Bygga hästgård!!

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare SezzansJulia
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 2 153
S

SezzansJulia

Är bara lite nyfiken här och ville höra om ngn här inne har byggt er egen hästgård?
Jag och min sambo har letat länge efter en hästgård och här nere i Småland finns det inte mkt att välja på :-(. Så vi har funderingar på att bygga en själv. Men tyvärr är det ju inte lätt att hitta ngn mark heller här.
Men iaf....jag skulle vilja höra lite av era funderingar om det är vettigt. O om ngn har egna erfarenheter.
Väntar otåligt på svar :)

Sv: Bygga hästgård!!

Varför inte?
Vi har själva byggt en egen hästgård, efter att ha varit och tittat på olika gårdar. När vi såg denna marken blev vi förtjusta och tänkte att varför inte bygga själv?
Vi byggde hus, garage och stall för fyra hästar. Har bott här i tre månader nu. Det som är skönt är ju att det inte blir något större underhåll på byggnaderna de första åren. Man får sitt hus precis som man vill ha det, så även stallet.

Men framför allt, så kolla mera på läget och storleken på marken, oavsett om det är bebyggt eller inte, är mitt tips.

//Jezz

Halloj!
Nu är jag inne på min tredje uppbyggnad! Det är kul - men jobbigt!
Den första jag köpte hade ett litet hus som fick bli dubbelt så stort och som hade en jättelada som fick bli stall.
Den jag har nu har vi byggt stall och hagar på.
Viktigt för mig:
- långt ifrån stora vägar
- bra och kuperade beten
- tillräckligt med mark! här i skåne har folk nästan ingen mark alls till hästarna och det tycker jag inte är schysst. eget sommarbete är viktigt för mig (det går ju att arrendera också!)

Det går att bygga uteboxsystem utan jättekostnader om man vill. Allt handlar ju om resurser och antal boxar! Man får räkna med mycket jobb och slit, många kontakter med kommunen, många regler att läsa in sig på och mycket budgetar och sånt men om man vill jobba lite får man ju precis en sådan gård man själv vill ha!

lycka till!

Det går ju annonsera efter mark att bygga bo på. En bekant har byggt helt nytt dock men man ska se till att man får tillräckligt med mark så det räcker till hagar / Höskörd mm.

Tack för alla svaren :-)
Jag känner verkligen för att bygga en egen gård o få precis som jag vill ha det. Vi har annonserat nu om mark som vi hoppas få svar på. Men här är det jättesvårt att hitta. Har hittat en på 2 ha o det kommer man inte långt med :-( Som ni skrivit så tycker oxå jag att mkt mark är ett måste. O gärna sommarbete.

Liknande trådar

Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
503
Senast: tanten
·
Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar... 2
Svar
23
· Visningar
2 291
Senast: Lingon
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 963
Senast: ildiko
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 834

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka