• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare AtletShipping
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 734
A

AtletShipping

jag ska byta bett på på hästen för han trivs inte med detta (vanligt 2-delat tränsbett, 16 mm tjockt).
Hans förra ägare sa bestämt att han trivs med detta bettet och han har alltid haft ett sånt.
Men red utan nosgrimma (brukar annars rida med vanlig engelsk nosgrimma) idag, och han försökte bara komma undan, slog lite med huvudet, och tuggar lite konstigt men däremot bildar han ett fint skum om läpparna.

Han är kollad nästan precis i munnen och där var inget problem, han hade små hakar som åtgärdades och fick sina hingstbetar ner raspade för de var onödigt vassa.

Men vilket bett ska man prova egentligen?
Visst det är svårt att säga här..
Funderar på 3-delat.
Vilka bett ligger bäst på de flesta hästar?
Var kan man köpa 2-delade bett som är mer böjda en "vanliga" så de inte kan vika sig upp i gommen?

Sv: byta bett

nej inte vad jag vet, han är likadan med syrran, och vad jag såg med förra ägaren ville han gapa med henne emellanåt, men hon red oxå med aachenosgrimma så man såg inte riktigt.
Hade hon som tränare innan och hon har tränarutbildning och har tävlat framgåsrikt, och är väldigt seriös osv osv och hon sa att han sög väldigt fint på bettet när jag red, men han höll ändå på så då och ville gapa lite emellanåt coh då sa hon att man skulle ta tillbaka honom.
Men jag känner att det är nåt med bettet, provar annat om det inte blir bättre får jag ta till tränare igen och se ifall nåt brister med min ridning.

Jag skulle prova ett rakt, smalt bett eller ett smalt tredelat bett, brukar vara populärt. Se till att få rätt storlek, bara. För långa tredelade bett som ligger och skramlar är inte trevligt.

Jag har ett smalt tredelat eggbett, med fasta ringar så bettet ligger väldigt stilla i munnen på hästen och det finns inget som kan nypa. Är ett väldigt snällt bett om man gillar det. rekommenderar det varmt.

Om du vill ha ett bett som inte slår upp i gommen finns ju pessoabetten i "magic" utförande. Finns som vanligt tränsbett, tredelat osv. Har dock inte provat dem själv.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 209
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny häst. Han är från Holland och jag har inte så mycket info på vad han har gjort innan. Ett problem vi har...
Svar
2
· Visningar
1 021
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av... 2
Svar
31
· Visningar
4 648
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Nu är det så att jag behöver tips och erfarenhet av er eftersom jag har hamnat i bettdjungeln. Jag har en ponny jag tävlar...
Svar
0
· Visningar
813
Senast: tinjan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår