Bygga hamsterbur

Hundbloggerskan

Trådstartare
Hur hade ni gjort om ni skulle bygga en hamsterbur i 2-3 fack i denna hyllan? Behöver komma åt varenda fack och vill inte ta bort väggarna då jag är rädd att stabiliteten försvinner då. Tänkte ha "mushål" mellan facken för att den ska komma igenom.
Tips på att hålla fukten borta? För att enkelt bygga det och helst så billigt som möjligt! :)
0243994_PE383246_S3.JPG

Länk om bilden skulle faila http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80275887/
 
Hamstrar är ju rätt torra djur så jag hade nog lagt in plexiglas som botten på de tre övre facken (det fjärde skulle jag ha haft som förvaring av hamsterprylar, typ mat, reservvattenflaskor etc). Kanske även ha en plexiglasskiva som bakstycke men en vanlig skiva funkar lika bra (beror nog mer på var hyllan ska stå). Limma, tejpa och "spika" fast skivan (den är ju inte i solit trä, utan snarare typ papp med träfaner på). För ventilation kanske det är bra att ha nätade hål längst upp i vardera "rum".

Dörren fram är ju det svåra att få till... Säkrast för hamstrarna är kanske att ha skjutdörrar i plexiglas men dessa kräver ju ventilationshål även de. Annars kan man ju ha en gångjärn-gallerdel högst upp i varje fack och en gångjärns-plexidel i botten av varje fack med nån form av 'lås'. Sen måste man förstås lösa det här med vattenflaskan, om du inte har vattenskål förstås.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 036
Senast: Wille
·
Övr. Hund Vi håller på att röja ur ett gammal ödehus för att flytta in så fort som möjligt. Tyvärr har förra boende haft ett gäng hundar instängda...
Svar
12
· Visningar
2 338
Senast: Migo
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 042
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 236
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Hiss och diss del 5
  • Träning och hälsa del 11

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp