Byrackor från spanien

AngelaL :Vill bara tipsa om Aftonbladet.se
Just nu ligger det annonser från SOS ute där med flertalet mindre gatukorsningar. Kanske värt att titta på? flera av dom var mindre och dom är ju så otroligt söta...

Och till alla: Skulle mer än gärna ta hem hund från spaien om jag inte redan hade 2 :smirk:

Lycka till!
 
Från vilken förening har du tagit hem din hund?

Var de oseriösa el har de skött allt på det sättet dom har sakt att dom ska sköta allt.

Hade din/dina hundar några sjukdommar?


och till alla andra, jag vet att inte omplaseringshundarna alltid har det bra, sverige är inte ett perfekt land.. men jag tycker att det känns bättre att ta en hund från spanien och kanske skänka pengar till djurenrätt, el svenska hästars värn, hundstallet el liknande..

men självklart så ska jag kolla upp massa olika alternativ innan jag bestämmer mig. och om jag fick hem en hund, svensk el spansk, så skulle jag låta göra en veterinärundersökning på båda..
 
Oj..förlåt tror jag kanske skrev lite så det kunde misstolkas.

Mina hundar kommer inte från spanien...hade inte hört talas om spanienhundar förräns jag redan hade mina 2.

Men om jag inte haft dom hade garanterat en spanienhund stått först på listan. Dom är ju veterinärbesiktade och testade på flertalet punkter innan införseln. Allt kontrolleras av jordbruksverket osv.

En kompis kompis däremot tog hem en liten tik därifrån och hon är helt underbar! pigg och glad och go med allt och alla :)

söker hem
 
Så du tycker det är bättre att ta en hund från spanien och kanske bidra till smitta/sjukdomar i Sverige?

Fint tänkt du! Tycker du ska kolla upp en hel del information kring dessa varningar som har utfärdats.

Såg förresten igår på landet runt att Danmark vill att Sverige ska lätta på sina regler kring införandet av hund pga de danskar som har sommarstuga i Sverige tycker det är så krångligt med alla regler.

Tycker det är mkt bra att Sverige har hårda regler kring införsel.

Ett exempel kom ju upp häromdagen då en kvinna hade smugglat in en hund som hon hade tyckt så synd om.
En bekant till henne som lekt med valpen fick reaktioner och uppsökte sjukhus. Man trodde det kunde vara rabies.

Nu var det antagligen inte så allvarligt antagligen. Hon som hade smugglat in valpen skulle få välja att avliva hunden eller låta den sitta i karantän i fyra månader.

Men det är otäckt med alla sjukdomar som finns som hundar kan drabbas av.
 
Det skulle nog inte göra någon särskild skilnad om jag tog en hittehund i sveriga el spanien, jag planerar nämligen att om något år åka utomlans och jobba och om jag hade hund då skulle den få följa med, och om man följer alla regler så ska det inte vara några problem..

och hundarna från ada och sos ska vara väldigt nogrant kollade efter sjukdommar,, nogrannare än vad jordbruksvärket kräver.. så det är nog värre för de som åker utomlans med sin hund och inte vet om alla sjukdommar, än för en som tagit en hund från spanien och fått långa informationer om sjukdomar, symptom och behandling.
 
o ja,, det är säkert jätte tufft att säga att man har en hund från spanien,, ungifär lika tufft som att säga att man har en kamphund.. éller någe annat puckat..
 
Debatten ang att ta in hund från Spanien eller Grekland kommer nog aldrig att sluta. Var och en måste få ha sin egen åsikt.
I och med att Sverige är med i EU kan vi ta med våra hundar på semester utan 4mån karantän när vi kommer hem. Att både ADA och SOS har större krav på att ta in en hund från Spanien än JBV har för att ta in en "semestrande hund" är väl isåfall bara positivt.
Om man är så skeptisk till om dessa omplaceringsorganisationer inte tar sitt ansvar och hittar på olika vaccinationer, ta kontakt med dem och fråga. Svårare än så är det inte. Du får även alla intyg på att hunden är vaccinerad när du får hem den.

Jag har valt att ta en spansk gatuhund. Jag har inte gjort det för att det ska vara tufft, inte för att jag struntar i alla hemlösa blandraser i Sverige utan helt enkelt för att efter nästan två års letande, fastnat för denna lilla varelse. Hade jag hittat henne i Sverige hade det inte spelat någon roll.
Jag valde att hjälpa henne till ett bättre liv.

Svensk eller inte.. ingen kan hjälpa alla men alla kan hjälpa någon..
 
tyvärr är det nog inte så att man kan lita på en veterinär för att den är ifrån sverige.. och det finns säkert lika många veterinärer som tycker det är okej med införsel av hundar som det finns veterinärer som är emot.
Visst vi har finna lagar, men de fungerar inte, våra djurskydsinspektörer kan inte eller vill inte göra sitt jobb jag har varit med om för mycket när det gäller djurhållning för att våga lita på någons ord, särskilt inte sånt som man läser i artiklar. jornalisterna har en viss förmåga att förvärna allt till vad de tror har störst nyhetsvärde, och det som har störst nyhetsvärde brukar i regel inte vara bra saker.

därför skulle jag jätte gärna villja veta mer om att ta in spanska hundar från någon som har gjort det, som kan berätta vad den fått för bemötande ifall allt varit seriös, hur hunden har mått och hur uppföljandet har varit..

däremot vill jag inte ha några snabba utläggande för att det alltid är dåligt att ta hem dessa hundar, men gärna någon som har personliga erfarenheter av dessa orginisationer, alltså ingens kommpis, kommpis, systers, svägerska typ.
Trots allt är det lagligt, och enligt organisationerna så ställer de högre krav en jordbruksvärket och de arbetar för att jordbruksvärket ska skärpa lagarn..
 
***och det finns säkert lika många veterinärer som tycker det är okej med införsel av hundar som det finns veterinärer som är emot****

Har du hört veterinärer säga att de är för? Eller gissar du bara?
Jag har inte hört en enda som är för, men däremot flera som är emot.
 
Jag beundrar ALLA som hjälper någon.
Tycker verkligen att det är bra att överhuvudtaget ta hand om en hund som behöver hjälp. :)
Har läst flera artiklar om hundar som blivit hjälpta, både svenska och utländska.
Bra att det finns människor som vill göra något.
Däremot finns det kanske många som "impulshjälper" och det är ju inte bra var hunden än kommer ifrån.
 
Sv: Re: Byrackor från spanien

Eller är det kanske för att man vill ha just den hunden?? :crazy:

Trångsynta människor finns det gott om..bra med fakta har dom ont om.

Grana skrev:
Eller är det kanske för det är "tufft" att säga att hunden kommer från Spanin? :crazy:
 
Sv: Re: Byrackor från spanien

Detta har diskuterats en hel del bland veterinärer o jag har aldrig hört någon vara positiv. Officiellt är veterinärkåren klart emot gatuhundsimporter. Har du vad veterinärförbundet o SVA skriver?
Att blodproven mot tex leichmania inte är säkra vet man av erfarenhet.
PL
 
Sv: Re: Byrackor från spanien

*KL*

Har påbörjat rabiesvaccinering av min svenskfödda hund pga allt skit som smugglas och importeras till Sverige. Vågar inte chansa.
 
Sv: Re: Byrackor från spanien

*KL*

Om man helt bortser från de medicinska riskerna så finns det ändå skäl att hjälpa hundarna på plats istället för att importera. Det handlar om hundar som är vana vid annat klimat och ett annat liv. Jag tror att många hade mått psykiskt bättre av att adopteras i sitt hemland eller avlivas. Kanske är även kastrering och mating en väg att gå - dvs låt dem fortsätta sitt fria liv, men med hjälp till mat.
 
Sv: Byrackor från spanien

Har du träffat några spanska hundar?
De är nämligen hyfsat stabila individer vi pratar om.. Till skillnad mot flertalet svenska omplaceringshundar som verkligen kan vara psykiska vrak. Tro mig när jag säger att det är INTE "rädda till varje pris" som utövas av dessa organisationer. Och återigen DET MESTA ARBETET SKER I DESSA LÄNDER..
Ett fåtal hundar adopteras ut!
 

Liknande trådar

Fritid Vet inte om jag pallar en vinter till här. Om man vill ta med sig hundarna och tillbringa vintern utomlands, hur gör man? Vaccinationer...
Svar
1
· Visningar
290
Senast: Törnrosa
·
Fritid Kommer landa på Gardermoen ett par dagar innan midsommar och är ledig till efter midsommar, så funderar på att stanna kvar i Norge 2-3...
Svar
11
· Visningar
356
Senast: Fideli
·
Hundavel & Ras Disclaimer: jag kan ingenting om hundar. En mycket nära vän (och tillika min stallägare) har världens bästa hund. Eller ja, egentligen...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 057
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
2 667
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp