora doser länge fast de inte ens rids.

Att hela tiden tro att den har allsköns skvanker o därför nästan aldrig rider den kan ge mer traumatiska skador som kräver lång behandling o sen fortlöper hela hästens liv i samma stil- fast den bara går i hagen.
Sen finns det andra kategorier som inte känner ngt alls o fortsätter o rider o väljer att låta hästen självläka oavsett om det är en fraktur- som man inte ens vet om.
Jag är väl för nolltolerans, men om man betänker vad som sägs på friidrotts-mästerskap, så är acceptansen större där.

Jag vet inte hur mkt en påse Butta kan göra för en stor häst, när en regelrätt dos är en påse/ 100 kg:confused:
En häst som har lite ont borde i såna fall antningen stanna eller hoppa högre- rädd för att slå i.

Dessa proffs lär märka o mota Olle i grind på ett tidigt stadium.

Tja jag är för dåligt medicinskt insatt i detta.
Vet ej heller hur lång tid det tar för att preparaten ska gå ur kroppen:confused: Borde kunna vara individuellt.

I min ungdom vet jag att flera ridskolehästar gick år ut o år in på butta.
Man nervsnittade oxå o hoppade med dessa hästar.:crazy:
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Som någon annan nämnde tidigare, hästarna ger f*n i om det är toppunderlag i ridhuset eller om hovslagaren är från utlandet, att dom bara få gå i hagen en timma om dagen är ju sjukt! En stor hage och hästkompisar prioteras nog högre av häststackarna.
Egentligen förstår jag inte varför tävling är så fint.. Som en annan nämnde är ju inte hästarna där dom är idag med klapp och morötter, det är ju här hästarna blir slagna, piskade o sporrade, blir itryckta läkemedel och pressade till max.. nej, länge leve mysa i skogen =)
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

http://www.hastmagasinet.se/newsItem.aspx?id=33813&a=FEI%20-%20djurpl%E5garf%F6rbundet

"FEI, som vill framställa sig som att det värnar hästen, tillåter alltså djurplågeri. Med beslutet att tillåta antiinflammatoriska medel har FEI har helt tappat sitt existensberättigande. Låt er inte luras av de vackra eller neutrala ord som kommer att komma från högkvarterret i Lausanne. FEI har med den "progressiva listan" antagit ett dopingprogram, inte ett antidopingprogram. En halt häst som behandlas med fenylbutazolidin hoppar bättre, och per definition är detta doping. Detta oavsett om genierna på FEI försöker påstå något annat.
Arbetet med "Clean Sport" slutade med att FEI nu har en "Dirty Sport". "

en bra artikel. tycker ni ska läsa den.
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Det låter elittänk!
Alltså,jag hälsokollar aldrig mina hästar.Eler vad menar du med hälsokoll, bäst att fråga först så jag förstår.:)

Angående elittänk så är det hälsokoll många gör, visar det minsta lilla , så behandlas hästarna, inte ovanligt med förebyggande ledsprutor-MEN- hästarna vilar(vad jag vet, och säger för säkerhets skull, som regel) efter, arbetas inte och tävlas inte.

Jag är fullståndigt EMOT att släppa buttan lös :mad:

Däremot anser jag att det är helt ok med dessa "vet-checks" som i princip alla våra elitryttare gör... Det är i så fall EFTER avslutad säsong eller iaf under en period där hästen går på sparlåga!! Den behandlas INTE under pågående tävlingssäsong:cool:

Att under en viloperiod göra en vet-check på en högpresterande tävlingshäst tycker jag snarare är att väna om hästens bästa;) Att man här kanske ibland behandlar i förebyggande syfte har heller inget emot då hästen VILAR efteråt!! Det är dock en elitpresterande tävlingshäst.....
Just detta kan jag väl vidhålla när vissa jämför våra hästar med våra 2-benta elitgymnaster! Våra elitgymnaster behandlar sig OFTA pga den påfrestning deras intensiva träning innebär... DOCK kan en människa själv bedömma om h*n anser sig villig at ta risken med att bedöva en smära för att kunna prestera under en viktig tävling o de risker det medför efteråt, det kan inte våra hästar!!!

Jag anser att det är FEL att tävla på en häst som inte är fräsh :mad::(
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Okay då hoppar undertecknad in i hetluften…

Till att börja med kan det nog vara långt emellan amatör och proffsryttarna när det gäller krav på hästen att prestera mer hela tiden. Hur stor är skillnaden på omsorgen om hästarna? Där skiljer det sig säkert också, i elittänkandet står prestation först och man använder de medel som behövs, däribland Butta. Det gäller inte alla elitstall givetvis, det finns de som bryr sig och förstår vad hästen behöver och inte ger smärtstillande eller använder kontroversiella träningsmetoder.

Men om vi utgår från hästens perspektiv är jag övertygad om att ännu fler amatörer och hobbyryttare med hjälp av veterinärer, hovslagare och andra hästexperter utgår från hästens perspektiv och vet att smärta oavsett om det är skada eller träningsvärk är en signal till hästen att ta det lugnt. Träningsvärk är när man brutit ner muskler genom träning och de ska återbildas starkare än tidigare, då säger kroppen till att ta det lugnt så de kan återbilda nya muskler. Vad händer om man bara bryter ner och inte hästen får vila mellan :eek: Jag är därför övertygad att hästen när man i första hand utgår från dess välbefinnande har större chans till ett långt och hälsosamt liv hos en hobbyryttare än hos ett elitstall som i första hand sätter pengarna och i andra hand hästens välbefinnande.

Angående folk som försöker få hästen utdömd när de inte klarar av den, har försäkringsbolagen problem med det. Agria hade ett projekt med Staffan Hammarsiöld där Agria köpte hästen istället och den rehabiliterades, läs: http://www.stallbjorkang.se/text1_2.html .

Vad jag vill ha sagt är att hästen är ett levande väsen och vi människor har ansvar för att se till att den får vad den behöver. Det innebär utevistelse med artfränder, bra foder (läs grovfoder) och en omdömesfull hantering när det gäller vård och hantering.

Vad är det som är bra för hästen med att ge ex Butta utom i extrema fall???
Hur påverkas hästens hälsa på lång sikt när den tävlar med bedövad smärta?
Tror verkligen de människor som ger hästen smärtstillande inför tävling att det är bra för hästen i första hand...eller att det är bra för pengainflödet?

Nä, jag säger som min doktor, lyssna på kroppen, den säger till när du ska ta det lugnt och det säger jag till mina hästar också :grin:

Rolle
Islandshästar på Lösdrift
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Jo, jag menar med elittänk att göra hälsokoll 2 gånger om året hör mer dit än att man gör det på skogsmullar.
Hälsokoll 2 ggr om året som du gör är ju mycket, tycker jag, och själv skulle jag aldrig få för mig ens att göra böjprov på en frisk häst för att kolla av om något kan vara på gång- om det inte är så att jag har misstanke om något- och det kan man kanappast ha regelbundet 2 ggr om året?

Nej, hälsokollerna görs 'bara för att' inte för något misstänks vara fel.
Från början är de 'från' valackens tid som T-märkt. Då jag började. Han var väldigt bra på att 'inte visa', och genom att regelbundet kolla honom kunde jag förvissa mig om att det var lika eller bättre som vid T-märkningen och inget skit på G.

Sen har det fortsatt, delvis pga att jag insåg hur smart det är just när man har sådana hästar som är dåliga på att visa, och delvis för att jag - med tanke på den kassa historiken senaste åren - förbygger på vartenda vis jag kan. T ex genom just hälsokoll. Och senaste två åren med ny häst (där var jag VÄLDIGT glad åt hälsokollen, att vi kunde upptäcka de små små reaktionerna på just böjprov, och mota dem i tid) och unghäst (ponny) så är det en extra trygghet att stämma av så man inte krävt för mycket t ex.

Eliten tänker jag ju inte mot alls, mina mål är på 'glad LA-nivå'. Men så enkelt sak att göra, och i 'värsta' fall märker man ngt litet skit direkt, i 'bästa fall' får man kvitto på att hästen mår lika bra som den verkar.

Nu ska jag inte slå mig för bröstet och påstå att det är hela anledningen att jag inte haft en ditriden (även om den berodde på defekt i botten) ledinflammation sen valackens tid, men jag hoppas det har bidragit =)

Och det är som sak så enkelt att göra, även om 2 ggr per år är i överkant, så årligen ska ju hästen iaf vaccineras och kollas i munnen, så plättlätt lägga en hälsokoll då med. Ponnyn fick sin 'lilla' just ihop med sin årliga tandkoll i förra veckan (Fast han slapp böjprov pga åldern)
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Alltså jag förstår verkligen inte hur du tänker.
Okej, när en häst kommit upp på en internationell nivå, eller elitnivå över huvud taget, så går det inte att undgå, det finns nu ett större ekonomiskt intresse än tidigare. En större press och hästarna förväntas prestera.
Jag har (och gör fortfarande då och då) jobbat i ett av Sveriges större travstall. Där har många stjärnor passerat genom åren, och de har då alltid tävlat RENA. Jag tänker inte nämna några namn, men i nuläget står en häst där, en av de absolut bästa i sin kull, värderad till ett åttasiffrigt belopp. Travtävlandet ger skador på hästarna JA. Vissa förslitningar i form av små smygande ledinflammationer i kotor, hovleder och knän då och då. Efter varje start kollas hästen upp, och vid minsta reaktion på böjprov vidtas åtgärder. Antingen vila, eller behandling följt av vila. Sen får hästen gå i hagen tills den kan uppvisa ett rent böjprov. Vid behov återbehandling osv. Hästarna tävlas aldrig ofräscha, och om jag känner den här tränaren rätt skulle han ALDRIG släppa ut sina hästar på banan med medicin i kroppen om han så ens fick det enligt reglementet.
Dagens tränare (nu pratar jag fortfarande trav) kan få stå ut med en hel del stress och tjat från sina hästägare. Ägarna vill se sin häst i de stora loppen, och särskilt bråttom är det att komma med i Kriteriet som treåring, och Derbyt som fyraåring. Man vill självklart se sin häst där för att få visa upp vilken stjärna man har. MEN om hästen inte är redo tar man inte ut den.
Elitloppet är ett heatlopp där finalisterna går två heat samma dag. Det finns de tränare som tackar nej till Elitloppet trots att de är inbjudna, och kanske aldrig mer blir inbjudna. Trots prestigen och äran att delta, så är det en otrolig påfrestning för hästen och det riskerar man inte om man inte vet att man har en häst som klarar det rent fysiskt.

Så kan du tala om för mig, VARFÖR ska vi ha så otroligt många hästar som tävlar 160-hoppningar om de uppenbarligen inte klarar av det? Att en häst kan komma hem efter tävling med små förslitningar, det kan jag ta. Det handlar nu om "hältor" som efter böjprov visar en halv till en grad. En häst ska aldrig någonsin beträda en tävlingsbana med medicin i kroppen för att man redan innan tävlingen vet att den här hästen behöver lite hjälp runt banan. Det är skrämmande tycker jag.
Alla andra sporter antar åtgärder för att minska och förbjuda dopingen, och det sker stora kontroller på exempelvis fåra friidrottare. Om någon visat sig vara dopad blir det skandalrubriker.Sen förstår jag inte varför fotbollsspelare tillåts injicera smärtstillande i sina knän innan de springer ut på plan, men det är en annan diskussion.

Hästsporten kanske lever efter mottot ett steg framåt, två steg bakåt
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Jag har faktiskt jobbat i den internationella hoppcirkusen på den tiden Butta fortfarande var tillåtet och nog sjutton tävlades det rätt friskt på hästar som inte var helt ok ens när de lämnade stallet för att åka på meeting.

Ett medicinskåp hos en internationell ryttare skulle kunna få vilket apotek som helst att se ut som sortimentet på Ica.

Och visst är det lätt att få butta. Jag som (numera) hobbyryttare skulle trots att det är sen kväll kunna ha en ask i min hand inom någon timma.

håller helt med!
det är bara inte okej att tävla ofräscha hästar, och en häst som behöver butta för att hoppa är INTE fräsch!!

hur någon kan hävda annat och därtill påstå att det är för HÄSTENS bästa är ofattbart och det är ren lögn. det är för RYTTARENS och PENGARNAS bästa!

ska du förespråka tävlande på skadade smärtställda hästar så ha för fasen mod att säga varför! att det är för hästens skuld är skrattretande. om ni tänkte ett jota på hästen så skulle ni låta den VILA tills den blev bra, inte droga den och tvinga den att tävla ändå! :mad:
 
Senast ändrad:
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Ett mycket bra inlägg:bow::bow:

Och jag kan tillägga att det är likadant inom galoppen, att starta en behandlad häst är ett big "nono".



Sedan finns det givetvis rötägg där som inom alla andra grenar men de bruar inte bli så långvariga.
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

För det första undrar jag varför du drar upp detta med att folk i sverige skulle få sina hästar utdömda, i samma tråd som du vill diskutera tillåten doping?
Hur hör de ihop?

Om man nu skulle anta att någon drar land och rike runt för att få sin häst utdömd och avlivad(oasvett orsak), hur är det dåligt för hästen?
En död häst lider inte, och i vissa fall är det nog snällare mot hästen att den får somna in, än gå resten av livet med smärtor.

Att däremot dra iväg en häst till en tävling man vet att den inte kommer klara utan att få ont, DET är djurplågeri enligt mig!
Hur proffsigt är det? Att inte ens träna upp hästen så att den orkar dessa tuffa meetings? Eller, om det inte går att träna hästen så, tacka nej?

Sedan undrar jag hur du kan påstå att era hästar tas om hand på bästa sätt, när denna omvårdnad endast innebär EN (?!) timme i hagen om dagen??
DET är också djurplågeri enligt mig.
Kanske skulle man testa att låta hästarna få röra på sig större delen av dygnet på varierat underlag, som de är skapta för, då kanske de tom skulle klara den hårda träningen? :idea::grin:

Nej, det är inte OK att medicinera ett oskyldigt djur för att det ska prestera mer än det klarar. Om man har sådana krav på sin hobby/tävlingsambition så ska man nog som sagt ägna sig åt motorsport, DE hästkrafterna kan man trimma i det oändliga, utan att oskyldiga drabbas.

Jag förstår inte ens hur det kan vara en debatt om detta? Är helt främmande för mig? Kan inte se tjusningen att betrakta ryttare vrida ur det sista ur sina slutkörda hästar, pressa dem över hinder de inte orkar osv. HUR är det imponerande?
Nej, det som imponerar mig är att se ett samspelt ekipage, som med respekt och kärlek gör något tillsammans. Det kan inte vara "horselovers" som ägnar sig åt dessa "sporter", varför tävlar man med häst om man inte älskar dem? Då kan man väl lika gärna använda motorfordon?
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

Varför reagerar ni hemmablinda svenskar så hysteriskt när ni hör ordet BUTTA??
Jag jobbar i ett internationellt tävlingsstall och tycker at det är jättebra att FEI vill tillåta vissa substanser igen, tex Phenylbutazon, ASS, ACC och Flunixin!
Vi tar hand om våra hästar på bästa tänkbara sätt. Regelbundna veterinärkoller för att i tid upptäcka små skador, fysioterapeut en gång i veckan för massage, hovslagare som extra kommer från ett annat land, bästa foder, halm, spån, toppunderlag i ridhus, skrittmaskin, hagar och utebana, varm dusch och solarium, magnettäcken, kylmaskin och lera för benen... You name it!!! Tror ni på allvar att vi skulle göra allt detta 24 timmar om dygnet för att befara hästarnas hälsa med smärtstillande???
Självklart inte!!! Vad proffsen vill med dessa substanser är att kunna HJÄLPA sina hästar att lättare kunna prestera det dom ändå måste prestera! Om det är tillåtet att ge en påse Butta eller lite Aspirin på tävling skulle hästarna mycket snabbare kunna återhämta sig och slippa så mycket träningsvärk.
För att det är hårt för dom kan man inte sticka under stol med!!! Ta till exempel Falsterbo där hästarna måste gå två rundor nationshoppning på fredagen och två rundor (om man har otur, dvs är bra...) Grand Prix på söndagen. Klart att det är jobbigt, men varför inte hjälpa dom när man kan???
Om man är någorlunda proffsig ger man inte Butta för att dölja skada, det är hästarna för värdefulla för och Grand Prix-hästar växer ju inte på träd. Dessutom tror jag personligen inte att en påse Butta hjälper för att dölja en senskada eller en riktig hälta men det gör det lättare för hästen att kunna gå med småskavanker som den ändå har, med eller utan butta!!!
Vad jag absolut inte har någon förståelse för är att ni blir så otroligt upprörda över att vi vill ge våra hästar lite Butta, när ni själva kan åka till fem olika veterinärer med er ordentligt försäkrade häst för att få den UTDÖMD, SLAKTAD och KÖPA EN NY FÖR FÖRSÄKRINGSPENGARNA??? Är det då inte bättre att kanske kunna ge lite smärtstillande ibland och på så sätt ha kvar samma häst på tävlingsnivå några år längre???
Nä, bort med den svenska slit och släng-metoden och fram för lite proffsig SPORTHÄST-hållning!!!
Ser fram emot debatten!!

Vem blir hysterisk när man hör ordet Butta??? Det är ett utmärkt medel att behandla olika saker när det behövs och det sker självklart under tiden hästen (djuret) vilar och återhämtar sig för bästa läkning och för framtida prestationer.

Vem åker till 5 olika veterinärer??? Jag har fått häst utdömd och i det läget velat ha en "second opinion" av en annan veterinär. Målet är att få hästen frisk. Har det åter blivit utdömning har det bara varit att gilla läget:cool:...här är det DU som generaliserar oss alla p.g.a. att det finns en liten grupp som inte vill lägga ner tiden på att hästen får chansen att bli frisk. Dock är det ingalunda någon grupp som talar för hela Sveriges hästägare/sportryttare...

När det gäller "småskavanker" finns det andra metoder att hjälpa hästen. Är det skavanker som kräver medicin ser jag det inte som "småskavanker" längre. Då är vi inne på överbelastning, begynnande skador. Hästar är otroligt duktiga på att mörka sina problem in i det längsta och när knackigheten börjar visa sig är det dags att dra i bromsen och lägga in en vila efter nogrann kontroll.

Vi kan göra en liten jämförelse med andra sporter. Det förekommer att folk dopar sig fortfarande och det är inte tillåtet. Är man överbelastad/överansträngd jobbas det frenetiskt med godkända metoder liniment, naprapat, massage m.m. Funkar inte det kan idrottaren välja mellan att "ta risken" eller avstå och vila till nästa tävling. Varför skulle det vara annorlunda för hästsporten????? Vi tävlar djur som inte kan tala för sig själv och göra egna val, då är det banne mig vår skyldighet att göra bra val åt dom. Då ska inte pengar och prestige råda...

Jag vet precis hur det är att träna inför tävling och sen känna att nåt inte riktigt stämmer med hästen. Jag har aldrig för ett ögonblick tvekat att avstå tävlingen i det läget. Hästen är för mig viktigast!!!!!
 
Sv: "BUTTA-KRIGET"-ett utmärkt exempel på svensk dubbelmoral!!

KL
Butta-debatten är onekligen intressant. Jag har full förståelse för både dom som tyckar att det är ok att använda vid träningsvärk när man gått på maxprestation och dom som hävdar "no-no".
Det jag inte förstår är när man använder argumentet att människan kan välja. Jag är själv en "smärtperson" och kan definitivt inte välja. För att kunna jobba måste jag under vissa perioder använda smärtstillande - och det är ett faktum att jag måste jobba. Så - människan kan inte välja. Inte ens på gräsrotsnivå - för man måste försörja sig.

När det gäller människor som verkligen jobbar för att få sin häst utdömd - dom finns. Kolla försäkringspremierna så finns svaret på hur vi använder våra försäkringar.

Sen tror jag att dom åsikter som framförs många gånger kommer utifrån dom vi är och dom erfarenheter vi har. Eftersom jag själv aldrig skulle komma på tanken att ge smärtstillande eller annan medicin om det inte fanns goda skäl - så tänker jag mig att dom allra flesta fungerar likadant. Om jag hade en riktigt bra tävlingshäst, skulle jag vara väldigt rädd om den. Hellre hoppa över en tävling och vinna tre - än att ställa upp med en ofräsh häst och aldrig mer kunna tävla. Det handlar om pengar och förlusten blir enorm om man inte tänker sig för. Det är skälet att jag anser att det borde vara ok med butta.
Det som talar mot är då dom människor som är "på väg" som inte har så mycket att förlora som kanske skulle utnyttja systemet för att kunna prestera tillfälligt.

Nu tror jag att verkligheten ser ut så att dom flesta, dvs proffs och vanliga hobbyryttare är dom som ser till hästarnas bästa ur ett mer långsiktigt perspektiv. Det är "wanna-be-gänget" som kan vara problemet. Jag tror också att sistnämnda är en ganska liten grupp.

OM jag tänker rätt - så uppkommer frågan - vem ska man anpassa sig till?? Den stora massan eller den lilla gruppen som ändå kommer att missbruka vad som än bjuds??
 

Liknande trådar

M
Hästvård Nu ska ni få höra!! Jag jobbar på en ridskola som instruktör. En häst blev halt för 2½ månad sedan. (Vecka 42) Han började i slutet av...
Svar
12
· Visningar
1 971
Senast: b4nugget
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp