Bukefalos 28 år!

Bygga muskler,tips?

astridji

Trådstartare
Rider en mycket mysig herre på 8 år, ett danskt halvblod, storbyggd men inte grov. Han är något lång, och lite grön.

Eftersom jag numera bor på annan ort så rider jag honom mer sällan och när jag var hem så insåg jag att han tappat en hel del miskler vilket även visade sig i ridningen, han rids även av ägaren men pga hennes yrke blir han ibland stående.

Nu när jag flyttar hem kommer jag att ha mycket mer. tid för ridningen igen vilket gör att jag tänkt försöka muskla upp honom,

Först och främst behöver han bakre muskler, har förut klättrat, ridit kavaletti, tömkört och ridit en hel del mjukgörande övningar för att få ihop honom, har ni fler tips?

Det handlar om en dressyrhäst och att hoppa ex studs känns inte jättelovande ÄN då han blir fartblind och stark i hoppning så dessa roligheter besparar vi oss tills bättre ute underlag.
 
Sv: Bygga muskler,tips?

Nu vet jag inte vart du bor men om ni inte har massa snö så vik av stigen och rid rakt ut i skogen :) Om ni har snö, vänta tills den smält bort. Det är jättebra träning på många sätt. När du klättrar tänk på att jobba hästen såväl i uppförsbacken som nerför. Gör halter, halvhalter, tempoväxlingar osv för att stärka ännu mer. Försök lära den att galoppera över bom eller cavaletti för det är SÅ bra träning! Börja med bara en bom så det inte blir för svårt. Bygg sedan efter hand upp svårigheten.

Sedan kanske foderstaten ska ses över? Kolla upp värden på höet för utan en bra grund blir det inga resultat.

Lycka till! :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
12 487
Senast: Bobloblaw
·
R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 674
Senast: Lager
·
Träning Jag har problem med min häst som är dåligt musklad och blir springig (går/springer snabbt och slarvigt så att hon nästan snubblar) när...
Svar
8
· Visningar
1 663
Senast: Efwa
·
Hästhantering Jag har lite problem med min shetlandsponny. Han är sex år gammal, har varit hos mig ett drygt halvår, och har innan dess enbart varit...
Svar
17
· Visningar
2 342
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Äter hundar småfåglar?
  • Hundbeteende
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp