Bygelnosgrimma

Sv: Bygelnosgrimma

Centaur skrev:
eftersom bettet sitter framför stängarna, så blir det ett hårt tryck på nosryggen om man drar i tyglarna... :crazy: Kallas kineton på engelska, och i ett reportage om nosgrimmar i Horse&Rider för ett tag sen så benämndes denna nosgrimma som "severe". Inget jag skulle ha på min häst.... :mad:

Hur i helsefyr får du bettet att ta i nosgrimman? (naturligtvis förutsatt att den är rätt fastsatt)

popeye skrev:
js_nbk-300x300.jpg

Detta är alltså en nosgrimma? Ger den samma effekt, på ett ung, som ett kombinationsbett? Jag försöker tänka mig hur den fungerar. Det är alltså inget som "stänger munnen" på hästen.

Ja det är det. Ingen nosgrimma som stänger igen munnen dock.
Byglarna går runt bettet såhär
kntn.jpg

När du tar i tyglarna så åker bettringen bakåt och tar med sig nosgrimman. Så lite kanske det påminner om ett kombinationsbett ja...

Hi... det där såg ju jättefräckt ut... Trevligt att kunna föra över förhållningen till nosryggen också!
Fast jag kan nog hålla med om att det nog kan anses som skarpt eftersom det lär sätta ganska stort tryck på nosryggen om man sliter i tyglarna... Är inte det lite som hackamore? *funderar* Alltså att det eg. är ganska skarpt eftersom man lätt kan skada hästen med det om man sliter och drar?
Men rätt använt tycker jag det ser trevligt ut.. skulle vilja prova, vet någon var man kan köpa det?

Undrar ff över konsekvenserna av att använda bygelnosgrimma frekvent.

förvisso, men sliter man och drar så blir ju alla bett skarpa.
However så är de rätt svåra att få tag i här i sverige. Centaurs galoppshop hade förut, men de har stängt igen. Jag beställde min från australien, och det var i sånt där platstränsmaterial. Så jag lämnade in den till en sadelmakare så jag fick den i läder :d så lättast är att hitta dem över internet.

Angående bygelnosgrimman, den kan ju knappast vara värre än en aachen?

Min tanke också, och då jag helst undviker aachen/snokrem så tyckte jag att remont verkade bättre, men att bygelnosgrimma låg bättre runt bettet.
Tanken är ju att den bara ska användas tills hästen börjar jobba ordentigt och sluta hålla på och greja med bettet för att komma undan.
Är en ryttare som inte vill använda nosgrimma.:smirk:

Självklart ska ev. vargtänder dras ut och övriga tänder raspas, så man inte stänger igen en mun som gör ont. :crazy:

Tack för alla svar! :bow: :bow: :bow:

popeye skrev:
Angående bygelnosgrimman, den kan ju knappast vara värre än en aachen?

Jag jämställer den med vanlig remont, under förutsättning att den passas in korrekt. Men jag är utan erfarenhet av bygelnosgrimma och jag har sett att vissa avråder bestämt att använda den pga att den är vass bl.a.. Jag skulle då vilja ha lite mer fakta, vad är det som händer om det vill sig illa.

Vimzis skrev:
Min tanke också, och då jag helst undviker aachen/snokrem så tyckte jag att remont verkade bättre, men att bygelnosgrimma låg bättre runt bettet.
Tanken är ju att den bara ska användas tills hästen börjar jobba ordentigt och sluta hålla på och greja med bettet för att komma undan.
Är en ryttare som inte vill använda nosgrimma.

Självklart ska ev. vargtänder dras ut och övriga tänder raspas, så man inte stänger igen en mun som gör ont.

Tack för alla svar!

:bow: :bow: ung vad jag tänker oxå, är nyfiken på denna nosgrimma. Jag har en häst som har ett väldigt lågt bettläge :confused: :D Antingen så lyfter remonten upp bettet eller så sitter nosdelen över näsborrarna (mer el mindre).

Det var en sån som popeye visar bild på som jag menar. Visste inte att det fanns flera sorters "bygelnosgrimmor". :smirk:

Som sagt, har aldrig och skulle aldrig använda en sån själv, utan jag refererade bara vad jag läst. Och då beskrev den nästan som den hemskaste av alla nosgrimmor.

Det såg jag fanns till islandshästar. Anledningen till att den är utformad så (enligt katalogen) är att nosgrimman inte ska ligga ann mot bettet och skava och störa bettets rörelser eller nått sånt där...

Vimzis skrev:
Är en ryttare som inte vill använda nosgrimma.:smirk:

Självklart ska ev. vargtänder dras ut och övriga tänder raspas, så man inte stänger igen en mun som gör ont. :crazy:

Tack för alla svar! :bow: :bow: :bow:

snälla INTE säga raspa i min närhet jag hoppas verkligen du åker till torbjörn i söderköping han är riktigt hästtandläkare vad du än gör ta inte ut en veterinär de kan ingenting + har inte rätt utrustning för att kunna utföra rätt behandling.
och raspa tänderna, varje cm drar ett år från hästens liv man ska INTE raspa tänderna hästen behöver vassa kanter för att slita ner gräset.

angående bygelnosgrimma, jag tror inte den skadar om man INTE spänner åt den som en galning och det ska man INTE med någon nosgrimma helst rida utan för det sliter nåt otroligt på insidan av kinden på hästen + stänger man ihop munnen uppstår spänningar + har den då nåt som redan gör ont blir det förskräckliga följder inte undra på att hästarna kronglar när det gör ont.

Gullan86 skrev:
raspa tänderna, varje cm drar ett år från hästens liv man ska INTE raspa tänderna hästen behöver vassa kanter för att slita ner gräset.

Men om kanterna börjar ta i insidan av hästens mun så att den får ont? Är det inte bättre att "hålla efter" tänderna så att det inte händer?

Som tidigare skrivits, det är en korrigeringsgrimma. Det är meningen att man ska spänna den så pass hårt att hästen inte kan skeva med käkarna, dvs ganska hårt. Många hästar blir lätt lite stumma i munnen efter en tids användning, vad jag har erfarat iaf. Förstår inte hur man förhindrar skav med ett par metallskenor.

Får den ont av sina kanter måste det åtgärdas, av en hästtandläkare, inte av en veterinär som raspar på måfå och tar bort mer än nödvändigt. Naturligtvis finns det veterinärer som är duktiga på tänder också, men oftast har de inte utrustningen för att göra det riktigt bra ändå.

nej hästen behöver de vassa kanterna på utsidan av de bakre tänderna för att kunna mala maten och den är lixom inte naturligt skapt för att ha nosgrimma men den är skapt för att kunna äta sen beror de ju på vad man prioriterar då;)

svarar till dig med....som sagt man ska inte spänna åt en nosgrimma men ja kan förstå att skevar hästen med käkarna så spänner folk åt o då e ju denna nosgrimma optimal för detta MEN varför skevar hästyen med käkarna måste man ju fråga sig....och sen utgåt därifrån.

men ja ser inget negativt i att använda denna nosgrimma om man inte spänner för hårt för då ger det bettet frihet som andra nosgrimmor inte ger.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
686
Senast: cowgirl81
·
Skola & Jobb Jag startar en ny tråd för att få mer input. Början finns i sommarföräldrar -25. Jo, jag är gravid i v 24 och fick igår beviljad...
Svar
18
· Visningar
849
Senast: Guldaskig
·
Kläder & Bli fin Har ni några bra tips på ögonfransfärg att använda själv hemma? Alltså inte en vanlig mascara, utan permanent hårfärgningsfärg som...
Svar
6
· Visningar
618
Senast: cili
·
Relationer Jag har upplevt en situation som väldigt irriterande under några år nu, för någon vecka sedan så escalerade min irritation och jag blev... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 223
Senast: Majjijann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31
  • Hönstråden II