C
Carroz
Hej,vi ska byggaeget stall med 6 boxar.Hade varit roligt om ni vill sätta in lite bilder på era stall så får man lite inspiration?? Caroline
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Glömde skriva att vi ska ha ett stall med 5 boxar och inte 6. Jag väntar med spänning. Jättesnällt av dig!
Du får oxå gärna hjälpa mig...tacksam för all hjälp.
För tillfället har min dotter 2 b-ponnies men hon blkir ju större och måste byta tids nog.vet ej om man ska ha olika boxstorlekar.....jag hade först tänkt mig 4*3,men vad tycker ni man ska ha? Har även en dotter som är 3 år så små ponnies kommer det finnas i stallet ganska länge.
Glömde skriva att vi ska ha ett stall med 5 boxar och inte 6. Jag väntar med spänning. Jättesnällt av dig!
Varför bygga minimimått för storhäst?
Även om det nu kanske främst är ponnys som ska stå där så kan det ju vara bra att bygga ordentliga boxar för framtiden. Minimimåtten är ju just minsta tillåtna och jag tycker själv att man ska ha betydligt större än så.
Bygg inte fast dig i en viss häststorlek - dvs bygg stora boxar!!!
Om du bygger ponnyboxar i olika storlekar så kan jag lova att du eller någon kommande ägare kommer svära rejält över detta någon gång. Jag har själv köpt ett stall där det är alla möjliga olika storlekar på boxarna och det är INTE kul att behöva ta hänsyn till det när man placerar hästarna, och att behöva ha storleksgränser när man tar in inackorderingar etc.
3*4 låter bra tycker jag. Många verkar tro att det SKA vara 9 m2 till stor häst - men det är ju det lagstadgade MINI-måttet, inte rekommenderat mått. Jag tror inte att någon häst eller ponny kommer bli ledsen om den får en "för stor" box...
Byggde jag nytt skulle alla boxarna bli minst 12 m2, troligen större. Har man små ponnyer nu kan man gärna anpassa höjden på boxdörrarna så att hästarna kan titta ut ordentligt - att sedan byta/bygga om dörren är ju enkelt, men att ändra planlösningen och flytta väggar är jobbigare.
Eller så bygger man boxar med flyttbara mellanväggar, tar du bort en har du en dubbelt så stor box osv ... Detta är även bra om man vill ha permanentbäddar och mocka ut dessa med traktor vilket både sparar strö och arbete![]()