Bygglov, uteboxar?

Puppan

Trådstartare
Nån som vet lite om reglerna för vad man får bygga med och utan bygglov?
Måste man ha bygglov för att bygga uteboxar utan gjuten platta? Vill gärna ha lite kött på benen innan jag kollar med kommunen....
 
Bygglov krävs i regel för alla byggnader med en yta över friggebodsmåttet (10 kvm) och i det här fallet blir ytan större än så. På jordbruksfastigheter kan ev uteboxar klassas som ekonomibyggnad och då behövs inget bygglov. Men utgå från att bygglov krävs så att du inte riskerar ett svartbygge!
 
Beror också på var du bor. Bor du inom stadsplanerat område eller inte?
Är det klassat som glesbygd kan du i princip bygga hur stora ekonomibyggnader(som det kallas när man inte använder det som bostad) som du vill.

Mvh T
 
Glömde.... om du planerar att ha fler än fyra hästar så krävs ett godkännande från jordbruksverket samt gödselplatta.
Mvh T
 
Bygglov krävs om du bor inom detaljplanelagt område ,
i samlad bebyggelse eller inom strandskydd. Det spelar ingen roll om det är med eller utan gjuten platta.

I övrigt är det bygglovsfritt. Däremot kan bygganmälan krävas avseende bärförmåga och konstruktion.

Mitt råd är att du kontaktar din kommuns byggnadsinspektör eller bygglovsgranskare. Vi är till för att svara på era frågor.

Beroende på hur många hästplatser som ska rymmas kan det oxå krävas att lantbruksenheten på Länsstryrelsen ska ha förprövat byggnationen. Kontakta även dem för att få korrekt svar. Djurskyddsinspektören i din kommun kan oxå vra behjälplig.

Det är alltid bättre att prata med en myndighetsperson för mycket ( än en för lite )

Lill / byggnadsinspektör
 
Är det verkligen så?
Jag trodde att det alltid krävdes bygglov... :confused:
Men vad är då samlad bebyggelse?
Dit jag ska flytta är det mycket åkrar, grusväg och en och annan granne. Vi tänkte bygga ut stallet lite diskret utan bygglov.
 
Ja! Det är så det står i Plan och bygglagen.
Samlad bebyggelse är de områden i din kommun som byggnadsnämnden har beslutat om är värdefull ur kulturmiljö synpunkt. Ofta rör det sig om välbevarade byar om minst 10 fastigheter eller rand bebyggelser till tätorter.

Om du bor mitt ute på landet är det knappast troligt att du tillhör samlad bebyggelse. Det som istället kan komma ifråga är om gården är gammal och viktig ur byggnadskultursynpunkt. Då har kommunens antikvarie eventuellt synpunkter på din tillbyggnad och val av material.

Svaret jag gav ovan gäller naturligtvis ekonomibyggnader till jord- och skogsbrukets behov. Gäller det industri, bostäder eller andra byggnationer är det bygglovspliktigt

Mvh Lill / byggnadsinspektör
 
Men hur funkar det om man bor på landet men inte har jord- el skogsbruk? Om man inte har det måste man då ha byggnadslov?
 
Egentligen är svaret ja!
Men många kommuner låter uteboxar eller stall vara en komplementbyggnad till bostadshuset.
Drivs stallet däremot som ett företag är det alltid bygglovspliktigt om det inte är jord- eller skogsbruk.

Mvh Lill
 
Hur har det gått för dig?
Nyfiken eftersom vi har samma funderingar..
 
Hm...petar in en annan relaterad fråga till detta.

Om man t.ex. ska bygga om en ladugård helt och hållet inuti, men behålla "skalet" måste man söka något då.

Antar att svaret är nej, men man vet aldrig. :crazy:
 
Nej det behövs inget bygglov, vi har precis byggt ett helt stall med gjuten platta innanför "Skalet" på våran ladugård.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi vill sätta upp ett glasräcke på balkongen istället för nuvarande trästaket. Mailade kommunen för att fråga om det behövs bygglov och...
Svar
10
· Visningar
424
Senast: Catsu
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
876
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 222
Senast: Freazer
·
Hemmet Vi har köpt ett litet hus och ”alla” vill plötsligt komma och hälsa på. Vi ser det som sådär roligt att ha hela huset fullt med folk om...
2
Svar
27
· Visningar
2 779
Senast: Breaktown
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp