Bygga upp ekonomisk buffert

Förlåt för det jag kommer säga nu, men om du måste ta av besparingarna för att inte hamna hos kronofogden så borde du kanske se över om du verkligen skulle ha häst.

Jag vet vad det betyder att ha häst. Jag om någon vet, och jag vet hur det känns att tvingas sälja sin älskade vän men måste man så måste man (dock av andra orsaker än ekonomin).
Men du och ditt välbefinnande går före hästen. Någon annan kan äga och sköta om den och du kan få en bättre ekonomi. För det låter efter det här inlägget som att du borde göra något drastiskt.
Alltså, det är inte varje månad som det blir så där och det är inte hästen som är "problemet" hon är det billigaste. Det dyraste är de oförutsedda utgifterna och det är DOM utgifterna som nallar på sparkontona, inte räkningarna.
 
Alltså, det är inte varje månad som det blir så där och det är inte hästen som är "problemet" hon är det billigaste. Det dyraste är de oförutsedda utgifterna och det är DOM utgifterna som nallar på sparkontona, inte räkningarna.
Men vilka är de oförutsedda utgifterna? Visst när man har häst och bil så blir det alltid någon extra utgift som veterinär eller verkstad. I mitt fall har jag valt bort bägge delarna för delvis ekonomiska skäl. Bilen tex, går det att dra ner användandet så både bensinkostnaden och slitaget minskas? Byta till en bil som drar mindre? Billigare skatt? Billigare underhåll? Kan du byta tjänster med någon och på då sätt minimera kostnader i reda pengar?

Om man känner att man har dålig ekonomi behöver man verkligen sätta sig ner och se över och bokföra sin ekonomi, varje liten krona måste in för de är ofta de små utgifterna som man inte tänker på som äter upp det där man tänkt spara för (tuggummipaketet, läsken, tidningen, kaffet på stan).
 
Se över stallplats, kanske går att ställa på lösdrift och komma ner i kostnad alt ta pass innan och efter jobb? Ett par timmar övertid på jobbet inbringar ju lite extra cash. Skaffa medryttare som betalar en slant? Se över tv och internet, kanske klarar du dig på mobilens internet?
Handla på billigaste affärerna, köp storpack även om du är själv.
Byt till billigare bil? Försök be nån du känner fixa bilen istället för verkstad?
Ffa billigare livstil gällande hästen. Sånt går ju alltid att dra ner på om man är villig att offra mer service och lyx o sånt.
Se över försäkringar o sånt.
Jag stod i ett stall som var billigare förut, men jag mådde skit där. I det stallet jag står i nu vill jag inte flytta ifrån för jag mår väldigt bra det, så det är väl det jag "unnar mig".
Kan ej ha medryttare just nu då hästen är skadad. Att ta extra pass på jobbet funkar lite dåligt då Kör och Vilotiderna ställer till det. Jag har ingen TV, internet har jag hemma och jag har redan testat hur det är att överleva på mobilens internet, det var det hemskaste jag varit med om, snart ska det bli fiber här och det är billigare än adsl (haft fiber förut, så jämfört räkningarna).
När jag handlar tänker jag ofta på priset. De har en liten kyldisk där alla halvapriset varorna hamnar och jag har gjort en del köp där. :up:
Byta till billigare bil, tanken är att sälja den och köpa en ny, men behöver få upp lite pengar först.
Just det ja försäkringarna... jag tänker att jag ska kolla upp det. :)
Har ingen jag kan få hjälp med bilen, det är verkstad som gäller. När jag var ihop med mitt ex fixade han med bilen, men nu är jag själv..
 
Hur bor du? I en tvåa? Kanske får du billigare hyra om du flyttar till en etta?

Ta på dig extra uppdrag? God man och ledsagare t.ex.

Mindre, billigare och bensinsnålare bil?

Se över hästförsäkringen.
 
Alltså, det är inte varje månad som det blir så där och det är inte hästen som är "problemet" hon är det billigaste. Det dyraste är de oförutsedda utgifterna och det är DOM utgifterna som nallar på sparkontona, inte räkningarna.
Fast vad är det för utgifter som "plötsligt" dyker upp?
Jag tänker att nog planerar din ekonomi för "snålt" om du ofta blir överraskad av oväntade utgifter. Man får liksom räkna in utgifter för reparationer om man har bil. Dom dyker kanske inte upp varje månad men förr eller senare... Så lägg undan några hundralappar varje månad så har du NÄR bilen går sönder. Jag var mycket bättre på att spara när jag verkligen hade väldigt lite i inkomst tex när jag pluggade, då var jag liksom tvungen att planera i förväg eftersom jag visste att oplanerade utgifter kunde stjälpa det rejält. Så jag var tvungen att Varje månad lägga undan till veterinären och sådant.
Säg att bilen (hästen, hus, hund ect) med bensin, skatt, försäkring,parkering kostar 2000kr/mån så måste man räkna att den (till exempel) kostar 2300kr för och se till att de extra hundralapparna sparas. Har man inte råd med det så har man inte för det är vad den så småningom kommer att kosta även om den inte gör det varje månad

Nu med en vettig lön är jag helkass på att spara. Pinsamt usel. För att jag vet att jag klarar en oplanerad utgift ändå.

Hur kan en häst vara den billigaste utgiften man har? Jag vill med ha en sån.
 
Men vilka är de oförutsedda utgifterna? Visst när man har häst och bil så blir det alltid någon extra utgift som veterinär eller verkstad. I mitt fall har jag valt bort bägge delarna för delvis ekonomiska skäl. Bilen tex, går det att dra ner användandet så både bensinkostnaden och slitaget minskas? Byta till en bil som drar mindre? Billigare skatt? Billigare underhåll? Kan du byta tjänster med någon och på då sätt minimera kostnader i reda pengar?

Om man känner att man har dålig ekonomi behöver man verkligen sätta sig ner och se över och bokföra sin ekonomi, varje liten krona måste in för de är ofta de små utgifterna som man inte tänker på som äter upp det där man tänkt spara för (tuggummipaketet, läsken, tidningen, kaffet på stan).
Tja, du råkar ut för en olycka med din personbil och åker på en självrisk 4000kr, sen när den fixas upptäcker de att bromsrören behöver bytas ytterligare 3000kr.
Jag är väldigt beroende av bilen, måste ha den när jag åker till stallet, lite väl långt att cykla tyvärr och bussen har konstiga tider tyvärr.
Mitt mål just nu är att ta mig igenom den här månaden och hoppas att jag får en bra lön, för oftast när jag betalt alla räkningarna har jag några tusen över. Om jag inte gör något extremt klantigt kommer bilen hålla ett tag till. Så jag tror att redan nästa månad blir bättre, men skulle helst vilja hitta ett bättre sparande.
Jag sparar varje månad i en fond, pengar som jag inte kommer åt hur som helst. Funderar mest på vilket som är det effektivaste sparandet.
 
Hur bor du? I en tvåa? Kanske får du billigare hyra om du flyttar till en etta?

Ta på dig extra uppdrag? God man och ledsagare t.ex.

Mindre, billigare och bensinsnålare bil?

Se över hästförsäkringen.
Jag bor redan i en etta. Vad innebär extra uppdrag?
Kan tyvärr inte byta bil just nu (men det kommer bli av snart), den måste orka dra hästtransporten om vi måste iväg till t ex klinik.
 
Fast vad är det för utgifter som "plötsligt" dyker upp?
Jag tänker att nog planerar din ekonomi för "snålt" om du ofta blir överraskad av oväntade utgifter. Man får liksom räkna in utgifter för reparationer om man har bil. Dom dyker kanske inte upp varje månad men förr eller senare... Så lägg undan några hundralappar varje månad så har du NÄR bilen går sönder. Jag var mycket bättre på att spara när jag verkligen hade väldigt lite i inkomst tex när jag pluggade, då var jag liksom tvungen att planera i förväg eftersom jag visste att oplanerade utgifter kunde stjälpa det rejält. Så jag var tvungen att Varje månad lägga undan till veterinären och sådant.
Säg att bilen (hästen, hus, hund ect) med bensin, skatt, försäkring,parkering kostar 2000kr/mån så måste man räkna att den (till exempel) kostar 2300kr för och se till att de extra hundralapparna sparas. Har man inte råd med det så har man inte för det är vad den så småningom kommer att kosta även om den inte gör det varje månad

Nu med en vettig lön är jag helkass på att spara. Pinsamt usel. För att jag vet att jag klarar en oplanerad utgift ändå.

Hur kan en häst vara den billigaste utgiften man har? Jag vill med ha en sån.
Fast det går inte att planera "näst månad kommer jag råka ut för en olycka med personbilen och det kommer kosta 7000kr", det funkar inte riktigt så. Det är inte repartitionerna som är problemet, hittills har jag löst den biten. Jag sparar redan 500kr i en fond och 500kr till pensionen, i sommar när jag går upp i lön ska jag öka det till 1000kr vardera är planen.
Sen kommer jag få tillbaka på skatten och tanken är att de pengarna ska bli buffert också.
Jag har räknat ut en budget vad alla mina utgifter kostar i månaden och har avrundat allt uppåt till närmsta hundratal, just för att ha lite marginal.
Jag skulle vilja spara ihop massa pengar för att bli av med csn lånet snabbt, blir jag av med det sparar jag 7000kr om året.
 
Alltså, det är inte varje månad som det blir så där och det är inte hästen som är "problemet" hon är det billigaste. Det dyraste är de oförutsedda utgifterna och det är DOM utgifterna som nallar på sparkontona, inte räkningarna.

Men häst är en lyx, inte livsnödvändigt som mat, så hästen går att avvara för att förbättra ekonomin på sikt. Du får ju ändå medge att hästen kostar varje månad och det är pengar du kan spara annars. Det ÄR tråkigt att behöva sälja sin vän, men det är en lyx och inget annat att ha häst.
 
Fast det går inte att planera "näst månad kommer jag råka ut för en olycka med personbilen och det kommer kosta 7000kr", det funkar inte riktigt så. Det är inte repartitionerna som är problemet, hittills har jag löst den biten. Jag sparar redan 500kr i en fond och 500kr till pensionen, i sommar när jag går upp i lön ska jag öka det till 1000kr vardera är planen.
Sen kommer jag få tillbaka på skatten och tanken är att de pengarna ska bli buffert också.
Jag har räknat ut en budget vad alla mina utgifter kostar i månaden och har avrundat allt uppåt till närmsta hundratal, just för att ha lite marginal.
Jag skulle vilja spara ihop massa pengar för att bli av med csn lånet snabbt, blir jag av med det sparar jag 7000kr om året.
Fast om man har bil eller häst så tycker jag att det ingår att man måste inse att det kan tillkomma kostnader som inte är de vanliga fasta som kommer varje månad. Nu låter jag hemsk- men om man inte har råd med tex en oväntad veterinärräkning till hästen så har man inte råd med häst.
Hade du inte haft häst så hade dessa pengar kunna läggas tex på oväntad bilkostnad eller betala av csn-lånet som du nämner.

Jag måste dock erkänna att jag ändå inte förstår att du inte får ihop det om du jobbar heltid och har billiga kostnader för boende och häst? Vad får du ut efter skatt? Har du några andra skulder eller vart går pengarna mer?
 
Jag sparar redan 500kr i en fond och 500kr till pensionen, i sommar när jag går upp i lön ska jag öka det till 1000kr vardera är planen.
Sen kommer jag få tillbaka på skatten och tanken är att de pengarna ska bli buffert också.
Jag har räknat ut en budget vad alla mina utgifter kostar i månaden och har avrundat allt uppåt till närmsta hundratal, just för att ha lite marginal.
Det här är jättebra! Du har redan ett sparande, även om det är lite mer låst. Kan du tänka dig att lägga en del av löneökningen till ett regelbundet buffertspar i stället för att just nu öka till ditt mer långsiktiga sparande? Pengar som du relativt snabbt kommer åt men som inte syns i vardagen, t ex ett sparkonto (finns några med ränta) i en annan bank?
För mig var ett mål att ha en buffert så jag kunde köpa ny (gammal!) bil om min skulle totalhaverera, bestämde att jag skulle ha 30000:- där. Det tog tid, och ibland fick jag såklart använda bufferten till annat, men det gick till slut.
 
Fast det går inte att planera "näst månad kommer jag råka ut för en olycka med personbilen och det kommer kosta 7000kr", det funkar inte riktigt så. Det är inte repartitionerna som är problemet, hittills har jag löst den biten. Jag sparar redan 500kr i en fond och 500kr till pensionen, i sommar när jag går upp i lön ska jag öka det till 1000kr vardera är planen.
Sen kommer jag få tillbaka på skatten och tanken är att de pengarna ska bli buffert också.
Jag har räknat ut en budget vad alla mina utgifter kostar i månaden och har avrundat allt uppåt till närmsta hundratal, just för att ha lite marginal
Det jag menar är att du nog har för lite marginal. Att runda upp till närmsta hundratal för att bygga upp en budget är nog för lite i din situation med både bil och häst.
 
Tja, du råkar ut för en olycka med din personbil och åker på en självrisk 4000kr, sen när den fixas upptäcker de att bromsrören behöver bytas ytterligare 3000kr.
Jag är väldigt beroende av bilen, måste ha den när jag åker till stallet, lite väl långt att cykla tyvärr och bussen har konstiga tider tyvärr.
Mitt mål just nu är att ta mig igenom den här månaden och hoppas att jag får en bra lön, för oftast när jag betalt alla räkningarna har jag några tusen över. Om jag inte gör något extremt klantigt kommer bilen hålla ett tag till. Så jag tror att redan nästa månad blir bättre, men skulle helst vilja hitta ett bättre sparande.
Jag sparar varje månad i en fond, pengar som jag inte kommer åt hur som helst. Funderar mest på vilket som är det effektivaste sparandet.
Absolut så är det knappast så att man räknar på att råka ut för en olycka eller så, men det gör man knappast varje månad (gör man det bör man se över andra saker) och det är ju sånt man ska ha den där bufferten för, men det är inte första gången du gör någon tråd/inlägg om att din ekonomi inte räcker till, så antingen har du inte riktigt koll på vad pengarna går till, prioriterar fel saker eller har en för dyr livsstil till din inkomst. Jag skulle inte ha råd med häst tex i min ekonomi. Skulle jag ha häst skulle jag inte kunna jobba som jag gör eller resa i den utsträckningen. Det är ett val jag gjort. Jag bor också längre från stan då jag inte vill ha så stor boendekostnad. Jag har billig tv och bredband, för jag behöver ingen värstingvariant, planerar mina måltider väl för att minska matkostnader, undviker lunch på stan... För spartips (placering av pengarna) kan jag rekommendera att kika lite i tråden om att bli ekonomiskt oberoende.
 
Fast det går inte att planera "näst månad kommer jag råka ut för en olycka med personbilen och det kommer kosta 7000kr", det funkar inte riktigt så. Det är inte repartitionerna som är problemet, hittills har jag löst den biten.

Fast alltså, det är ju reparationerna som är problemet enligt dig själv, de oförutsedda utgifterna. För mig är det förutsett att det kommer bli reparationer på bilen, det är ett konto för sig. Jag vet att den kommer behöva reparationer, och det kontot är på c a 10 000 kr. När det är tömt är det dax att gneta ihop nytt, så det är fyllt till nästa dyra reparation. Service går på löpande däremot.

Och samma med hästen. 20 000 kr för oförutsedda utgifter (tappskor, vaccination, täcken etc går på löpande). Just för att jag vet att det kommer veterinärvård som inte täcks av självrisken, mediciner som inte täcks av försäkringen och en massa annan skit som bara dyker upp.

Under 30 000 kr i buffert tycker jag är väldigt oroligt för egen mage, särskilt om det dessutom finns transport och annat som måste vara i skick.
 
Jag håller isär oförutsedda utgifter och sparande.

Oförutsedda är just det. Oförutsedda. Det är därför jag vill ha en buffert. Jag har knappt några prenumerationer, jag har matlåda de flesta dagar.

När lönen kommer betalar jag alla räkningar. Sedan sätter jag in största delen av det som är över på ett transaktionskonto. Finns det många tusen så hamnar några direkt på sparkontot. Har några få hundra på kortet. Vartefter de tar slut fyller jag på.
Det är bra för min moral att inte ha ett par tusen på kortet så jag kan spontanköpa något....
När lönen kommer sätter jag över pengarna från transaktionskontot till sparkontot och börjar om..

Jag gjorde av med en väldigt stor andel av min buffert när jag borrade brunn i höstas. Lånade lite men det mesta togs från bufferten. Jobbar med att bygga upp den igen. Mitt ideal är att ha 60-70' på sparkontot.

Just nu avverkas alla träd på två sidor av min tomt och det kostar inte mig en krona. Det känns som rena vinsten bara det. ;)
 
Jag tycker också det är viktigt att tänka på att man kan bli oväntat sjuk och då få mindre inkomst samt att utbetalning från försäkringskassan kan ta lite tid.
Det hände mig- jag blev väldigt dålig på bara ett par veckor och sedan sjukskriven till och från i ett par år. Jag fick ersättning från FK. Men den dröjde ett tag.
 
Alltså, det är inte varje månad som det blir så där och det är inte hästen som är "problemet" hon är det billigaste. Det dyraste är de oförutsedda utgifterna och det är DOM utgifterna som nallar på sparkontona, inte räkningarna.
Fast det spelar ingen roll om hästen är billig, du säger att du ligger på gränsen hela tiden och då gör även en billig häst stor skillnad. Jag förstår att du inte vill sälja men det är huvudlöst att ha en häst, hur billig den än må vara, om man har svårt att få ihop ekonomin.
 
Fast alltså, det är ju reparationerna som är problemet enligt dig själv, de oförutsedda utgifterna. För mig är det förutsett att det kommer bli reparationer på bilen, det är ett konto för sig. Jag vet att den kommer behöva reparationer, och det kontot är på c a 10 000 kr. När det är tömt är det dax att gneta ihop nytt, så det är fyllt till nästa dyra reparation. Service går på löpande däremot.

Och samma med hästen. 20 000 kr för oförutsedda utgifter (tappskor, vaccination, täcken etc går på löpande). Just för att jag vet att det kommer veterinärvård som inte täcks av självrisken, mediciner som inte täcks av försäkringen och en massa annan skit som bara dyker upp.

Under 30 000 kr i buffert tycker jag är väldigt oroligt för egen mage, särskilt om det dessutom finns transport och annat som måste vara i skick.
Själv har jag svårt att ta tag i mitt sparande när det är över drygt 30 000. Jag HAR råd att spara mer än vad jag gör. Men jag MÅSTE liksom inte. Och då prioriterar jag tex resor och utemat.
Bufferten samlade jag ihop som student med csn och extrajobb (jag hade hundar och bil) på ren ÅNGEST. jag räknade varje krona. Jag gick med dåliga skor och frös. Men en buffert blev det.

Nu när det"kommer nya pengar" varje målad och tillräckligt för att klara av 7000 utan ett panikångestanfall så är det omöjligt att få Bufferten att växa.

Jag borde skämmas...
 

Liknande trådar

  • Omröstning
Äldre Spinoff - från en gammal hästtråd. Där man har köpt häst utan ha någon buffert alls, om hästen blir sjuk eller bilen behöver repareras...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
8 998
Senast: Elektronen
·
Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 980
Senast: Kakis
·
Skola & Jobb Hej, börjar med standarden att detta antagligen kommer bli ett långt inlägg och att jag är anonym av en anledning och om du vet vem jag...
Svar
17
· Visningar
2 610
Ekonomi & Juridik Jag har inte haft egen häst på snart tio år, har tidigare haft tre. Nu har jag efter flera års uppehåll samt lågavlönade jobb och...
2
Svar
21
· Visningar
4 210
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp