Bukefalos 28 år!

Bygga muskler

S

Sharp__

Jag vill veta bra tips på HUR man bygger upp mycket muskler, speciellt i RYGG och BOG. Min häst är ett halvblod på 13 år, som ej är riden så mycket i sitt liv. Han har lite dåligt med muskler, speciellt på dom ställerna jag sa. ;) Så om ni har bra tips, skriv.
 
Sv: Bygga muskler

Hej!
Jag skulle också vilja ha tips med det här, men jag kan i alla fall berätta vad jag gör med min 6 åring. Vi tränar henne mycket i backar
i skogen och över rötter och sådant för att hon ska lyfta på benen. Vi longerar henne också, men då är det viktigt att hästen går i rätt form och inte sätter huvudet rakt upp i luften. Då bygger den muskler på fel sätt.

Ha så kul med träningen ^^)
 
Sv: Bygga muskler

att skritta i skogen ger en bra avslappnad häst. Och bygger väldigt fina och jämna muskler över hela kroppen.

för att träna upp ryggen är cavaletti och klättring effektivt.
 
Sv: Bygga muskler

Klättring är väldigt roligt och hur bra som helst för ryggmuskelerna. Red min kompis häst ett tag och min kompis tävlade hästen i La msv b (en maxad grov Cponny) och vi var jätte mycket i backar och red och hade hur kul som heslt gick mycket bättre på tävlningar när vi hade varit i backarna och ridit.

Red upp i galopp i mellan backen först och sedan i mitten tog vi en väldigt brand backe och red uppför den. Gissa om vi hade roligt och att hästarna var tokiga :rofl:

Bogen vet jag inte på vilket sätt man kan träna.
 
Sv: Bygga muskler

Okej, tack för svaren :d

Är longering bra ? :)
 
Sv: Bygga muskler

Longering frestar hästens senor om man longerar på liten lina. Man ska inte longera ofta utan det är många som säger att de bara longerar någon gång per år. Många använder sig av rundkorall som är lite större och volten inte blir lika snäv, men då bugger man inte några muskler, men man kommunicerar med hästen.
 
Sv: Bygga muskler

Hej...Tömköra (dubbellongera) Att longera i en lina ger inte så mycket som tömkörning. Om du tömkör kan du göra samma övningar som om du rider...öppna, sluta, skänkelvikning, öka minska volter, fram och bakdelsvändningar you name it! Hästens muskler (rygg) kan jobba utan belastning och det ger fina muskler. Har man ex en sadel som ligger illa kan det hämma musklerna och då blir det inte ett bra resultat iaf. Det är så bra att få se sin häst från marken, då ser man verkligen hur den beter sig....rek varmt. Jag tycker att det är ett jätteroligt sätt att lära hästen och mig sjäv nya saker.
 
Sv: Bygga muskler

Tömkörning är min absolut största favorit i muskelbyggargruppen. Från marken kan du arbeta på volt, i skolor, reglera tempo etc.

Skrittarbete i skog, runt träd och på inte allt för plan mark är alltid bra. Voltarbete i framförallt skritt och galopp.
 
Sv: Bygga muskler

kupperad terräng är ju bra - borde finnas en hel del lämpliga kupperade stubbåkrar såhär års!(fast är det för blött osv så kan det bli rätt halt o jävligt)... o klättring är hur kul som helst! fast då ska man ju gärna ha ett litet sandtag eller liknande i närheten...

vet inte hur vatten hjälper med just rygg och bogar.. och nu är det ju lite kallt ute.. men under sommaren brukade jag rida i knähögt vatten med pållen (det var precis där vi klättrade så vi klättrade o sen travade vi med bamse steg genom vattnet :P )..och det tyckte han var jätteroligt! när vattnet nästan gick upp till bogen på honom försökte han galoppera upp ur vattenet nästan.. kan tänka mig att det är rätt så jobbigt! - obs! kolla botten innan du rider snabbare än skritt i djupare vatten!
 
Sv: Bygga muskler

Jag behöver också bygga upp ryggmuskler på pållen, och ska rida mycket i hög snö den här vintern :d Ska tydligen ge mycket...
 
Sv: Bygga muskler

Jag vill veta bra tips på HUR man bygger upp mycket muskler, speciellt i RYGG och BOG. Min häst är ett halvblod på 13 år, som ej är riden så mycket i sitt liv. Han har lite dåligt med muskler, speciellt på dom ställerna jag sa. ;) Så om ni har bra tips, skriv.

Vaddå Bog? Vill du att den ska vara bredare mellan frambenen, eller vad menar du?

Annars, varierad träning i rätt form=välmusklad häst.
 

Liknande trådar

Träning Jag har en föredetta varmblodstravare som är 7 år och vinglar lite fram och tillbaka i skritten och tar inte emot kontakt via handen...
Svar
2
· Visningar
557
Senast: Blyger
·
Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 492
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 581
Träning Hej! Jag ska ta över en häst som är 12 år. Hon gick som travhäst från att hon var 4-8 år sedan tog en familj över henne som tänkte ha...
Svar
1
· Visningar
713
Senast: Anna-KarinO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Hotellrum eller stuga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp