Bygga hemsida...

Texaz

Trådstartare
Finns det något enkelt och bra sätt för en novis att bygga sin egen hemsida? Domännamn har jag och det vill jag gärna behålla.

Det enda jag sett är typ diunstudio och liknande där man får en adress med deras namn med, det vill jag helst inte.

Finns det något annat enkelt sätt att göra det på eller måsta man anlita någon? Kan tillägga att det handlar om en rätt enkel hemsida där jag vill kunna lägga in en del annonser, kanske ha betalande länkar, visa lite bilder, kanske en blogg med...

Någon som är hemma på området???:confused:

Sv: Bygga hemsida...

Jag tycker att Frontpage är väldigt enkelt.

Sedan skaffar man ett webdomän, finns superbilliga för runt 12 kr per månad (typ, www . texaz. se eller vad som helst), och laddar upp genom ett ftp-program (Filezilla är enkelt).

Ovanstående metod är enkel att lära sig.

Givetvis får man mycket snyggare och bättre sidor genom andra, mer komplicerade (enligt mig) metoder, men detta är ett sätt att göra en enkel hemsida.

Om du kan tänka dig att lägga ned liiiite tid på det hela skulle jag rekommendera dig att ta en titt på WordPress (http://www.wordpress.org), för lyckas du bara få det installerat (väldigt lätt och finns många bra guider om du googlar) så kan du göra nästan allting direkt via webbläsaren och slippa hålla på och koda.

Vill du ha hjälp att installera det så skulle jag iofs kunna göra det åt dig, det är ett en-minutsprojekt om man vet vad man gör. :)

Det går att använda dinstudio som webbhotell och använda deras mallar. För att slippa deras namn i hemsidans adress behöver du bara peka om sidan till ditt domännamn.

Webgain har också mallar precis som dinstudio men med fler redigeringsalternativ. Vår hemsida är uppbyggd med webgain.

Finns massor med bra webbhotell som du kan använda dig av och de flesta har färdiga mallar om du inte vill koda och skicka upp via ftp. Är bara att googla på ex.vis webbhotell..

Det går att använda dinstudio som webbhotell och använda deras mallar. För att slippa deras namn i hemsidans adress behöver du bara peka om sidan till ditt domännamn.

Dock onödigt dyrt
99:-/månad

Varför?

Vet att Nidron (tror jag stavningen är) en gång jämförde koden med spagetti, men det är fortfarande ett lätt sätt att göra en hemsida på för den som inte vill/kan koda allt själv, men ändå vill ha en personlig hemsida..

För den lägger in en massa skräpkod som gör det omöjligt att W3C-validera vilket gör att sidan troligen inte kommer fungera i olika webbläsare. Säljs skräpet öht längre?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
196
· Visningar
27 220
IT & mobiler Finns det någon därute som är duktig på Joomla 4? Är det värt att sätta sig in i år 2022? För länge länge sedan började jag min "bygga...
Svar
2
· Visningar
591
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 722
Senast: Pratsch
·
Mat Jag vill börja med att den här tråden har inte med mina kollegor att göra och deras gränslösa kommentarer. Jag undanber mig därför alla... 2 3
Svar
44
· Visningar
6 671

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka