Byta däck på transporten. Var lyfter jag?

a1agnlju

Trådstartare
Jag har nu fått tummen ur och tänkte byta till vinterdäck på transporten. (Lugn, jag har inte kört olagligt). Grejen är att jag aldrig har gjort det förut så jag behöver lite enkla råd. Det är ett Boggie-släp (Boj tillverkat 87 om jag inte minns fel). På bilar är det ju väldigt viktigt att man lyfter bilen på vissa specifika punkter som då är förstärkta. Var lyfter jag då på släpet? Det är ett gammalt släp så någon instruktion finns inte. Please, HELP!!! Vill gärna få det gjort innan vi får vinter igen :confused:

Sv: Byta däck på transporten. Var lyfter jag?

Jag brukar känna under släpet var jag kan hitta t.ex balkar. Om man vill kan man lyfta med en skiva emellan så man inte sabbar något rostskydd och då får man en bredare anläggningsyta. Aldrig satt domkraften mot golvet i släpet då det känns som om det är det som är den "sköra" biten. Hittills har jag inte sabbat något släp på det sättet så det borde ju vara lugnt :)

Sambon som alltid byter däck på mitt släp säger att han brukar sätta domkraften under axeln.
Brukar inte finnas några markeringar på släpen som på bilarna.

Jag brukar känna under släpet var jag kan hitta t.ex balkar. Om man vill kan man lyfta med en skiva emellan så man inte sabbar något rostskydd och då får man en bredare anläggningsyta. Aldrig satt domkraften mot golvet i släpet då det känns som om det är det som är den "sköra" biten. Hittills har jag inte sabbat något släp på det sättet så det borde ju vara lugnt :)
Stort tack! Då gör jag så. Och så lägger jag en tjock bräda emellan :) (om jag lyckas lossa bultarna vill säga ;) )

Sambon som alltid byter däck på mitt släp säger att han brukar sätta domkraften under axeln.
Brukar inte finnas några markeringar på släpen som på bilarna.
Okej! Jag får kika och se vad som verkar bli mest stabilt då, tack :) Buke är grymt bra i många fall :)

Framhjulen brukar jag byta genom att hissa upp släpet m stödhjulet. Bakhjulen sätter jag domkraften (en riktig) under bakaxeln.

Kom bara ihåg att lossa bultarna innan du lyfter.

Om man har ett tvåaxlat släp är ett tips är att skaffa/låna kilar eller små ramper som man backar eller kör bakre resp. främre hjulpar på. Då blir en andra axeln hängande i luften. Har sett sådana i plast/gummi på nån släpförsäljares hemsida. Jag lånade ett par i plåt när jag bytte senast. Funkar inte på samverkande boggie dock.

Liknande trådar

Utrustning Går emot strömmen lite och ska byta till ett äldre släp... Har en hel del pengar bundna i mitt släp och nu när jag byggt ridbana hemma...
Svar
8
· Visningar
1 475
Hästmänniskan Jag har alltid kört min häst på vänster sida i transporten då man får lära sig att det är säkrast om det skulle hända något, som om tex... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 823
Senast: axel
·
P
Utrustning ....ja det är frågan :crazy: Jag vet verkligen inte vilket släp jag ska välja! Har väl i nuläget 2 alternativ. Det verkar ganska...
Svar
3
· Visningar
1 746
Senast: piggis_83
·
Träning Vet att det finns ett antal trådar under ämnet köra häst, ur hästen reagerar i släpet mm mm. Men jag tror ingen tar upp det jag har...
Svar
17
· Visningar
2 153
Senast: trofé
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka