Bygga eget träns, material osv

Status
Stängd för vidare inlägg.

Gwaeron

Trådstartare
Titeln säger väl en hel del. Jag har alltså förälskat mig i idéen med de keltiska tränsen som kaupre säljer men tyckte deras mönster var så fula :o Pysslig som man är tänker jag designa en egen modell och knåpa ihop. Nu behöver jag veta i vilken sorts butiker man kan köpa läder som är lämpligt för ändamålet samt spännen, tråd, färg att måla med osv. Är det nånting speciellt jag borde veta om lädersömnad och sånt innan jag sätter igång? Kommer inte på mer, är trött. Nu ska jag lägga mig i sängen med ritblocket och vara kréativ:D Gonatt!

Sv: Bygga eget träns, material osv

Vill bara dela med mig av att jag hade en idé att använda hööks träns med pullarnosgrimma med hjärta på, och då kapa isär pullargrimman så att man få det där "krysset fram". Jag tyckte att Kaupres träns var lite "för mycket" oavsett mönster, gillar speciella saker men med så rena drag som möjligt. Men då har jag uselt med pengar och rider inte med bett så det vore ju lite obefogat för mig att göra det projektet just nu.

Tack för tipset, men jag vill nog inte att det ska se sådär modernt ut. Sen tänkte jag försöka rista, eller vad det nu heter, in mönstret istället för att måla, alt. rista och måla med diskreta färger, det där blev bara för mkt.

neej. vari ligger det roliga i det? Jag vill ju såklart tillverka det själv :)

Ingen som har sett fler ställen där man kan köpa träns av liknande typ, men till vettigare pris och lite mer "stilrena"??

Jag hittade ett på mässa för dryga tusenlappen, ganska fint men dålig kvalitet. Skulle vilja ha nåt mer liknande...

Dec3.jpg

Det är ju liksom det som är grejen! Alla lite coolare träns är alltid superdyra och har oftast en eller flera detaljer som känns "inte mig" sådär. Förstår du vad jag menar? Kul att lägga ut massa tusenlappar på ett träns man inte är hundra procent nöjd med. Sen är det ju så skoj att sy! :) Du får nog ett elände att hitta ett bra och billigt träns tror jag:(

Inte för att jag riktigt "förstår dig", för jag har ingen egen häst och därmed inget eget träns, men det är en grymt cool idé! :D
När du börjar få du ta lite kort då och då så får vi se hur det "utvecklas" :rofl:

Tro mig, digitalkameran kommer vara en mkt kär vän i det här :) Jag har blivit klar med designen, är på gång med mätningarna för mönstret. Nu behöver jag bara pengar att köpa material för:angel:

Jag har också ett träns jag vill sy upp, elelr ä-hum, tre-fyra träns är mer korrekt, men det var ju just det där med spännen som fattas, läder och tråd har jag, men dessa krångliga spännen!

Vad roligt det ska bli att följa er :D
Man kanske ska börja med ngt hantverk, typ pannband, och sälja dem ^^ Kanske, någongång sådär XD
VI(Jag xD) VILL SE RITNINGEN!

:D

knyttet skrev:
Ingen som har sett fler ställen där man kan köpa träns av liknande typ, men till vettigare pris och lite mer "stilrena"??

Jag hittade ett på mässa för dryga tusenlappen, ganska fint men dålig kvalitet. Skulle vilja ha nåt mer liknande...

Dec3.jpg
fyfasiken vad snyggt, undra vars man får tag på ett sådant. Någon som vet?

Jag kan inte måla träns, men man kan ju försöka :rofl: :banana:

Yay ^^ Jag skissade en framsida av tränset, som jag ska göra lite större. Gillade den idén, även om jag inte kom på mönster eller tecken ^^

Naajj >.<
Jag kommer itne på Tecken, Symboler och mönster >.<
HELP!

Det där har jag velat göra hur länge som helst men jag har aldrig fått "röva ur vagnen"...
Jag vill väldigt gärna se och höra ALLT om ditt projekt. Så kanske jag kan få tillräckligt med insperation (och hjälp?)till att sätta fart själv?!
Pm:a eller vad som helst! :)

Allt... tjosan. Det här blir långt:devil:

Först funderade jag på vilka färger jag vill ha. Svart läder och silverspännen får det bli för det är så snyggt! Sen letade jag rätt på massa nya keltiska mönster på internet som jag antingen kan kopiera eller ombearbeta själv. Är rätt duktig på att rita såna. Har fortfarande inte bestämt färgsättningen på dem, men nånting ganska diskret.

Nosgrimman blir som kaupres aragorn fast inte fastsatt på tränset utan med ett knäppe under sidstycket.

Pannremmen blir V-formad utan målad dekoration. "öglan" som håller fast det vid sidstyckena kommer liksom ligga på utsidan och inte på insidan, samt vara lövformad.
2592274.jpg

nåt åt det hållet

Käkremmen blir som på kaupres fast lika smal hela vägen.

Fästena till bettet kommer som sagt vara inåtvända franska hakar på både tyglar och sidstycken

Sid/nackstycke blir också som på kaupres med extra långa sidstycken och fästning uppe på nacken.

Vill du veta mer är det bara att ropa!:) Jag vill själv veta ALLT om ditt projekt! Pm'a eller skriv här!

Kan ladda upp min heta skiss imorgon xD
Det blev faktiskt fin, enligt mig. Eller ja, inte själva skissen, men om jag skulle göra ett träns skulle det bli det :D

Jag har varken scanner eller kan rida ngt vidare, men planen är ett träns medell islänning, dvs bara nackstycke, (spänne uppe på nacken) ingen käkrem, med V-format vitfodrat pannband, smal engelsk nosgrimma och inåthakar på bettet.

Nästa projekt är ett likadant men med både pannband och nosgrimma lite bredare, rak överlinge och V-fotmat nedtill, treknatiga typ.
Tja och en londonfärgad nackrem till min portugisiska kapson efterosm det är lite halvjobbigt att hitta stigbettsremmar i den färgen...

Wassens i Göteborg (fd läderiet) har bra läder, det blir en tripp ditåt när jag får några kr över... Mitt stora problem har vart var i hela helsicke jag skulle hitta spännen...

Senast ändrad:

Synd att du inte har scanner :/

Här är iallafall mina FINA skisser: (Ironiskt xD)

Sidostycke, och JA. De ska vara en till likadan "bit"... :P
http://i4.tinypic.com/10o0fvt.jpg

Fram, Det är en tunn kedla i mitten. Ej så grov såatt den skaver...
Och det fina mönstrer är "blomblad"...
http://i4.tinypic.com/10o0j7a.jpg

OBS!!
Det är bara skisser, och dessutom har jag inget träns att måla sv eftersom jag inte har egen häst eller tillgång till träns ^^

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka