Bygga nytt allting?!

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare sweet_extraa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 6 126
S

sweet_extraa

Ni som köpte/hade en tomt med massa mark och byggde nytt hus och stall, vad valde ni för företag?

Vad kostade det?
Vad kostade allt sammanlagt?

Gärna bilder!
Har disskuterat det här lite grann och som vi har det nu bor vi ju på svärföräldrarnas gård (eget hus) men har nu fått mark från dem och tänkte bygga nytt hus och stall på egen tomt då.

Vad kostar det som sagt?

Sv: Bygga nytt allting?!

Ni som köpte/hade en tomt med massa mark och byggde nytt hus och stall, vad valde ni för företag?

Vad kostade det?
Vad kostade allt sammanlagt?

Gärna bilder!
Har disskuterat det här lite grann och som vi har det nu bor vi ju på svärföräldrarnas gård (eget hus) men har nu fått mark från dem och tänkte bygga nytt hus och stall på egen tomt då.

Vad kostar det som sagt?

Jag håller på att bygga allting nytt.
Nu gav vi 700`för marken och vi är uppe i 3,9 milj. Dessutom bygger vi också garage vilket inkluderas i den summan.

Vi bygger ek__öhus, en-plans 137,5 kvm.
Stall mel__ygarage 9,7 x 12 kvm på utsidan.

Det har tillkommit en himla massa grävkostnader, samt makadam o grus etc, då när du kalkylerar, lägg till några hundra tusen för det.

Av tiden blir man vis har jag hört :o
Men om jag varit lite smartare, så skulle jag nog ha valt att bygga stallet i leca-stenar och anlita polacker att bygga det.

I mitt stallbygge är jag uppe i:
165,000 kr platta
299,000 kr stallbyggnad
52,000 kr box-inredning (4 st boxar) inkl vattenkoppar etc.
38,000 kr elektricitet
25,000 kr till snickare
=579,000 kr
Sedan måste jag nu köpa till ytterligare träplankor samt plåt inne i taket och räknar med ytterligare ca 20-25,000 kr.
Så; ca 600,000 kr till stallet.
Plus ventilation 9,000 kr.

Bilder:
http://www.pbase.com/jezzibell/nybygge

//Jezz

Senast ändrad av en moderator:

Vi köpte 3,5 ha med gammalt hus, fullt användbart men äldre standard, utedass och oinrädd övervåning. Marken är betesmark och trädgård. För det gav vi 850.000kr.

Stallet är från Bruksbalken, fråga dom om offert!!! Sen kommer plattan, kostar minst 100, snickare, vatten, el.... Dyrt blev det...

Huset totalrenoverat invändigt nu..

Ska även bygga ett till hus, och kommer då välja Älvsbyhus, dom har bäst pris och finast hus tycker vi.

Vi köpte 3,5 ha med gammalt hus, fullt användbart men äldre standard, utedass och oinrädd övervåning. Marken är betesmark och trädgård. För det gav vi 850.000kr.

Stallet är från Bruksbalken, fråga dom om offert!!! Sen kommer plattan, kostar minst 100, snickare, vatten, el.... Dyrt blev det...

Huset totalrenoverat invändigt nu..

Ska även bygga ett till hus, och kommer då välja Älvsbyhus, dom har bäst pris och finast hus tycker vi.

Hej,
Ang. Älvsbyhus. Vi bor i ett Älvsbyhus nu och hade också funderingar på att bygga ett. Men när vi verkligen satte oss ner och jämförde priser, och tänkte att man kanske inte vill ha våtrumstapet i badrum etc. så var de faktiskt inte billigare när det kom till kritan. Man får dessutom vänta i ett år på Älvsbyhus.
Så, att verkligen prata med en säljare på olika husföretag och fråga vad som ingår och vad som inte ingår som blir kalkylerna väldigt annorlunda ;)
//Jezz

Hej
Håller med ang Älvsby hus. Billigast men inte om man jämför.
Bor i ett nu som vi byggde för några år sedan- har precis sålt och besiktat.
VÅTRUMSTAPET I BADRUM= inte godkänt
AVFUKTARE I GRUNDEN= inte avsedd för detta ändamål( jag är glad att vi inte sålde om 10 år och har i god tro trotta tt det var ok i grunden)
Dom är SNÅLA!!!+att man måste göra mkt själv
Håller just nu på att bygga hus, garage, stall på 200 kvm och kommer upp i ca 3,5-4 mille - Då har vi lejt bort MKT!
Lycka till :rofl:

Håller med om Älvsbyhus ,man ska inte ha med dom att göra :devil:

Skrev dumt nog på kontrakt med dom och när vi skrev på kontraktet så ifrågasatte jag om man inte skulle göra en Geotekniskundersökning innan men det var inga problem utan man kunde lägga i starkare Block om det behövdes på marken :confused:

Nu visade det sig att våran mark var så dålig så man kunde inte använda Älvsbyhus grund och dom kan inte bygga på platta så vi blev tvugna att bryta kontraktet och detta krävde man oss på 50,000kr + moms Det hade då gått 3 veckor från det vi skrev på och detta kom fram med marken ..
Man hade inte påbörjat huset utan enbart tagit emot beställningen och det intressanta var att man ville inte på något sätt försöka lösa situationen från deras sida trots att vi erbjöd dom stå för de kostnader de haft ..
Blev tom med införstådda att tog vi inte deras bud på att betala dessa 50,000+moms skulle det kosta oss ännu mer ..

Bygger nu med Fiskarheden och har blivit mycket bra bemött får mer hus för pengarna än vid Älvsbyhus ..

Det blir inte dyrare med huset och jag får mer för pengarna är glad att det gick som det gjorde och tycker att inget ska bygga med dessa lurenddrejaresom Älvsbyhus:devil: ..

Mvh Miaa

Jaså man kanske ska välja nåt annat då.... :crazy:

Vilka andra hus-tillv. kan ni rekommendera då??

Ska vara hus som passar på landet i bohuslän, befintliga huset är vitt och från 1900 ca.

Jaså man kanske ska välja nåt annat då.... :crazy:

Vilka andra hus-tillv. kan ni rekommendera då??

Ska vara hus som passar på landet i bohuslän, befintliga huset är vitt och från 1900 ca.

Kolla Fiskarheden :idea: Ballingelövkök, träpaneltak , spröjs och robusta hus hmmm och vad mer.

Bygger ett Fiskarheden nu och tycker deras kalkyl dessutom håller med hantverkarna ..

'mvh Miaa

Jag förstår inte vart ni får alla pengar ifrån?

Min sambo som tjänar grymt mycket pengar får ett lån på max 1 miljon och tillsammans hade vi fått ett lån på 2 miljoner.

Vart får ni 5-6 miljoner ifrån? :crazy:

Vad fick du betala enbart för själva stallet?

okej =) lät ju vettigt

ja nu har vi iaf kollat över alternativen som finns runt omkring.
Det ska ju byggas hus, stall, garage och ridhus.

Jag har jobbat med ett par Fiskarheden-hus och tycker att det verkligen är ordentliga hus.
Lätta att dra elen i....
Ena huset byggde deras egna killar och det gick verkligen fort.
De verkade duktiga och ordentliga, dessutom är deras hus snygga.

ja, deras hus har vi faktiskt kollat på. Väldigt trevliga dessutom :D
Nej, men ärligt. Hört att de går fort för dem. Vettiga priser?

Liknande trådar

Relationer Jag har upplevt en situation som väldigt irriterande under några år nu, för någon vecka sedan så escalerade min irritation och jag blev... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 094
Senast: Majjijann
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 986
Senast: lilsan
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 766
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att... 6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 199
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025
  • Blandraser och renraser