Bygga eget stall!

C

Carroz

Hej,vi ska byggaeget stall med 6 boxar.Hade varit roligt om ni vill sätta in lite bilder på era stall så får man lite inspiration?? Caroline

Sv: Bygga eget stall!

sök på "drömstall" så hittar du en massa stall med olika lösningar :idea:

själv har jag inget stall och ingen häst heller.. men älskar att rita stall (utbildar mig åt det hållet också) :love:
vad ska du ha mer än boxar? loft? sadelkammare? stor eller liten foderkammare? uppställningsplats?

Jag såg precis att där var redan en tråd med egna boxar. jag skjullke vilja ha ett loft där man kan förvara höet sedan en spolspilta,och en liten foderkammare,sadelkammare,och sedan har jag tänkt att ha ett täckesrumdet brukar alltid vara svårt med blöta täcken. Min dotter har 2 tävlingsponnier som hon tävlar aktivt med i hoppning och själv tycker jag mest om att hjälpa henne och det tar ganska mycket tid så jag har själv ingen häst heller.

okai, har du någon ide om hur ni vill ha det i stallet med placering av boxar och ungefärlig storlek på själva plattan och så?

Nej,jag har inte funderat så långt,men jag vill att det ska vara praktiskt och fint,gärna boxar mitt imot varandra. Har du något bra förslag?

jao, vill man ha det praktiskt så är det väldigt bra att ha halvöppna utrymmen före boxarna, så man kan hysta in strö, skottkärror, redskap m.m där.. så att de finsn tillgängliga men otillgängliga fgör hästarna, det är det felet jag ser mest när folk sätter in sadelkammare, liten foderkammare, 4 boxar och en plätt stallgång i mitten, då står skottkärror, tävlingsskåp, soptunna, grepar m.m m.m utanför stallet och det ger ett skräpigt intryck..

jag kan göra en snabb skiss ikväll eller imorgon för nu ska jag åka iväg :)

Mvh M

ja,det får du hemskt gärna göra. Jag och min man har precis gjort en snabb skiss,men vi får inte det till att bli bra. Svårt när man aldrig haft stall innan att få det att bli bra. Mvh Caroline

Glömde skriva att vi ska ha ett stall med 5 boxar och inte 6. Jag väntar med spänning. Jättesnällt av dig!

Jag vill också rita! jag älskar att planera stall!

Glömde skriva att vi ska ha ett stall med 5 boxar och inte 6. Jag väntar med spänning. Jättesnällt av dig!

vad är det för storlek på hästarna? tänkte om du ville ha olika stora boxar me dolika boxväggshöjder

Du får oxå gärna hjälpa mig...tacksam för all hjälp.
För tillfället har min dotter 2 b-ponnies men hon blkir ju större och måste byta tids nog.vet ej om man ska ha olika boxstorlekar.....jag hade först tänkt mig 4*3,men vad tycker ni man ska ha? Har även en dotter som är 3 år så små ponnies kommer det finnas i stallet ganska länge.

Du får oxå gärna hjälpa mig...tacksam för all hjälp.
För tillfället har min dotter 2 b-ponnies men hon blkir ju större och måste byta tids nog.vet ej om man ska ha olika boxstorlekar.....jag hade först tänkt mig 4*3,men vad tycker ni man ska ha? Har även en dotter som är 3 år så små ponnies kommer det finnas i stallet ganska länge.

räcker inte 3x3 meter? Eller vill du ha en fölbox..?

5 boxar kommer att kräva förprövning av Länsstyrelsen, bra att göra innan man startar. Kolla även krav för gödselhanteringen, det vet kommunen du bor i (ofta Miljö & Hälsa eller liknande).

Förutom att bygga snyggt så tänk funktionellt och inte minst flexibelt. Det ökar värdet på fastigheten, bra inte bara för lån utan som försäkring inför framtiden. Att bygga funktionellt är också att tänka så att du minimerar det dagliga arbetet med fodring, mockning osv - det finns roligare saker att lägga tiden på ;)

Kan rekommendera boken Att Bygga Häststall av Ventorp/ Michanek som är utgiven av SLU. Har mycket bra kapitel om dels byggnaden och dess utseende, men också mått, ventilation och annat som måste med i beräkningarna.

jag har en grund ritning nu.... om du nu vill se den? den e lite tråkig :D går ju att utforma stallet mycket bättre så det ser lite roligare ut men men... det här tycker jag är väldigt funktionellt osv... foderkammaren är nära, mockningen och allt sånt är längst bort + dörr ut till gödselstacken som jag skulle lagt strax utanför, går fort att bara tömma skottkärran. kan även vara en dörr till utrymmet där du kan förvara halm osv... du kan ju till och med ha en dragdörr där om du vill (utåt) så får du ju in en halmbal om det nu är det du använder.

Och i spolspiltan behöver du ju inte ha trä ända ner utan kanske bara någon avskiljning så kan du ju ha avlopp där, gör ju inget om det råkar komma in lite vatten till greparna och det, gör ju inget avv dom får en gratis dusch :D

Stallgången är tre meter i bredd och där kan du ju ha flera hästar uppbundna samtidigt. Sen kan du ju ha en ihopfällbar stege längst bort strax innan rummet för torkning av täcken så kan du ju ha loft ovanpå stallet.

Sen om det var jag som byggde stall skulle jag gärna ha luckor till hästarna utåt i boxarna så dom kan se ut, kanske på våren och hösten, eller på sommaren om dom vill stå inne någon gång. fast det är ju mitt "dröm" stall :D

byggnaden är ca 9 meter bred och 13,5/14 meter lång.

Varför bygga minimimått för storhäst?

Även om det nu kanske främst är ponnys som ska stå där så kan det ju vara bra att bygga ordentliga boxar för framtiden. Minimimåtten är ju just minsta tillåtna och jag tycker själv att man ska ha betydligt större än så.

Varför bygga minimimått för storhäst?

Även om det nu kanske främst är ponnys som ska stå där så kan det ju vara bra att bygga ordentliga boxar för framtiden. Minimimåtten är ju just minsta tillåtna och jag tycker själv att man ska ha betydligt större än så.

det beror väl helt på vad man har för häst? och dessutom - om hon vill, så kan hon ju bara länga på dom till önskat mått. jag har själv väldigt stora boxar till mina hästar, men det är ju en a ponny och en maxad d, den maxade d ponnyn står på...13 kvadratmeter och dne lilla på...8 kvadratmeter.

Bygg inte fast dig i en viss häststorlek - dvs bygg stora boxar!!!

Om du bygger ponnyboxar i olika storlekar så kan jag lova att du eller någon kommande ägare kommer svära rejält över detta någon gång. Jag har själv köpt ett stall där det är alla möjliga olika storlekar på boxarna och det är INTE kul att behöva ta hänsyn till det när man placerar hästarna, och att behöva ha storleksgränser när man tar in inackorderingar etc.

3*4 låter bra tycker jag. Många verkar tro att det SKA vara 9 m2 till stor häst - men det är ju det lagstadgade MINI-måttet, inte rekommenderat mått. Jag tror inte att någon häst eller ponny kommer bli ledsen om den får en "för stor" box...

Byggde jag nytt skulle alla boxarna bli minst 12 m2, troligen större. Har man små ponnyer nu kan man gärna anpassa höjden på boxdörrarna så att hästarna kan titta ut ordentligt - att sedan byta/bygga om dörren är ju enkelt, men att ändra planlösningen och flytta väggar är jobbigare.

Bygg inte fast dig i en viss häststorlek - dvs bygg stora boxar!!!

Om du bygger ponnyboxar i olika storlekar så kan jag lova att du eller någon kommande ägare kommer svära rejält över detta någon gång. Jag har själv köpt ett stall där det är alla möjliga olika storlekar på boxarna och det är INTE kul att behöva ta hänsyn till det när man placerar hästarna, och att behöva ha storleksgränser när man tar in inackorderingar etc.

3*4 låter bra tycker jag. Många verkar tro att det SKA vara 9 m2 till stor häst - men det är ju det lagstadgade MINI-måttet, inte rekommenderat mått. Jag tror inte att någon häst eller ponny kommer bli ledsen om den får en "för stor" box...

Byggde jag nytt skulle alla boxarna bli minst 12 m2, troligen större. Har man små ponnyer nu kan man gärna anpassa höjden på boxdörrarna så att hästarna kan titta ut ordentligt - att sedan byta/bygga om dörren är ju enkelt, men att ändra planlösningen och flytta väggar är jobbigare.

Jo men sen beror det ju också på vilken ekonomi man har. Större boxar - mer virke, mer yta, mer betongläggning - större kostnad.

Eller så bygger man boxar med flyttbara mellanväggar, tar du bort en har du en dubbelt så stor box osv ... Detta är även bra om man vill ha permanentbäddar och mocka ut dessa med traktor vilket både sparar strö och arbete :idea:

Eller så bygger man boxar med flyttbara mellanväggar, tar du bort en har du en dubbelt så stor box osv ... Detta är även bra om man vill ha permanentbäddar och mocka ut dessa med traktor vilket både sparar strö och arbete :idea:

SMART! riktigt smart

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, jag funderar på att köpa häst. Men först måste jag såklart ha en stallplats. Men har lite svårt att välja så skulle vilja höra era...
Svar
14
· Visningar
1 179
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
4 142
Hästmänniskan Hej! Jag är i processen att börja leta lite jobb inom hästnäringen, jobbar just nu på Ridskola. Men känner att det är dags för något...
Svar
2
· Visningar
503
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 340
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka