Bygga marsvinsbur

Kilauea

Trådstartare
Har nu två "svin" och funderar på (ja, alldeles troligen) att skaffa ytterligare en. Har en vanlig hederlig bur nu med plastbotten och galler som precis klarar minimimåtten för tre marsvin, men jag känner att för att mitt samvete ska må bra så ska de ha större utrymme.
Funderar på att antingen bygga en helt ny bur eller bara mer som en "lekbur" (fast lämna kortsidan på deras bur nu öppen med en ramp så de kan gå som de vill där och på så sätt få större bur).

Har letat och letat på nätet men inte hittat nån bra ritning på marsvinsbur. Tänker mig som trä som väggar (som en ram) och så nån plastmatta i botten och nån slags plåt eller dyl. att ha spånet på så man lätt kan göra rent.

Någon som byggt marsvinsbur själv (av något slag, innebur dock) och kan berätta hur och vilket material ni använt?
 
Sv: Bygga marsvinsbur

Jag har två hemmabyggda burar till mina:)

Den främre "lådan" med grönt hönsnät nät har jag inte byggt själv, utan fick med den när jag tog över ngra marsvin för tre -fyra år sedan.

Den bakre har jag dock byggt på egen hand, och det var inte alls svårt:)
Den är 150*70 cm ca. Låter ju inte riktigt som det du är ute efter, men jag kan ju beskriva hur jag gjorde den iaf;)

Botten är av samma virke som den mörkbruna baksidan, ngt behandlat trä som inte drar åt sig väta.
Kortsidorna är gamla sidor jag gjorde till en påtänkt utebur en gång, som aldrig blev färdig. Men de har jag satt ihop planka för planka, och stabiliserat med lister i övre och nedre kant.

Främre sidan är av ngt nät, och vanliga trälister. Har häftat på nätet med häftpistol... och satt hjul undertill.
Vet inte om det var en så bra förklaring:p

lite bilder iaf:
Svinbilder002.jpg


http://i53.photobucket.com/albums/g69/nyponros_2006/Svinbilder007.jpg
 
Sv: Bygga marsvinsbur

Åh, vad fint du har gjort det! Söta små grisar, ser ut att trivas bra där ;)

Håller själv på att planera bygge av bur så här kommer jag kika in lite då och då för att få idéer :)
 
Sv: Bygga marsvinsbur

Tack:)

Ja, de verkar inte vantrivas iaf:angel:

Roligt att du ska bygga bur!
Men om du ska göra en som liknar min, ta en högre list i nederkanten på framsidan, som det är nu läcker det ut mqassor av spån där:angel:

Mycket sopa för matte:D
 
Sv: Bygga marsvinsbur

Hur gör du när du gör rent? Sopar du bara ur, eller kan du skrubba om det behövs?
Låter lite för stort för mitt kök, men själva bygget lät ju inte alltför komplicerat, ens för mig :D .
 
Sv: Bygga marsvinsbur

Jag byggde ett burskåp av Ikeas lagerhyllor, den låga och bredare modellen. (Tror inte de finns längre) Det blev då två våningsplan som var 150*50 cm. (Tog en kort och en lång sektion.) Satte kanter längst ner för att hålla strö o hö kvar och klädde dessa (på insidan) och bottnen med golvmatta (plastmatta, tätade skarvarna ordentligt). Gjorde stora luckor längs med "den stora sektionen", satte gånggjärn och hade en vanlig hasp som lås. ...o sedan nät överallt såklart. Hade dock golvmatta för hela baksidan för att det inte skulle ramla ner en massa skräp. Målade det vitt - skitsnyggt! Har tyvärr inget kort på datorn, o nu befinner det sig hos en kompis som tog hand om mina tre grisflickor (har bara pojkarna kvar).

http://www.luneas.se/ Här finns dock en bild (under "Om luneas") på nästan likadana, mitt var dock en våning lägre.
 
Sv: Bygga marsvinsbur

Ja, absolut, det går bra att skrubba när det behövs!
Bottnen är ju behandlad, den är liksom blank på utsidan.
Blir inga fuktskador alls:)


Nej, den var inte så krånglig att bygga faktiskt, även om jag aldrig varit ngn stjärna med hammaren blev den hyfsad;)
 
Sv: Bygga marsvinsbur

Haha ja det där med listen har jag redan tänkt på. Dom är rätt duktiga på att skvätta ut både det ena och det andra... :p

Blir ca 1-1,2 dm högt fram, sen ska jag klä med hönsnät. Ska försöka hitta en såndär smart behandlad träksiva att ha i bottnen och på baksidan. :)
 

Liknande trådar

Däggdjur Bakgrund: 2 hanar nu 3 år flyttade hit i somras som sällskap åt vår nu 2 åriga hane,eftersom han gått ensam sedan vi tog över honom i...
Svar
5
· Visningar
1 518
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp