Bukefalos 28 år!

Byta bakbromsar på bil, kostnad?

Det ska man inte vara så säker på. När jag blev stående vid Eugeniatunneln utan bromsverkan hade bilen precis fått nya skivor och belägg runtom på verkstad :crazy:

Vår Subaru hade helt sönderrostad broms på ena bak men inga anmärkningar på besiktningen (när vi köpte den).

Jag tror dock att nån av dessa 2 hade sagt det. Åtminstone servicekillen som ändå gjorde mig uppmärksam på det. Och jag har inte så mycket annat än deras råd att gå på.
 
Jag fattar ingenting nu. På servicen förra året noterades och informerades om detta. "Ingen brådska, inom 1 år" sa killen då och gav mig ett prisförslag.
Och nu är jag dum i huvudet som följer det?

Alltså, inom ett år betyder ju just att det borde gå bra i ett år till. MEN, eftersom det är bromsar det gäller så är det många som resonerar som så att hellre byta "för tidigt" och vara på säkra sidan än att det visar sig att killen på verkstan hade fel och bromsarna bara höll i ett halvår och så hände det en olycka.
Sen så hänger ju alla delar på bilen ihop på det ena eller andra sättet, så om en del är lite sliten kommer det kanske att påverka andra delar på bilen på ett negativt sätt. Alltså kan totala slitaget på bilen bli lägre om man byter delar lite "för tidigt", typ.

Du är inte dum i huvudet som håller dig till verkstadens rekommendationer, men det kan verka lite motstridigt när du säger att du vill vara rädd om bilen med originaldelar och sen väntar så länge du kan innan du byter delarna.

Priset för bytet låter rimligt, åt det billiga hållet.
 

Liknande trådar

Fordon Funderar att ev byta bil till hösten. Har idag en Kia Rio 2016 och det är i den storleken jag tänker mig. Gärna SUV- aktig, men inget...
Svar
19
· Visningar
679
Senast: MissFideli
·
Juridik & Ekonomi Min hyresvärd (Poseidon) har renoverat alla förråd i källaren. Flyttfirman som de anlitade för att packa och magasinera allt har orsakat...
Svar
19
· Visningar
1 689
Senast: lindaf
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 147
Senast: Smurfoff
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 047
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp