Acto
Trådstartare
Så jag söker tips gällande åksjuk unghund. Otis har sedan han var valp haft väldigt lätt för att blivit åksjuk och kräkts vid bilåkande. Jag hade hoppats på att detta skulle ha vuxit bort nu men han är nu drygt 10 månader och blir fortfarande väldigt lätt åksjuk. Ibland har han kräkts efter 10–15 minuters bilåkande, ibland efter 25 minuter och ibland efter 40 min. Det händer även ibland att han kräks först när bilturen är slut. Ibland kan resan dit vi ska går bra medan han kräks på hemresan.
Notera att det inte rör sig om oro eller liknande över att vara eller åka bil utan just åksjuk/illamående.
Detta har dock senaste veckorna lett till att han har börjat tycka bilåkandet inte är kul. Så jag söker tips på hur jag kan hindra honom från att bli åksjuk.
Idag gör vi följande för att minska på illamåendet.
Jag kommer säkert få tips att åka till ”roliga” ställen och det tror inte jag är ett råd som hjälper då det just handlar om åksjuka men även då Otis i princip bara åker bil när vi ska till ”roliga ställen”.
Vårt bilåkande har sett ut enligt följande på veckonivå:
Så ja, jag tar tacksamt emot alla tips ni kan ha för att komma tillrätta med hans åksjuka
. Då taken är att apportering ska vara vår huvudgren så kommer bilåkande vara nödvändigt och apporteringskurser innebär ofta i vart fall 30 min bilåkande.
Notera att det inte rör sig om oro eller liknande över att vara eller åka bil utan just åksjuk/illamående.
Detta har dock senaste veckorna lett till att han har börjat tycka bilåkandet inte är kul. Så jag söker tips på hur jag kan hindra honom från att bli åksjuk.
Idag gör vi följande för att minska på illamåendet.
- Då han tyvärr blir mer illamående när han sitter i sin bilbur så får han nu åka i baksätet med Allsafe bilsele samt ett sätesskydd så att han inte kan trilla ner där man har fötterna samt för att ge honom bättre/mer plats (denna har vi köpt https://carlevel.se/products/hundsk...entatt-bilsatesskydd-med-natfonster-hangmatta). Vi vill ju dock verkligen helst att han ska åka i buren eftersom det är säkrare så jag hoppas vi kan gå tillbaka till buren tex efter sommaren.
- Ingen mat 2 timmar (om möjligt) innan biltur. Sannolikheten att han kräks är mycket större om han har mat i magen tyvärr.
- Mjuk och snäll körning, dvs. mjuka inbromsningar samt mjuka accelerationer samt att köra försiktigt i kurvor. Tycker detta hjälper en hel del, i vart fall har kräkningarna minskat, men illamåendet är kvar.
- Vidöppna fönster så länge vi inte kör på motorväg eller det regnar. Detta verkar hjälpa en hel del, men som ovan, det har minskat kräkningarna något men inte illamåendet helt.
Jag kommer säkert få tips att åka till ”roliga” ställen och det tror inte jag är ett råd som hjälper då det just handlar om åksjuka men även då Otis i princip bara åker bil när vi ska till ”roliga ställen”.
Vårt bilåkande har sett ut enligt följande på veckonivå:
- Måndag eller tisdag: biltur på ca 15 min till hundkurs som min mamma har gått. Otis älskar hundkurser.
- Lördag: biltur på 30 min till vår apporteringskurs
- Söndag: biltur på 15 min till vår lydnadskurs
- En gång i veckan: kort biltur (10 minuter) till mina föräldrar där han älskar att vara (tunnelbana innan dess).
- En gång i veckan: biltur på ca 20-25 min hem till mig.
Så ja, jag tar tacksamt emot alla tips ni kan ha för att komma tillrätta med hans åksjuka