Bukefalos 28 år!

Kanske ska du allra först se om marken och vägstumpen tillhör personen som bygger ut.
Den personen har ingen plikt att upplåta mark och vägstumpar åt bygden.
Det är något jag har funderat på
Är det tillåtet att stänga av gamla stigar och vägar med fårhagar hursomhelst?
 
Bygglovsreglerna är de samma i alla kommuner. Men kan man inte dessa så är det ju bara att prata med en bygglovshandläggare på kommunen. Där kan man begära ut handlingar och information.

Angående avlopp så måste man alltid ansöka, oavsett vilket kommun det är eller om det ställts krav innan. Det är för att kommunen måste godkänna att det valts en korrekt lösning utifrån belastning och placering. Varken du eller kommunen skulle bli speciellt glada om de kom ut 5 år senare för att inse att det inte alls funkade med en infiltration på den platsen. ;)
Fast nu
Kanske ska du allra först se om marken och vägstumpen tillhör personen som bygger ut.
Den personen har ingen plikt att upplåta mark och vägstumpar åt bygden.
Vägstumpen tillhör inte dem. Det har jag kollat med lantmäteriet.
 
Om det ens behövs bygglov. Alltså smartare att ringa bygglovskontoret.

Absolut, en viktig parentes! Vi kommer behöva bygga en badass maskinhall på jordbruksfastigheten för att kunna fortsätta bedriva skogsbruk inom primär vattenskyddszon, den är helt lov- och anmälningsbefriad.
 
Det är något jag har funderat på
Är det tillåtet att stänga av gamla stigar och vägar med fårhagar hursomhelst?

Stigar har jag svårt att tänka mig att man måste bevara. Är inte allemansrätten tillräcklig?

Det bör finnas en överenskommelse om vägrätt om betesdjur behöver passera ens marker.
Har för mig att det också har betydelse om vägen är inritad på kommunens kartor, men det är inget jag vågar svära på.
 
Mark som du inte äger får du inte bygga på alls oavsett om du har bygglov eller ej.
Men är det ett bygge som kräver lov eller anmälan så är det enklare att gå vägen att anmäla till kommunen.

Är det en samfällighet eller vem äger vägstumpen? Ägaren be kronofogden ta bort bygget på grannens bekostnad och begära skadestånd för återställning av marken. Kan också polisanmälas som egenmäktigt förfarande (man "stjäl" ägarens möjlighet att kunna använda sin mark till det man vill, tex. ha en promenadväg där)

Avlopp är en helt annan sak. Det är inte bygglov du söker då utan miljötillstånd - helt annan lag.
 
Mark som du inte äger får du inte bygga på alls oavsett om du har bygglov eller ej.
Men är det ett bygge som kräver lov eller anmälan så är det enklare att gå vägen att anmäla till kommunen.

Är det en samfällighet eller vem äger vägstumpen? Ägaren be kronofogden ta bort bygget på grannens bekostnad och begära skadestånd för återställning av marken. Kan också polisanmälas som egenmäktigt förfarande (man "stjäl" ägarens möjlighet att kunna använda sin mark till det man vill, tex. ha en promenadväg där)

Avlopp är en helt annan sak. Det är inte bygglov du söker då utan miljötillstånd - helt annan lag.
Vägstumpen ägs av en vägsamhällighet. Grannen äger två tomter, en på vardera sida om vägstumpen, och bostadhus står på ena tomten och garaget på den andra. Sakta men säkert har de spärrat av vägen - som brukade användas av cyklister, gångtrafikanter, ryttare, osv - mer och mer. Soptunnor, elsladdar, vedhögar, osv. När jag hörde med kommunen så kunde de inte hjälpa till eftersom vägsamfälligheten inte söker om bidrag för den lilla biten...
 
Om bygget bryter mot reglerna för bygglov ska kommunen agera.

Det andra är samfälligheten som måste agera emot.
Har de ens sagt ifrån till honom att de inte tycker det är ok och bett honom ta bort sakerna. Om det är gjort men inte hjälper så är det dags att gå vidare om ni vill ha kvar vägen. Ring och prata med kronofogden, de brukar vara väldigt bra på att berätta hur allt går till om man behöver hjälp från dem. Ta sen upp frågan på nästa årsmöte om styrelsen inte är aktiv i saken.

Och försök att få alla fortsätta använda vägen under tiden annars vet han ju att det är lönt för honom att fortsätta!
 
Avlopp är en helt annan sak. Det är inte bygglov du söker då utan miljötillstånd - helt annan lag.

Nej, det är en anmälningspliktig anläggning, inte tillståndspliktig om rätt ska vara rätt. Miljötillstånd (enligt miljöprövningsförordningen) är för verksamheter med stor miljöpåverkan (typ stora industrier, infrastrukturprojekt, gruvor och liknande) och miljötillstånden prövas av mark- och miljödomstolen (de själva eller på delegation till länsstyrelsens miljöprövningsdelegation) och tar oftast 2-3 år innan tillståndet utfärdas. Anmälningspliktiga verksamheter/anläggningar handläggs av miljökontoret i respektive kommun med en lagstadgad tid på max 6 veckor.
 
Vägstumpen ägs av en vägsamhällighet. Grannen äger två tomter, en på vardera sida om vägstumpen, och bostadhus står på ena tomten och garaget på den andra. Sakta men säkert har de spärrat av vägen - som brukade användas av cyklister, gångtrafikanter, ryttare, osv - mer och mer. Soptunnor, elsladdar, vedhögar, osv. När jag hörde med kommunen så kunde de inte hjälpa till eftersom vägsamfälligheten inte söker om bidrag för den lilla biten...
Det GÅR inte längre att använda vägen. Jag slutade rida på den när elsladdan drogs tvärsöver. Folk forsatte att gå där länge, men inte nu längre. Nu ligger/står, uppifrån räknat, soptunnor, ett lass ved, elsladd och en hög grus på vägen. Ingen aning om någon bett dem plocka bort sakerna.
 
Det GÅR inte längre att använda vägen. Jag slutade rida på den när elsladdan drogs tvärsöver. Folk forsatte att gå där länge, men inte nu längre. Nu ligger/står, uppifrån räknat, soptunnor, ett lass ved, elsladd och en hög grus på vägen. Ingen aning om någon bett dem plocka bort sakerna.
Jag tror dom boende försöker säga något...
 
Nej, det är en anmälningspliktig anläggning, inte tillståndspliktig om rätt ska vara rätt. Miljötillstånd (enligt miljöprövningsförordningen) är för verksamheter med stor miljöpåverkan (typ stora industrier, infrastrukturprojekt, gruvor och liknande) och miljötillstånden prövas av mark- och miljödomstolen (de själva eller på delegation till länsstyrelsens miljöprövningsdelegation) och tar oftast 2-3 år innan tillståndet utfärdas. Anmälningspliktiga verksamheter/anläggningar handläggs av miljökontoret i respektive kommun med en lagstadgad tid på max 6 veckor.
Här handlade det om anläggningar för hushållsbruk. Enligt SFS 1998:899 Förordning om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd §12 så ska tillstånd sökas hos och beviljas av kommunen. De kanske inte formellt har namnet miljötillstånd(?) Men jag menade lite mer allmänt ett tillstånd som är relaterat till miljölagstiftningen - till skillnad från ett som är relaterat till bygglagstiftningen (som bygglov). Så länge man bara är klar över att det är olika lagstiftningsområden så spelar detaljerna mindre roll för TS fråga i tråden.
 
Jag tror dom boende försöker säga något...
Grejen är att "de boende" inte har någon formell makt i frågan. Det är samfällighetsföreningen som måste göra det om man ska driva saken juridiskt. Och det måste man ju uppenbarligen om man vill nå resultat i detta fallet om det är medveten obstruktion från grannen. Om föreningen är passiv är det upp till delägarna att ta upp det på årsmötet för att få snurr på saker.

Ifall du blockerar min garageuppfart genom att parkera din bil där kan grannarna visserligen säga till dig att de inte tycker det var snällt gjort, men det kan du ju strunta i om du vill. Men jag som äger garageuppfarten kan göra mer än så, och jag kan få samhället att agera för att skydda min rätt att själv få disponera min egen garageuppfart. Men det är bara om jag själv gör det och säger ifrån att den *** bilen ska bort därifrån.

Om föreningen formellt aldrig har sagt ifrån kan ju grannen låtsas att han trodde det var helt ok för deras del...
 
Grejen är att "de boende" inte har någon formell makt i frågan. Det är samfällighetsföreningen som måste göra det om man ska driva saken juridiskt. Och det måste man ju uppenbarligen om man vill nå resultat i detta fallet om det är medveten obstruktion från grannen. Om föreningen är passiv är det upp till delägarna att ta upp det på årsmötet för att få snurr på saker.

Ifall du blockerar min garageuppfart genom att parkera din bil där kan grannarna visserligen säga till dig att de inte tycker det var snällt gjort, men det kan du ju strunta i om du vill. Men jag som äger garageuppfarten kan göra mer än så, och jag kan få samhället att agera för att skydda min rätt att själv få disponera min egen garageuppfart. Men det är bara om jag själv gör det och säger ifrån att den *** bilen ska bort därifrån.

Om föreningen formellt aldrig har sagt ifrån kan ju grannen låtsas att han trodde det var helt ok för deras del...
Sant
Kanske räcker det att säga till den boende att föreningen tänker ta strid om vägen ifall han inte flyttar sina prylar
Å andra sidan kan det vara en envis ***** :)
 
Här handlade det om anläggningar för hushållsbruk. Enligt SFS 1998:899 Förordning om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd §12 så ska tillstånd sökas hos och beviljas av kommunen. De kanske inte formellt har namnet miljötillstånd(?) Men jag menade lite mer allmänt ett tillstånd som är relaterat till miljölagstiftningen - till skillnad från ett som är relaterat till bygglagstiftningen (som bygglov). Så länge man bara är klar över att det är olika lagstiftningsområden så spelar detaljerna mindre roll för TS fråga i tråden.

Då är jag med på hur du menar, samt att jag skrev lite fel också :o det finns kommunala "tillstånd" till enskilda avlopp, men till avlopp som fler än 5 är anslutna till är det plötsligt en C-anmälan, för att därefter (stora avloppsreningsverk) bli tillståndsprövande igen.
Förstår att gemene man inte skiljer på tillstånd och tillstånd men för de i branschen har de olika juridisk grund och rättsskydd.
 
Jo om ägaren har givit sitt tillstånd.
Man kan skriva servitut på sådant.
Som hos mig.

Förrförra ägaren byggde ett timmerhus med tillhörande källarvåning. Så småningom uppenbarades det att hela huset stod utanför tomten. Det är samfälld mark.

så dåvarande ägare nasade runt hos alla oss runt 40-talet samfällighetsdelägare och bad om ett servitut. Jag var alltså en av dem som då skrev på - inte utan protest.

Nu har jag servitutet jag en gång i tiden beviljade....
 

Liknande trådar

Samhälle Vi bor bredvid en uttjänt förskola som sista tiden har bebotts av flyktingar från Ukraina. Det har fungerat jättebra och v ser gärna att...
Svar
7
· Visningar
1 254
Senast: Sar
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 340
Senast: Freazer
·
Relationer Vet inte ens vart jag ska börja. Fick starta ett anonymt konto för jag känner att jag måste få skriva av mig lite just nu. Igår blev...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
14 521
Senast: Bulldoozer
·
Hemmet Jag vill sätta upp ett stängsel hemma. Ett av typen Gunnebo/rådjursstängsel. Min kommun hävdar att stängsel räknas som plank/mur och...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 749
Senast: nyttnick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp