Bygga upp hästen

S

SweetMelody

Har just fått en ny medryttarhäst som jag ska ha för mig själv. Han har inte blivit riden så mycket sen i somras och har ju inga muskler. Han kändes också väldigt smal att rida, så jag funderar på vad man ska göra för att han breddar sig lite. För det gör de väl när de sätter muskler? Jag ska klättra honom en gång i veckan, men vad kan man göra mer för att bygga upp musklerna?
 
Förutom klättring:
- tempoväxlingar.
- ridning över cavaletti.
- lösgörande övningar.
- skänkelvikningar
- öppnor, slutor

Försök få hästen att jobba i en låg form tills han har muskler för att orka samla sig.

Lycka till.
 
Re: Tömkörning

ja, men bara för att man kan rida betyder inte det att man kan tömköra
 
Jasså du nu är du tränings sugen!! ;)
Jag är glad för din skull!
Bra tips du har fått! Men du vet ju faktist ganska mycket om uppbyggnad.... Men det är ju alltid bra att fråga andra!
Det finns många vettiga människor här inne!
Vi ses ikväll!

:banana:
 
Jajamen det har du helt rätt i! Och självklart är jag ju jätteglad att jag får ha Vilden, blir ju som en egen häst och allt :) Lycka till på lektionen sen! :bump:
 
Vila för muskelsättning.
Proteintillskott i muskelbyggartider (protein / energi kvoten brukar behöva höjas något).
Långa skrittpromenader i fri form - stimulerar hela kroppen och breddar överlinjen.
 
Rätt foder! Min häst har breddat sig efter betet med rätt uträknad foderstat o normal träning - ändå rider jag inte mer än fyra dagar i veckan. Mycket skritt, öppnor, slutor samt klättring. Även arbete vid hand kortare stund vissa av de dagar jag inte rider.
 

Liknande trådar

Träning Jag har en föredetta varmblodstravare som är 7 år och vinglar lite fram och tillbaka i skritten och tar inte emot kontakt via handen...
Svar
2
· Visningar
505
Senast: Blyger
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 315
Senast: Miiikaela_
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
771
Senast: Lutten
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 956
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp