Bygga ut befintligt hus. Planering och inspiration

Bukefalos 30 år!

Fd Diabetikern

Trådstartare
Japp. Vi har bestämt oss för denna ritning. Detta är grundritningen. så huset byggs bara ut på sidan. Vi vill inte göra för stora ändringar på resten va huset då det är den gamla delen och

Tänkte göra en tråd här och uppdatera allt eftersom vi kommer fram till exakt hur vi vill ha det men även om ni kloka Bukefalister kommer på något vi inte tänkt på :D

På övervåningen blir det ett extra sovrum med liten wc/handfat
På bottenplan kommer vi ta bort väggen inne från entrén/vardagsrum och öppna upp samt lägga till ett rejält badrum.

Tanken är att ha stort fönsterparti alternativt hela vägen med fönster på baksidan för att gå ut på altan.

Jag har 2,5 km till närmsta granne med bara skog runtom så verkligen in the middle of nowhere typ

Vi börjar med att planera utsidan hur vi löser invändigt tar vi lite senare :D Viktigt för mig är att inte få döda ytor och rymd/fönster med dagsljus. Huset kan ibland vara lite mörkt inne.

Arkitekten som hjälper oss har även visat lösning på hur vi ändrar värmen. I dagsläget är det ett fåtal el-element som inte används. En luftpump och en vedpanna i köket med vattenburet system som går ut till 3 element. Vi kommer utöka detta så vi kan ha kvar vedpannan och elda i köket samt så har vi en kamin i vardagsrummet som kommer få stå kvar.

Ser att ritningen hamnade upp och ned nu men den kommer ändå uppdateras.

Ni som byggt ut är det något ni ångrar i efterhand? Bra att tänka på?

Förra huset var ju totalrenovering som vi gjorde själva har en egen tråd om denna ihop med förra sambon som hastigt gick bort) Här är tanken att faktiskt leja bort så mycket som möjligt. Inomhus sen kommer vi göra mycket men jag känner att jag faktiskt inte vill göra för mycket själv.

Har som krav att ändra avloppet så det har jag fått fria händer påp. Har ui dagsläget en skärande pump som vi kan skicka åt helvete när badrummet kommer på plats på marknivå :banana: (Får skylla mig själv som sålde skiten till förra ägarna :rofl: )

678a4cb6-7b3a-4975-834e-b59c52742a2c.webp

Åh vad spännande att följa! Jag skulle vilja bygga på en våning på min utbyggnad. Det är bara runt 10kvm det rör sig om men det skulle göra att jag får (nåja) ett eget sovrum.

Ska ta tag i att bolla med snickaren till våren, om reglerna för maxbelåning ändras har jag lite mer att spela med.

Fundera över ljuset och lägg stor vikt vid det, ser man hur man byggde förr så gjordes husen ofta längre och smalare istället för kvadratiska i formen och en stor anledning var att få in dagsljus. Huset orienterades också efter väderstrecken med sovrum åt öster så man vaknar till morgonsolen och mörkt och svalt på kvällen när man lägger sig. Vardagsrum tvärtom åt väster så att de blev ljusa och trevliga på em/kväll. Köket i nordöst för att det inte skulle bli för hett med både sol och vedspis eller matvaror som skulle beredas skulle ligga i sol.

Nu bygger ni nytt ch modernt så kanske inte riktigt samma men jag hade tagit med samma tänk för jag tycker det gamla sättet att planera hus är helt lysande, att kunna vakna till morgonsolen och gå och lägga sig mörkt och svalt är fantastiskt.

Fundera över ljuset och lägg stor vikt vid det, ser man hur man byggde förr så gjordes husen ofta längre och smalare istället för kvadratiska i formen och en stor anledning var att få in dagsljus. Huset orienterades också efter väderstrecken med sovrum åt öster så man vaknar till morgonsolen och mörkt och svalt på kvällen när man lägger sig. Vardagsrum tvärtom åt väster så att de blev ljusa och trevliga på em/kväll. Köket i nordöst för att det inte skulle bli för hett med både sol och vedspis eller matvaror som skulle beredas skulle ligga i sol.

Nu bygger ni nytt ch modernt så kanske inte riktigt samma men jag hade tagit med samma tänk för jag tycker det gamla sättet att planera hus är helt lysande, att kunna vakna till morgonsolen och gå och lägga sig mörkt och svalt är fantastiskt.
Nej vi bygger inte nytt vi adderar på huset redan befintliga. Vardagsrummet blir större och får dörr till ny toalett. På övervåningen blir det då ett gästrum och mindre toa. Grunden ändras inte.
Arkitekten har hjälpt oss behålla större grundidén med huset då det är byggt tidigt 1800-tal så vi vill bevara så mycket som möjligt 😁

Helskotta. Tur vi har skrivit ut typ 20 ritningar :rofl:

Vi har de senaste 2 dagarna varit ute och ritat i snön. Ritat upp invändigt. Hamnat i diskussioner om smådetaljer Fiskuterat fönster och börjar nu tanten in lite offerter på fönsterpartier vi tycker om för att få rätt mått och leta ett fönster på övervåningen som stämmer med det vi har.

Bifogade filer

• 20260106_184121.webp
    20260106_184121.webp
    246,5 KB · Visningar: 132
Så nu inväntar jag offert/förslag på 2 alternativ till fönster

Arkitekten var ute i förra veckan och vi satte oss och fastslog mått och hur vi ska lösa värmen. Blir till ett vattenburet system med luft/vatten där kaminen fortfarande kan gå. Tyvärr går inte det befintliga lilla vattensystemet som går från köksspisen att inkludera men kommer ej tas bort. Kan alltid underhållselda med denna (och om det blir strömavbrott.) Utöver kaminen som sitter i vardagsrummet.

Brorsan kommer komma ut och fixa och trixa lite med badrummet. Han är golvläggare på våtutrymmen och ska hjälpa oss planera in lösningar.

Så fort jag får fönstren ska jag skicka det till arkitekten som sen kommer färdigställa så vi kan skicka in ritning.

Bestämt oss för att flytta upp tvätt/torktumlare från källaren direkt så jag kan sätta igen de brunnarna och bara ha det gamla bad/tvättutrummet som förvaring.

Då kan jag även göra om avloppet vilket jag VERKLIGEN vill. Hatar det! Slamavskiljaren kan jag flytta typ direkt när grävmaskinisten kommer ut för att sedan när badrummet på källarplan försvinner plocka bort det förhatliga pumpen utanför som har en tendens till att krångla och skjuta upp avloppsvattnet in i källaren igen. Mindre kul

Yes byggritningarna är nu klara och vi ska ha möte med handläggare i nästa vecka.

Eftersom priserna sticker något enormt på vissa priser nu pga av omvärlden har jag köpt en del grundmaterial (geotextil och lite avloppsrör inför flytt av tank då priserna sticker rejät 1 maj)

Har 2 kontakter jag ska skicka ritningarna till så får vi se samt uppdatera gällande fönstren. Tror vi satsar på rejäla dubbeldörrar istället. (priset halverades dessutom)

Äntligen börjar det röra lite på sig :banana:

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Svensk politik 9
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Arbetsintervju

Barn

Hund

• Rintränings- och utställningstråd
  • Valpkull!