Bygga flyttbar ligghall

Human

Trådstartare
Jag har flera mindre sommarhagar och kom inatt på att det hade varit väldigt praktiskt med en ligghall som var flyttbar. Vi har en traktor och det gäller 2-3 islandshästar. Jag räknade på att om jag kan få ihop 17 kvm så har jag lite svängrum och kan banta ner måtten lite om jag måste för att det ska bli görbart för traktorn.

Jag har googlat men hittar inget om hur man kan bygga. Är det någon som har byggt en flyttbar ligghall och kan ge lite tips? Eller någon som bara har lite tankar? Det är väl framförallt grunden/botten och ev förankring jag funderar kring hur man ska konstruera.
 
Vi har en flyttbar i plåt, men det är inget hemmabygge och den är gammal.
man monterar ett drag i ena änden och hjul i andra änden 😄 men vet inte riktigt hur den är förankrad.
 
Köp ett tälthall för kreatur istället.
Nej, det vill jag inte ha.

Stålram med hjul i bakkant?
Själv är jag inte alls förtjust i tälten.
Tack! Jag hade inte ens kommit på tanken med hjul i ena änden, men det låter helt klart som något som skulle underlätta vid förflyttningen.

Vi har en flyttbar i plåt, men det är inget hemmabygge och den är gammal.
man monterar ett drag i ena änden och hjul i andra änden 😄 men vet inte riktigt hur den är förankrad.
Jag känner mig lite dum som liksom sett framför mig att traktorn ska lyfta ligghallen. Det låter ju väldigt mycket smartare med hjul och att traktorn drar den. Tack!
 
Nej, det vill jag inte ha.


Tack! Jag hade inte ens kommit på tanken med hjul i ena änden, men det låter helt klart som något som skulle underlätta vid förflyttningen.


Jag känner mig lite dum som liksom sett framför mig att traktorn ska lyfta ligghallen. Det låter ju väldigt mycket smartare med hjul och att traktorn drar den. Tack!
Ja vi funderade på en båghall för kor först, just för att kunna flytta/lyfta den. Men det är en låg balk i den vi inte gillade och ganska dyra. Jag tror man lyfter den på något vis med lastmaskin, men bökigt.
Så fick jag denhär av en kompis 😂 har stått på samma ställe i typ 20 år. Monterade fast tillbehören, lyfter med domkraft. Hakade på den på en stor bil och drog den hem 2,5 mil.
Den är inte så stor men duger fint på betet.

IMG_8764.png
 
Ja vi funderade på en båghall för kor först, just för att kunna flytta/lyfta den. Men det är en låg balk i den vi inte gillade och ganska dyra. Jag tror man lyfter den på något vis med lastmaskin, men bökigt.
Så fick jag denhär av en kompis 😂 har stått på samma ställe i typ 20 år. Monterade fast tillbehören, lyfter med domkraft. Hakade på den på en stor bil och drog den hem 2,5 mil.
Den är inte så stor men duger fint på betet.

Visa bifogad fil 146119
Precis en sån kompis skulle jag behöva :p Tack för bild också!
 

Liknande trådar

Fritid Jag går i tankar om att separera från sambon. Vi har två barn ihop och lever på en hästgård. Han har i flera år sagt att han inte vill...
2
Svar
22
· Visningar
4 168
Senast: Magnum
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 060
Senast: skuggi
·
Anläggning Jag håller som bäst på att skissa på hur jag vill bygga mitt stall - som skall byggas i en existerande gammal ladugårdsbyggnad - och har...
Svar
13
· Visningar
3 644
Senast: a1agnlju
·
W
Hästmänniskan Hejsan :D Vi ska bygga stall från grunden och jag har ganska många frågor angåande det här och vill veta så mycket som möjligt så...
Svar
11
· Visningar
16 806
Senast: Fierezza
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp