Bygga upp ekonomisk buffert

Fast det går inte att planera "näst månad kommer jag råka ut för en olycka med personbilen och det kommer kosta 7000kr", det funkar inte riktigt så. Det är inte repartitionerna som är problemet, hittills har jag löst den biten. Jag sparar redan 500kr i en fond och 500kr till pensionen, i sommar när jag går upp i lön ska jag öka det till 1000kr vardera är planen.
Sen kommer jag få tillbaka på skatten och tanken är att de pengarna ska bli buffert också.
Jag har räknat ut en budget vad alla mina utgifter kostar i månaden och har avrundat allt uppåt till närmsta hundratal, just för att ha lite marginal.
Jag skulle vilja spara ihop massa pengar för att bli av med csn lånet snabbt, blir jag av med det sparar jag 7000kr om året.

Du kan ju pausa pensions- och fondsparandet i några månader och lägga de pengarna i en buffert istället. Det kommer inte göra någon skillnad på din pension, och varför ska du ha pengar liggande i en fond om du inte ens går runt och riskerar att bli stående med en bil som du inte kan använda och då inte ta dig till stallet? var sak har sin tid tänker jag.
 
Själv har jag svårt att ta tag i mitt sparande när det är över drygt 30 000. Jag HAR råd att spara mer än vad jag gör. Men jag MÅSTE liksom inte. Och då prioriterar jag tex resor och utemat.
Bufferten samlade jag ihop som student med csn och extrajobb (jag hade hundar och bil) på ren ÅNGEST. jag räknade varje krona. Jag gick med dåliga skor och frös. Men en buffert blev det.

Nu när det"kommer nya pengar" varje målad och tillräckligt för att klara av 7000 utan ett panikångestanfall så är det omöjligt att få Bufferten att växa.

Jag borde skämmas...
Jag känner igen det där....:D

Jag gjorde så att jag band de där 30' på ett bundet konto som jag inte kan röra på viss tid. Sedan skaffade jag ytterligare ett konto som blev det nya sparkontot.

(Fast jag har med i bakhuvudet att jag när som helst kan bli så dålig att jag inte kan jobba. DÅ jäklar blir det snålt. Och då måste det finns en buffert så jag klarar en första omställningstid).
 
Jag tycker också det är viktigt att tänka på att man kan bli oväntat sjuk och då få mindre inkomst samt att utbetalning från försäkringskassan kan ta lite tid.
Det hände mig- jag blev väldigt dålig på bara ett par veckor och sedan sjukskriven till och från i ett par år. Jag fick ersättning från FK. Men den dröjde ett tag.
Ja en gång stod jag utan inkomst i nästan fyra månader på grund av strul mellan dum arbetsgivare och FK.
 
Fast jag har nu en såpass bra lön att det inte finns någon ursäkt annat än dåligt omdöme att inte spara.

Man kan faktiskt ändra sin ambition och pausa sparandet ett tag, när marken är stabil under fötterna. Vill du spara mer eller annorlunda har du ju utrymme att göra det. Det behöver ju inte vara så att du går i trasiga skor för att spara, när du har buffert och en högre levnadsstandard.
 
Fast det går inte att planera "näst månad kommer jag råka ut för en olycka med personbilen och det kommer kosta 7000kr", det funkar inte riktigt så. Det är inte repartitionerna som är problemet, hittills har jag löst den biten. Jag sparar redan 500kr i en fond och 500kr till pensionen, i sommar när jag går upp i lön ska jag öka det till 1000kr vardera är planen.
Sen kommer jag få tillbaka på skatten och tanken är att de pengarna ska bli buffert också.
Jag har räknat ut en budget vad alla mina utgifter kostar i månaden och har avrundat allt uppåt till närmsta hundratal, just för att ha lite marginal.
Jag skulle vilja spara ihop massa pengar för att bli av med csn lånet snabbt, blir jag av med det sparar jag 7000kr om året.
CSN har låg ränta (sist jag kollade) och det är kanske ingen jättekostnad egentligen? Jag betalar 12´ om året i CSN och skulle egentligen kunna betala av lånet men jag tycker det är bättre att ha det sparkapitalet på banken, ifall något oförutsett skulle hända. Nu har jag bett om att få betala lite mindre då jag är arbetslös men det kom ändå upp i drygt 10´.
 
Du kan ju pausa pensions- och fondsparandet i några månader och lägga de pengarna i en buffert istället. Det kommer inte göra någon skillnad på din pension, och varför ska du ha pengar liggande i en fond om du inte ens går runt och riskerar att bli stående med en bil som du inte kan använda och då inte ta dig till stallet? var sak har sin tid tänker jag.
Ja jag tänkte på det jag med. Om en räkning riskerar att gå till kronofogden så här den ofta redan kostat en del i påminnelseavgiftet, inkasso osv. Så det är nog en bra ide att betala den istället för att spara till pension.
 
Ja en gång stod jag utan inkomst i nästan fyra månader på grund av strul mellan dum arbetsgivare och FK.
Ja och för mig så hade läkaren fyllt i intyget felaktigt så då tog det ett antal veckor innan läkare och fk fick tag i varandra och sem skulle läkaren skicka in papperen igen.
Så bara där blev det försenat en månad.
 
@escodobe Jag har tagit fram en ny budget för mig själv med ett nytt system som gjort att jag har blivit supersporrad att spara :D.

Jag gör så att jag delar upp mina utgifter i kategorier (efter det att alla fasta kostnader är betalda och pengar är överförda till sparkontot) och så har jag bestämt för varje kategori vad jag tycker är rimligt att spendera; mat ute 3500 per månad, mat hemma 2000 kronor per månad, etc. Om jag då håller mig till hyfsat till budgeten så har jag ett litet överskott, det vill säga pengar kvar på kontot i slutet av månaden. De pengarna får jag sen göra vad jag vill med: slänga in på sparkontot eller spendera på nåt kul eller så ligger de kvar på kontot och tickar på så det blir lagom till en resa eller så.

För mig gör det stor skillnad för förut så bara spenderade jag pengarna jag hade i slutet av månaden. Fanns det pengar kvar så fanns det ingen hejd på mig vad det gällde utemat eller vin liksom :D. Nu vet jag att om jag sköter mig hyfsat kan jag peta in extra på sparkontot eller köpa nån dyr grej som jag vill unna mig. Eller lägga det på en resa.

Bara ett litet tips från mig! :)

Och såklart: automatisk överföring till sparkontona :up:.
 
Vad jobbar du med? Du kanske ska se dig om efter ett nytt jobb där du kan förhandla lönen? Eller förhandla lönen på nuvarande arbetsplats? Jag förstår inte riktigt hur man kan leva så på kanten om man har ett heltidsjobb?

Jag är student och har extrajobb. Jag har bil, häst och bor i en etta (hyres) och har inga som helst problem att få det att gå runt. Har en buffert på runt 50 000 och utöver det lite aktier. Jag kan knappast ha en högre inkomst än vad du har. Men det verkar på dig som om det är inkomsten som är problemet och att du prioriterar fel.

Jag förstår också som du skriver att det är de oförutsedda utgifterna som är problemet och de kommer inte varje månad (om man inte har otur). Men det du måste förstå är att om du har en bättre vardagsekonomi så har du större möjlighet till att spara till en buffert.

Du verkar slå lite bakut när folk försöker hjälpa dig här. Jag vet att ekonomi är ett känsligt ämne men du har ändå startat tråden för att få hjälp (antar jag). Så läs alla inlägg igen i ett neutralt läge och försök att ta till dig tipsen. Alla är faktiskt bra och i all välmening. Ta det inte personligt utan som just tips du kan välja att ta till dig eller inte. Ingen annan ansvarar för din ekonomi förutom du och bara du kan bestämma.
 
Vad jobbar du med? Du kanske ska se dig om efter ett nytt jobb där du kan förhandla lönen? Eller förhandla lönen på nuvarande arbetsplats? Jag förstår inte riktigt hur man kan leva så på kanten om man har ett heltidsjobb?

Jag är student och har extrajobb. Jag har bil, häst och bor i en etta (hyres) och har inga som helst problem att få det att gå runt. Har en buffert på runt 50 000 och utöver det lite aktier. Jag kan knappast ha en högre inkomst än vad du har. Men det verkar på dig som om det är inkomsten som är problemet och att du prioriterar fel.

Jag förstår också som du skriver att det är de oförutsedda utgifterna som är problemet och de kommer inte varje månad (om man inte har otur). Men det du måste förstå är att om du har en bättre vardagsekonomi så har du större möjlighet till att spara till en buffert.

Du verkar slå lite bakut när folk försöker hjälpa dig här. Jag vet att ekonomi är ett känsligt ämne men du har ändå startat tråden för att få hjälp (antar jag). Så läs alla inlägg igen i ett neutralt läge och försök att ta till dig tipsen. Alla är faktiskt bra och i all välmening. Ta det inte personligt utan som just tips du kan välja att ta till dig eller inte. Ingen annan ansvarar för din ekonomi förutom du och bara du kan bestämma.
Riktigt bra inlägg! :)
 
Krasst så hade jag räknat ut varenda krona hästen kostar och kollat om jag verkligen hade råd.
Räknat med vad jag betalar för bensin till stallet, transport osv.
Det lär vara en hel del pengar i slutänden som man inte ser. Jag förstår att hästen är viktig, betyder mycekt osv men häst är en ren utgift och lyxvara och jag tycker många lever i misär för att kunna ha kvar sina djur in i absurdum.
 
Krasst så hade jag räknat ut varenda krona hästen kostar och kollat om jag verkligen hade råd.
Räknat med vad jag betalar för bensin till stallet, transport osv.
Det lär vara en hel del pengar i slutänden som man inte ser. Jag förstår att hästen är viktig, betyder mycekt osv men häst är en ren utgift och lyxvara och jag tycker många lever i misär för att kunna ha kvar sina djur in i absurdum.

Alltså, det är jättedyrt med häst. Min häst kostade tex:

2450 kr stallhyra
1500 kr skoning/7:e vecka
Foder ca 400 kr i månaden
Försäkring 400 kr i månaden
Utrustning utslaget per månad ca 700 kr
Vaccination 500 kr om året
Jag ställde även ut honom så där försvann det i utgifter och bensinkostnader ca 5000 kr om året
Sedan så hade jag en tjej som red honom för tränare för mig och där kostade det ca 1000 kr i månaden sista halvåret jag hade honom.
Sen lite morötter och äpplen på det, några extra turer till stallet för att pussa på honom eller kanske byta ett blött täcke, förberedelser inför utställningar m.m.
Då var han nog en rätt "billig" häst eftersom vi inte tränade och tävlade som många andra gör och inte använde massa dyra märkesprylar. Men inte fan var han billig i drift.
 
Alltså, det är jättedyrt med häst. Min häst kostade tex:

2450 kr stallhyra
1500 kr skoning/7:e vecka
Foder ca 400 kr i månaden
Försäkring 400 kr i månaden
Utrustning utslaget per månad ca 700 kr
Vaccination 500 kr om året
Jag ställde även ut honom så där försvann det i utgifter och bensinkostnader ca 5000 kr om året
Sedan så hade jag en tjej som red honom för tränare för mig och där kostade det ca 1000 kr i månaden sista halvåret jag hade honom.
Sen lite morötter och äpplen på det, några extra turer till stallet för att pussa på honom eller kanske byta ett blött täcke, förberedelser inför utställningar m.m.
Då var han nog en rätt "billig" häst eftersom vi inte tränade och tävlade som många andra gör och inte använde massa dyra märkesprylar. Men inte fan var han billig i drift.


Häst har så många smygkostnader man inte tänker på tror jag. Även de som har hästen hemma på lösdrift lägger nog mer pengar än de tänker på i många fall, och de jag vet om som faktiskt bara lägger de där hundralapparna i månaden kanske drar in på annat som typ veterinär, foder, skoningar mm.
 
Alltså, det är jättedyrt med häst. Min häst kostade tex:

2450 kr stallhyra
1500 kr skoning/7:e vecka
Foder ca 400 kr i månaden
Försäkring 400 kr i månaden
Utrustning utslaget per månad ca 700 kr
Vaccination 500 kr om året
Jag ställde även ut honom så där försvann det i utgifter och bensinkostnader ca 5000 kr om året
Sedan så hade jag en tjej som red honom för tränare för mig och där kostade det ca 1000 kr i månaden sista halvåret jag hade honom.
Sen lite morötter och äpplen på det, några extra turer till stallet för att pussa på honom eller kanske byta ett blött täcke, förberedelser inför utställningar m.m.
Då var han nog en rätt "billig" häst eftersom vi inte tränade och tävlade som många andra gör och inte använde massa dyra märkesprylar. Men inte fan var han billig i drift.
Inte glömma tex bensin och slitage på bilen för att ta sig till stallet! Har man transport kostar den nog en del varje månad med.
 
Häst har så många smygkostnader man inte tänker på tror jag. Även de som har hästen hemma på lösdrift lägger nog mer pengar än de tänker på i många fall, och de jag vet om som faktiskt bara lägger de där hundralapparna i månaden kanske drar in på annat som typ veterinär, foder, skoningar mm.

Ja, jag har ju inte ens räknat på bensinen där. Det vill jag inte tänka på. Sen köpte jag ju ett släp också. Som kostar det med med reparationer, däck, försäkring och besiktning m.m.
Och givetvis en buffert till sämre tider. Det hade jag också. Ett hästkonto.

Nej, TS borde se över kostnaderna och se att hästen är nog faktiskt inte det billigaste här. Det tror jag inte ett dugg på, tyvärr. Då skulle det inte finnas miljoner trådar här på buke om hur man bäst lägger upp ekonomin när man skaffar häst..
 

Liknande trådar

  • Omröstning
Äldre Spinoff - från en gammal hästtråd. Där man har köpt häst utan ha någon buffert alls, om hästen blir sjuk eller bilen behöver repareras...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
8 998
Senast: Elektronen
·
Äldre Detta blev ett väldigt öppet inlägg, men det känns ok. En del kanske kan ta lärdom av mina misstag, eller åtminstone känna att det är...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 980
Senast: Kakis
·
Skola & Jobb Hej, börjar med standarden att detta antagligen kommer bli ett långt inlägg och att jag är anonym av en anledning och om du vet vem jag...
Svar
17
· Visningar
2 610
Ekonomi & Juridik Jag har inte haft egen häst på snart tio år, har tidigare haft tre. Nu har jag efter flera års uppehåll samt lågavlönade jobb och...
2
Svar
21
· Visningar
4 210
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Bra torrfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp