Bygga hagar?

P

Preed

Hejsan!

Min förening är i färd med att bygga nya rasthagar till nästa vinter då nu hästarna senaste vintern totalt tuggat upp varenda trästolpe i dom gamla rephagarna..

Vi har tittat på ett par olika alternativ men skulle gärna vilja ha input från andra föreningar om vad ni använder och hur era hagar fungerar..

Vi har tittat på rephagar med 200cm galvade järnstolpar från DeLaval.. Ett hyffsat billigt alternativ och enkelt att bygga och underhålla.. Det borde även vara väldigt hållbart då det är järn och galvaniserat så rosten inte kan angripa stolparna..

Sen har vi tittat på VM-Staketet ( http://www.vm-staketet.se/ ) men det däremot är ganska så dyrt.. Det rör sig om 2300m staket vi behöver och detta plaststaket med 2st liggare i plast skulle kosta över 180000kr (jämfört med 25000kr för rephagar med järnstolpar från DeLaval).. VM-Staketet har även ett alternativ med rep och stolpar i plast som då ligger på 13kr/m och skulle då hamna på 30000kr.. Frågan är väl närmast, hur hållbart är detta plaststaket i allmänhet, och i -30 graders kyla i norrbotten i synnerhet? Och hur lätt är det att bygga samt underhålla?

Vi behöver alltså ett relativt högt elstaket(ca 150cm) och det ska vara hållbart och lätt att underhålla samt klara av klimatet här uppe i norr.. Vad finns det för alternativ egentligen? Trä är ju väldigt fint men det är också väldigt dyrt samt att hästarna äter upp stolparna väldigt fort vissa säsonger. Vi vill ha hagar som håller ett antal år och då är ju trä uteslutet. Att tråd behöver bytas kan vi stå ut med men att bli tvungen att slå ner nya stolpar när det är tjäle i marken mitt i vintern vill vi helst slippa.

Så vad använder andra föreningar och hur fungerar det för er?

/Fredrik
 
Trästolp målade med tjära och Horseguards breda elband (franska elbandet) är min rekomendation.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag bor ute på landet med min sambo, en liten villa precis vid en grusväg. Då hade vi inga egna hästar, men 2 hundar. Förra vintern gick...
2
Svar
28
· Visningar
4 571
Senast: mackan
·
Anläggning Om man vill ha plast staket med el, och vill ha avdelare mellan hagar, dvs hästarna ska inte komma åt varandra över staketet - finns...
Svar
5
· Visningar
2 237
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp