Bygga bakmuskler

Horse101

Trådstartare
För ungefär tre veckor sedan sträckte min häst sitt vänstra bakben då den ramlade påväg från hagen. Han är inte halt längre men jag märker att han fortfarande är stel i bakdelen och ryggen. Han har kollats av veterinär och allt ser bra ut, förutom att han fortfarande är lite för varm vid hasen och ryggen. Jag har dessutom varit noga med att efter varje ridpass massera lederna och musklerna med liniment.

Det jag undrar är hur jag ska få honom att bygga muskler och inte vara så stel i ryggen/bakdelen?

All hjälp är uppskattat🙌🏼
 
Hej o välkommen till bukefalos. :)

Fick du inget tränings-/igångsättningsschema av veterinären? Numera har många veterinärer samarbete med duktiga hästfysioterapeuter.

När jag byggde muskler på min gammeltant, så var det långa skrittpromenader - låååånga... på lång tygel. "Kliva" på ojämnt underlag, så ibland red jag av skogsstigar och vägar... givetvis höll jag koll på kärrmark och så. Men det är jättenyttight att kliva runt bland rötter, stenar och över pinnar och grenar. Sen är självklart klättring, väldigt nyttigt. I SKRITT - om hästen springer ifrån i trav och galopp blir det inte samma muskelträning, utan mer ett flyktbeteende för att komma ifrån det obehagliga. :heart

Lycka till.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 672
Senast: Fibusen
·
Träning Hej! Jag har problem med en lite oliksidig häst. Kommentarer om att uppsöka veterinär etc undanbes, hon blev igenomkollade i december då...
Svar
7
· Visningar
1 307
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 489
Senast: Linda_A
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp