TwiggyM

Trådstartare
Jag har planer på att bygga ridhus samt renovera upp ett gammalt stall. Behövs det bygglov till stallet även om utsidan är intakt?
Vart vänder man sig för att söka bygglov till ridhuset och hur lång tid brukar det ta att få igenom?

Sv: Bygglov?

Detta är citat från Djurskyddsförordningen
"5 § Stall för häst, nötkreatur, ren, svin, får, get och fjäderfä eller anläggning för pälsdjur får inte uppföras, byggas till eller byggas om utan att byggnaden på förhand har godkänts från djurskydds- och djurhälsosynpunkt. Detsamma gäller när ett stall eller en anläggning ändras på ett sätt som är av väsentlig betydelse från djurskydds- eller djurhälsosynpunkt eller när en byggnad som förut har använts för annat ändamål tas i anspråk eller inreds som stall. Med byggnad avses även del av byggnad.
6 § Fråga om godkännande av stallar och anläggningar prövas av länsstyrelsen. Länsstyrelsen skall besikta stallar och anläggningar innan de tas i bruk."

Undantag från förprövning
Alla byggnadsåtgärder behöver dock inte förprövas. Jordbruksverket har medgivit undantag från förprövning om den planerade byggnadsåtgärden berör ett djurslag som det finns ett begränsat antal av på anläggningen. En anläggning definieras i detta sammanhang som en eller flera byggnader för djurhållning som är belägna på samma fastighet. Förprövning krävs därför inte om antalet djur av berört djurslag, efter den planerade byggnadsåtgärden, understiger 5 hästar.

Kravet på förprövning innebär att djurstallar för jordbruk inom områden som inte omfattas av detaljplan har undantagits från bygglovsplikt och krav på bygganmälan enligt plan- och bygglagen.

Sv: Bygglov?

Bygglov för ridhus beviljas av kommunens bygglovenhet/stadsbyggnadskontoret.

Hur lång tid det tar beror på om fastigheten är inom planlagt område eller inte och naturligtvis om det finns sakägare som inte vill ha ett ridhus i området.

Ett tip är att skaffa godkännande från berörda grannar och ansök om förhandsbesked hos kommunen så vet du om projektet är genomförbart utan att lägga ner för mycket tid och pengar.

Det är svårt för kommunen att stoppa ett ridhus om inte detaljplanen uttryckligen inte tillåter det. Ligger fastigheten utanför planlagt område finns egentligen inte några hinder, sakägare (grannar) kan sättar käppar i hjulet men har egentligen svårt att stoppa ett ridhus om inte bygget väsentligt försämrar för dem.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 331
Senast: Nota
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 285
Senast: a1agnlju
·
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan... 2
Svar
37
· Visningar
2 654
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 099
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka