Bygga stall nära tätbebyggt område…

Bukefalos 30 år!

Thera

Trådstartare
Vi bor i ett litet samhälle med flera mil till närmsta stad. Vårt hus (markerat) är det sista huset på sista gatan och strax bredvid ligger ett skogsskifte på ca 30 hektar som ägs av en privatperson.

Skulle det vara tillåtet för skogsägaren att bygga stall och hagar på en del av marken enligt bilden?
Det finns ingen detaljplan på det tänkta området, och kommunens mark slutar vid den gula gränsen.

Vad gäller för att ha stall och hagar nära tätbebyggt område? Är det ok för skogsägaren att göra vad den vill så länge det inte är inne i samhället?

IMG_6915.webp

Vi bor i ett litet samhälle med flera mil till närmsta stad. Vårt hus (markerat) är det sista huset på sista gatan och strax bredvid ligger ett skogsskifte på ca 30 hektar som ägs av en privatperson.

Skulle det vara tillåtet för skogsägaren att bygga stall och hagar på en del av marken enligt bilden?
Det finns ingen detaljplan på det tänkta området, och kommunens mark slutar vid den gula gränsen.

Vad gäller för att ha stall och hagar nära tätbebyggt område? Är det ok för skogsägaren att göra vad den vill så länge det inte är inne i samhället?

Visa bifogad fil 174943
Det kan endast din kommun svara på.

Viktigt dock att resonera och fråga klart, innan bygglov sänds in. Sen får de inte svara - myndighetsregler.

Vi bor på landet utanför detaljplanerat område och våra grannar fick inte bygga stall. Det trots att ingen nuvarande granne var emot det och trots att det finns andra stall i närheten. Orsaken enligt grannen var att inte grannar skulle klaga på flugor och lukt. Så bara för att det är utanför detaljplan behöver inte betyda att det är okej antar jag.

Vi bor på landet utanför detaljplanerat område och våra grannar fick inte bygga stall. Det trots att ingen nuvarande granne var emot det och trots att det finns andra stall i närheten. Orsaken enligt grannen var att inte grannar skulle klaga på flugor och lukt. Så bara för att det är utanför detaljplan behöver inte betyda att det är okej antar jag.
Precis det svaret tror jag skogsägaren kommer få

Jag frågade ChatGPT "Vilka regler och riktlinjer finns i Sverige när det gäller nyetablering av hästverksamhet och stall, med avseende på avstånd till befintlig bostadsbebyggelse? Om nationella regler saknas, beskriv hur kommunala regler i allmänhet ser ut."

Den sammanfattande slutsatsen blev:
  • Det finns ingen nationell, tvingande meter-regel i Sverige för avstånd stall–bostad. (Kontrollerad fakta: Boverket/lagstiftning). Boverket+1
  • Myndighetsrekommendationer som används som utgångspunkt är ofta 200 m (Folkhälsomyndigheten) eller äldre riktvärden upp till 500 m, men dessa är rådgivande — kommuner bedömer varje fall individuellt. (Kontrollerad fakta: myndighetsdokument). MeetingPlus+1
  • I praktiken varierar kommunala rekommendationer/bedömningar mycket (vanliga intervall i kommunala dokument: ca 50–500 m beroende på omständigheterna). Detta är en generell observation utifrån kommunala exempel — alltså en sannolikhetsbaserad/praktisk sammanfattning. Ale kommun+1

Kanske säkrast att fråga kommunen. Oklart hur man gör annars, jag vill ju gärna veta om det är möjligt innan vi i så fall frågar skogsägaren om hon vill sälja. 😬

Kanske säkrast att fråga kommunen. Oklart hur man gör annars, jag vill ju gärna veta om det är möjligt innan vi i så fall frågar skogsägaren om hon vill sälja. 😬
Förstår din önskan då ditt hus är längst in. Men ser ut som tätbebyggda villagator, om du skulle få lov att bygga ser det inte optimalt ut, de på berörd villagata hade garanterat inte uppskattat all extra trafik, foder som ska dit o gödsel som ska bort. Sen kanske ridmöjligheterna blir begränsade?

Förstår din önskan då ditt hus är längst in. Men ser ut som tätbebyggda villagator, om du skulle få lov att bygga ser det inte optimalt ut, de på berörd villagata hade garanterat inte uppskattat all extra trafik, foder som ska dit o gödsel som ska bort. Sen kanske ridmöjligheterna blir begränsade?

Ridvägar funkar, det finns gott om stigar åt alla håll och planen hade varit en ridbana också.
Logistiken är ju dock som du säger, en aspekt att tänka på, likaså gödselhanteringen. Jag tänker max 4 hästar, men ändå.

Som jag mätt via karta hade stallet hamnat 180 meter från närmsta tomt som inte är vår.

Vet inte var man börjar, vill egentligen inte dra in kommunen först heller, skogsägaren kanske inte alls vill sälja av en bit heller.

• Gilla
Reactions: abc
Jag tänker att grannarnas inställning nog också kan spela roll, när det nu handlar om nyetablering av ett stall. Minsta gnäll från grannarna - och då tänker jag nog i princip "hela området" - hade gjort att jag låtit bli. Att etablera ett stall mot grannarnas vilja kan aldrig sluta väl, hur "rätt" man än har i sak.

Du måste nog dra in kommunen innan du frågar - väg, el och vatten till stallet kommer ju att behöva gå på/under deras mark

Ridvägar funkar, det finns gott om stigar åt alla håll och planen hade varit en ridbana också.
Logistiken är ju dock som du säger, en aspekt att tänka på, likaså gödselhanteringen. Jag tänker max 4 hästar, men ändå.

Som jag mätt via karta hade stallet hamnat 180 meter från närmsta tomt som inte är vår.

Vet inte var man börjar, vill egentligen inte dra in kommunen först heller, skogsägaren kanske inte alls vill sälja av en bit heller.
Fråga markägaren först då om det öht är aktuellt. Förstår att det känns lockande, men med såpass mycket grannar är risken väldigt stor för problem. Här där jag bor finns mkt gamla befintliga stall, men storstan växer o det kommer folk som gnäller.

Först och främst - du blandar inte in kommunen om du ställer frågor. Det är viktig kunskap.

Handläggarna svarar gärna på frågor och hjälper till.

Men så fort du vill ha ett förhandsbesked eller annan form av myndighetsutövning så är det stopp för frågor. De får inte svara enligt lagen.

Jag var på en träff för några månader sedan där en person från en sydligare kommun berättade om deras företagsklimat bl.a.
Han sa att deras bygglovsprocesser gick snabbt. Beroende på att det föregåtts av en ordentlig förprocess innan något skickats in. När det väl skickades invar det mesta klart och utrett, beslutet var klart att fatta.

Så kolla med kommunen - sorry om jag tjatar.:)

Först och främst - du blandar inte in kommunen om du ställer frågor. Det är viktig kunskap.

Handläggarna svarar gärna på frågor och hjälper till.

Men så fort du vill ha ett förhandsbesked eller annan form av myndighetsutövning så är det stopp för frågor. De får inte svara enligt lagen.

Jag var på en träff för några månader sedan där en person från en sydligare kommun berättade om deras företagsklimat bl.a.
Han sa att deras bygglovsprocesser gick snabbt. Beroende på att det föregåtts av en ordentlig förprocess innan något skickats in. När det väl skickades invar det mesta klart och utrett, beslutet var klart att fatta.

Så kolla med kommunen - sorry om jag tjatar.:)

Jag antar jag är rädd att kommunen ”drar igång” nåt om jag frågar dem, typ pratar med skogsägaren eller grannarna eller nåt. Detta är bara en tanke än så länge så jag är lite försiktig… 😬
Men det kanske de inte kommer göra?

Jag antar jag är rädd att kommunen ”drar igång” nåt om jag frågar dem, typ pratar med skogsägaren eller grannarna eller nåt. Detta är bara en tanke än så länge så jag är lite försiktig… 😬
Men det kanske de inte kommer göra?
Nej. Det vore väldigt konstigt.

kommunen ska svara på frågor och hjälpa medborgarna (de jobbar ju åt oss, medborgarna).
Alltså ska de vara "kunskapsbank".
Inget är officiellt eller igångsatt innan ansökan kommer in. Utnyttja det!

/tanten, gammal kommunpolitiker

Börja med skogsägaren hade jag sagt. :) Jag som själv är markägare hade absolut inte tagit illa upp om du frågade mig direkt, men jag hade nog blivit väldigt fundersam om jag fått reda på att du redan pratat med kommunen innan mig. Då hade jag dragit öronen åt mig och jag tror att många markägare tänker som mig. Dealen är mellan dig och mig och ingenting annat, försök inte gå förbi mig. Och utan markägaren med på din linje har du ändå ingenting att prata med kommunen om. Dessutom vet markägaren mer om sin mark än vad du gör och har kanske redan haft kontakt med kommunen i ett liknande ärende som du bara inte vet om. Så markägaren först! Vissa markägare kan vara väldigt känsliga så var ärlig med hur du tänker och vad du tänker göra.

Sen är det rätt lång väntetid på lantmäteriet så en avstyckning sker inte utan väntan så att säga. Bara så att du är beredd på det. Och stycka av tillräckligt med mark så det blir en jordbruksfastighet 120. Då har du andra byggregler än vad du har annars.

I det läget är det väl lämpligt att ansöka om förhandsbesked om du vill ha ett beslut på att det kommer gå att få bygglov för ett stall på den platsen.
Om det är en avstyckning som ska göras kommer det ändå att behövas förhandsbesked till lantmäteriförrättningen.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • SHL 26/27
  • Vad ska min son betala?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka